Nuortendraama voi olla kuin yksi kavereista somevirrassa – Ylen Instagramissa julkaistu, teinit tavoittanut Goals palkittiin Italiassa

Goalsin "jakso" voi olla 15 sekunnin mittainen IG-tarina.

nuoret
Siljan elämää voi seurata Instagramissa. Hahmoa esittää Maria Vesterbacka.
Siljan elämää voi seurata Instagramissa. Hahmoa esittää Maria Vesterbacka.Ilmari Fabritius / Yle

Jonnet eivät pian muista, että pystyvideo oli hetki sitten internetissä syntiä. Nyt pystyvideona eli monien mielestä varsin epäkäytännöllisessä muodossa julkaistaan jo kansainvälisesti palkittua, käsikirjoitettua draamaa.

Ylen Instagram Storiesissa julkaistu nuorten draamasarja Goals palkittiin Roomassa Prix Italia -festivaalilla. Pääpalkinto tuli verkkoviihde-sarjassa (Web Entertainment).

– Jujuna oli mennä sinne, missä nuoret ovat. Sarjan kahdeksalla hahmolla on omat tilit Instagramissa, jonne he päivittävät elämäänsä. Heitä seurataan ympäri vuorokauden, sanoo Liisa Palmroth, joka vastaa Marika Kuorttin kanssa sarjan alkuperäisideasta ja konseptoinnista.

Nuorille suunnatun viihteen mullisti norjalainen hittisarja Skam. Hahmoilla oli elämänsä paitsi sarjan jaksoissa myös sosiaalisessa mediassa. Ylellä ensimmäinen uuden ajan sarja oli Instagramissa julkaistu Karma.

Viime vuonna julkaistussa Goalsissa ajatus vietiin niin pitkälle, että koko sarja on lyhyitä IG-tarinoita, joita nuoret amatöörinäyttelijät ovat tuotannon avustuksella kuvanneet, ja joita sarjan sometiimi julkaisi kahdeksan viikon aikana.

– Työ oli aika intensiivistä. Sitä tehtiin ympäri vuorokauden. Kahdeksan viikon aikana julkaistiin yhteensä 1 700 postausta, paljastaa tuottaja Salla-Rosa Leinonen.

View this post on Instagram

Onks pakko 🥀? #goalsyle

A post shared by Miro (@goals.miro) on

Katsojien kommentteja kuunnellaan

Näin julkaistuna fiktiivinen, käsikirjoitettu draama on katsojien somevirrassa rinnakkain vaikkapa ystävien postausten ja uutisjuttujen kanssa. Katsojalla on vapaus valita, mitkä näkökulmat, hahmot tai teemat häntä kiinnostavat.

Goals-hahmojen seuraajista valtaosa, 80 prosenttia, on 13–24-vuotiaita.

– Sisällön saa heti julkaisuhetkellä omaan välineeseensä. Viidentoista sekunnin pätkän voi katsoa bussissa tai pysäkillä. Kysymys ei tavallaan ole ohjelmasta, vaan hahmo on kuin kuka tahansa kaveri Instagramissa.

Erona perinteiseen sarjaviihteeseen on myös ketteryys. Käsikirjoitusta kirjoitettiin sitä mukaa, kun postauksia kuvattiin.

– Ratkaisu antoi mahdollisuuden reagoida katsojien kommentteihin. Halusimme heidän tiedostavan, että olemme läsnä, eikä sarjalla ole ennakkoon valmisteltua käsikirjoitusta.

Some-sarjat tulleet jäädäkseen

Palmroth ennustaa, että Goalsin kaltaiset sosiaalisessa mediassa julkaistavat sarjat ovat ainakin jossain muodossa tulleet jäädäkseen.

– Onko paikkana Instagram, vai voisiko tällaista sisältöä esittää vaikkapa Areenan kylkiäisenä? Olisi mahtavaa, jos Yle satsaisi sellaiseen, hän visioi.

Goals palkittiin Prix Italian lisäksi Kööpenhaminan Web Festillä parhaana mobiiliprojektina.

Prix Italia on Italiassa järjestettävä kansainvälinen radio- ja televisioalan festivaali, jossa palkitaan parhaita ohjelmia ja sisältöjä.