Yökaudet valvova lapsi väsyttää myös vanhemmat – tässä asiantuntijan viisi vinkkiä parempiin yöuniin vauvaperheissä

Lasten nukkumiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä, mutta se ei lohduta ongelmien kanssa painivia vanhempia.

vauvat
lapsi nukkuu
Väestöliiton asiantuntija Anita Novitsky muistuttaa, että vauvan yöunien kanssa on hyvä pysyä määrätietoisena: jos vanhemmat haluavat nukkua yönsä, siitä on myös pidettävä kiinni. Lapsen hyvinvoinnille on tärkeää, että vanhemmat jaksavat hyvin.Toni Pitkänen / Yle

Pienten lasten ja vauvojen nukkumiseen liittyvät ongelmat ovat varsin yleisiä. Runsaalla kymmenyksellä lapsista esiintyy toistuvaa, vähintään neljä kertaa yössä tapahtuvaa heräämistä. Muita yleisiä unihäiriöitä (siirryt toiseen palveluun) (Terveyskirjasto) ovat nukahtamisvaikeudet ja liian varhainen herääminen.

Puolivuotiaan lapsen elämässä tapahtuu paljon ja tämä heijastuu myös nukkumiseen. Uusien liikkumiseen liittyvien taitojen oppiminen, hampaiden puhkeaminen ja kiinteään ruokaan siirtyminen voi vaikuttaa uniin.

Lapsen unirytmi on osin synnynnäistä, samassa perheessä yksi lapsi voi olla illanvirkku, toinen taas on valmis uuteen jo aamun varhaisina tunteina.

Myös vanhemmilla on merkitystä nukkumisen kannalta. Lapsi aistii herkästi vanhempien mielentilan, väsymyksen tai kärsimättömyyden. Hermostuneen äidin tai isän on vaikeampi rauhoitella itkevää lasta.

Kysyimme Väestöliiton Kannustava vanhemmuus -ohjelmakokonaisuuden asiantuntijalta Anita Novitskylta, mitä kotioloissa voi tehdä vauvan nukkumisen parantamiseksi.

1. Älä anna periksi, vaan ole johdonmukainen

Nukkumiseen liittyvien ongelmien vaatii johdonmukaista toimintaa ja sitoutumista tehtyyn päätöksen.

– Jos haluat nukkua yösi, tee siitä selkeä päätös. Pidä siitä myös kiinni, sanoo Anita Novitsky.

Lapsen öiset heräämiset eivät lopu yhdessä yössä. Jos jo toisena yönä palataan vanhoihin tapoihin, ei muutostakaan tapahdu.

– Meidän aikuisten heikkous on, että yhden yön pysymme päätöksessä. Sitten seuraavana yönä saatamme sortua esimerkiksi siihen, että lapsi nukutetaan vanhemman vieraan, Novitsky toteaa.

2. Muista, että yö ei ole seurustelun aika

Pienen lapsen on tärkeä huomata, että yö ei ole leikkimisen tai muun toiminnan aikaa. Parhaiten lapsi ymmärtää tämän, kun vanhemmat toiminnallaan ilmaisevat että yö on tarkoitettu nukkumiseen.

– Ei valoja, ei ääntä, ei jutustelua öisen heräämisen aikaan, kiteyttää Novitsky.

Esimerkiksi nykyisin vaipat ovat niin hyvät, ettei niitä ole yleensä tarpeen vaihtaa yöllä. Vaihto saattaa olla tarpeen, jos vauvalta on tullut iso lasti. Tässäkään tapauksessa ei ole tarvetta turhaan lepertelyyn.

– Jos peiton kulma on vähän kastunut, niin peiton voi kääntää, sanoo Novitsky.

Petivaatteiden vaihdon ehtii hoitaa aamullakin.

3. Huolehdi omasta jaksamisesta

Vanhemmuus on kokonaisvaltaista sitoutumista lapsen hoitoon eikä omasta jaksamisesta muisteta huolehtia. Silti vanhempien univaje ja väsymys voivat vaatia toimia.

Yhden tai muutaman yön ero lapsesta voi olla kokonaisuuden kannalta hyvä asia, jos tuolloin aikuinen saa vähennettyä univelkaansa.

– Tässä on korkea kynnys, omaa lasta voi olla vaikea jättää muiden hoidettavaksi, myöntää Novitsky.

Hän kehottaa muistamaan, että vaikka vieraan ihmisen hoivissa lapsi ei ehkä saakaan yhtä hyvää hoitoa kuin vanhemmiltaan, niin on vieraan antama hoito kuitenkin riittävän hyvää.

4. Apua ja tukea löytyy, pyydä sitä

Vauvojen ja pienten lasten vanhemmille on tarjolla apua ja tukea, mutta sitä ei välttämättä osata pyytää.

– Nukkumisongelmat kannattaa ottaa puheeksi esimerkiksi neuvolakäynnillä tai päiväkodin henkilökunnan kanssa, sanoo Novitsky.

Kunnilla on tarjolla erilaisia palveluita, esimerkiksi perhetyön kautta kotiin ohjattua apua tai erilaisia yöhoitomahdollisuuksia.

Ohjeita ja opastusta on saatavilla neuvoloista ja Ensi- ja turvakotien liiton Unichat-ryhmäkeskustelusta (siirryt toiseen palveluun) voi saada vertaistukea. Keskussairaaloiden lastenosastoilla puolestaan järjestetään parin vuorokauden mittaisia unikouluja, joilla perheen pienimmän unirytmi voidaan kohdalleen.

5. Luota siihen, että asiat ratkeavat

Väsymyksen keskellä painiskelevien vanhempien näkökenttä saattaa hämärtyä ja tulevaisuus voi tuntua vaikuttaa katoavan usvaan.

– Vanhempien on kuitenkin muistettava asioiden ratkeavan, muistuttaa Novitsky.

Vauvojen ja taaperoiden nukkumisongelmat vähenevät tai loppuvat kokonaan kahden vuoden iässä.

Myös itkun täyttämä koliikkivaihe menee ohi, yleensä noin kolmessa kuukaudessa.

Keskustele aiheesta klo 22 asti.

Lue myös:

Koulut alkavat osassa maata ensi viikolla – tässä viisi vinkkiä unirytmin korjaamiseen ja heräämiseen!

Tutkimus: Jos vauva nukkuu huonosti, kasvaa keskittymisvaikeuksien ja ylipainon riski varhaislapsuudessa

Asiantuntija neuvoo: Näin saat vauvasi nukkumaan - ja pysymään unessa