Pietarsaari varautuu kivijalkakauppojen hupenemiseen ja päivittää keskustan kehittämisen työkalut

Kaupunki päivittää hyvin toimineen liikenne- ja ympäristösuunnitelmansa. Asukkaita houkutellaan työhön mukaan monella kanavalla.

Pietarsaari
Näkymä keskustan takseista.
Liikenne- ja ympäristösuunnitelma on ollut hyvä työväline myös viime vuosikymmeninä, kun Pietarsaaressa on päätetty esimerkiksi katujen yksi- tai kaksisuuntaisuudesta.YLE / Raila Paavola

Pietarsaari etsii työkaluja keskustan kehittämiseen ja uusii liikenne- ja ympäristösuunnitelmansa. Nykyinen on kolmenkymmenen vuoden takaa. Se on toiminut hyvin, mutta on osin vanhentunut.

Tarkoitus on pohtia asioita katujärjestelyistä ja asuntotuotannosta katujen materiaaleihin ja valaisimiin. Käytännössä se voi tarkoittaa vaikkapa katujen yksi- tai kaksisuuntaisuutta tai sitä, millainen katuympäristö on. Voisiko se olla vaikka jaettua tilaa, jossa kävelijöiden ja autoilijoiden reviirejä ei erotella mitenkään? antaa arkkitehti Ilmari Heinonen esimerkkejä.

Yksi suunnitelman päivittämisen olennaisia syitä on varautuminen kivijalkakauppojen vähenemiseen. Se on ongelma, joka koskee valtaosaa Suomen kaupungeista. Pahimpien skenaarioiden mukaan kivijalkakaupat voivat vähentyä kymmenen vuoden aikana jopa 20 prosenttia.

– Pitää olla strategia, mitä tehdään, jos kauppakato on näin rankkaa. Tuleeko muuta palvelua? Se voi vaikuttaa myös huoneistojen arvoon ja uudisrakentamistarpeeseen. Entä nykyisten kivijalkakauppojen tilojen uudistamistarve? Ilmari Heinonen pohtii.

Suunnitelma koskee myös tärkeimpiä Pietarsaaren keskustaan johtavia liikenneväyliä: Viktor Schaumanin puistikkoa, Koulukatua, Skutnäsinkatua ja Raatihuoneenkatua.

Pietarsaarelaiset halutaan työhön mukaan: kaikille avoimia seminaareja järjestetään kolme, niistä ensimmäinen syyskuun viimeisenä maanantaina.

Lisäksi kuntalaiset saavat kertoa omia näkemyksiään ja kokemuksiaan sosiaalisen median kautta: Instagramissa, Facebookissa ja Youtubessa.