"Olemme leimallisesti mediatalo" – KPK Yhtiöt uskoo, että uudet aluevaltaukset turvaavat myös lehtien julkaisutoiminnan

Lehdissä olennaista on kiinnostava, paikallinen sisältö, sanoo toimitusjohtaja.

Sanoma- ja aikakauslehdet
Kuvakaappaus KPK Yhtiöiden nettisivusta.
Kuvakaappaus KPK Yhtiöiden nettisivusta.Yle

Keskipohjanmaa-lehteä ja useita paikallislehtiä julkaiseva KPK Yhtiöt uskoo, että uusiin liiketoimintoihin panostaminen turvaa myös perinteisen lehdenjulkaisun tulevaisuuden.

Lisäksi digitaalisten toimintojen kehittäminen on tärkeää. Konserni on rakentanut oman podcast-kanavan ja satsaa yhä enemmän myös videoihin.

Toimitusjohtaja Vesa Pihlajamaa sanoo, että kiinnostava paikallinen sisältö saa erityisesti paikallislehtien tilaajat pysymään uskollisina.

– Paikallislehdissä ei ole juuri menetetty tilaajia muuten kuin suhteessa paikkakunnan väkilukuun.

Niin pitkälle kuin viitsii kuvitella, olemme leimallisesti mediatalo

Vesa Pihlajamaa KPK Yhtiöt

Yksi keino pärjätä koventuneessa kilpailussa on tuoda median rinnalle muita liiketoimintoja ruokkimaan kassavirtaa.

– Ohjelmistokehitystä, digitaalista liiketoimintaa, mainostoimintaa, tapahtumaliiketoimintaa. Lähellä olevia liiketoimintoja rinnalle ruokkimaan mediaa, mutta myös tuomaan synergiaetuja.

KPK yhtiöt onkin lisännyt rooliaan esimerkiksi tapahtumajärjestäjänä. Tarkoitus on silti pysyä ensisijassa mediatalona eikä muuntua tapahtumajärjestäjäksi, jolla on myös oma media.

– Kyllä se yli 100 vuotta vanha historia leimaa vielä pitkään ja on ydinliiketoiminta, jonka ympärille muuta tuodaan. Niin pitkälle kuin viitsii kuvitella, olemme leimallisesti mediatalo, mutta sen rinnalle voi tuoda muita joko mediaan liittyviä toimintoja tai sitten tyyten erillisiä, joilla on aivan erilainen ansaintalogiikka, luonnehtii Vesa Pihlajamaa.

Ilkan ja Pohjalaisen yhteenmeno oli yllätys

Suunnitelma Ilkan ja Pohjalaisen yhdistämisestä tuli KPK Yhtiöiden toimitusjohtajalle Vesa Pihlajamaalle yllätyksenä. Hän tuntee toki molempien lehtien ja kentän tilanteen, mutta ratkaisu tuli silti puun takaa.

Hän uskoo kuitenkin, että taustalla on perusteellinen pohdinta. Toimenpiteiden tekeminen on luonnollista, sillä kaikilla samat ongelmat: printtilehtien levikit laskevat ja digitalisaatio on vienyt uuteen tilanteeseen, joka väistämättä vaatii toimenpiteitä.

– Se mikä askarruttaa on, että kyseessä on kaksi kaupunkia, jotka kilpailevat monessa asiassa, ja molemmilla on ollut oma lehti. Miten se yhdistyy yhdessä tuotteessa? Aikahan sen näyttää.