Yle sai langettavan päätöksen Julkisen sanan neuvostolta asiavirheestä tv-uutisissa

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Yle on rikkonut Journalistin ohjetta 20 ja antaa sille huomautuksen.

Julkisen sanan neuvosto
Yle linkkitorni Pasila
Derrick Frilund / Yle

Yle on saanut Julkisen sanan neuvostolta (JSN) langettavan päätöksen.

Päätös koskee Ylen televisiouutisten asiavirhettä, jota Yle ei korjannut. Ylen aamu-tv:ssä 16.5.2019 julkaistu uutissähke käsitteli Venezuelan kriisin sovitteluprosessia.

Sähkeessä todettiin, että muiden muassa Norja ja Yhdistyneet kansakunnat pitävät Juan Guaidóa Venezuelan väliaikaisena johtajana. Kantelun mukaan se oli olennainen asiavirhe, koska Norja ja YK eivät ole tunnustaneet Guaidóa Venezuelan väliaikaiseksi johtajaksi.

Kantelija on lähettänyt asiasta palautetta Ylen verkkosivujen palautelomakkeella. Lisäksi kantelija kertoo lähettäneensä samansisältöisen viestin sähkeen lukeneelle toimittajalle.

JSN katsoo, että Yle on rikkonut Journalistin ohjetta 20 ja antaa sille huomautuksen.

Lue ratkaisu kokonaisuudessaan täältä.