Huippunopea junayhteys aloittamassa Amsterdamista Lontooseen – tähän asti suoraan on päässyt vain toiseen suuntaan

Ilman sopimusta tapahtuva brexit saattaa vielä uhata yhteyden toteutumista.

rautatieliikenne
Eurostar-juna Rotterdamissa.
Suora junayhteys Lontoosta Rotterdamiin ja Amsterdamiin käynnistyi huhtikuussa 2018.Lex van Lieshout / EPA

Rautatieyhtiö Eurostar aikoo käynnistää suorat, nopeat junavuorot Amsterdamista Lontooseen joulukuussa.

Junayhtiö on ajanut keväästä 2018 alkaen suoria junavuoroja Lontoosta Amsterdamiin. Vuoroja on kulkenut kolmesti päivässä. Paluumatkan matkustajat ovat kuitenkin joutuneet tekemään aina kahdella erillisellä junalla ja käymään turva- ja passitarkastuksessa kesken matkan.

Nyt Alankomaat ja Iso-Britannia ovat brittilehtien mukaan saaneet aikaan sopimuksen, jolla tarkastukset voitaisiin tehdä jo Amsterdamin ja Rotterdamin asemilla. Aiheesta on kirjoittanut muun muassa Telegraph (siirryt toiseen palveluun).

Alankomaiden rautatieyhtiö ja Eurostar viimeistelevät vielä rautatieasemien järjestelyjä, jotka mahdollistavat rajamuodollisuudet.

Junayhteyden vaarana on vielä ilman sopimusta tapahtuva brittien EU-ero, joka voisi hankaloittaa järjestelyä rajamuodollisuuksista ja estää suorat junayhteydet.

Yksi Euroopan vilkkaimmista lentoreiteistä

Eurostar on kehunut suoran yhteyden houkutelleen hyvin matkustajia, vaikka paluumatka onkin aina vaihdollinen ja siten suoraa yhteyttä hitaampi.

Suora juna kulkee Lontoosta Amsterdamiin hieman alle neljässä tunnissa kilpaillen siten lentomatkojen kanssa. Suuri osa matkasta taittuu 300 kilometrin tuntivauhdilla. Eurostarin suurin omistaja on Ranskan valtiollinen rautatieyhtiö SNCF.

Lontoon ja Amsterdamin väli on yksi Euroopan vilkkaimmista lentoreiteistä. Kaupunkien välillä lentää vuosittain yli neljä miljoonaa matkustajaa. Välillä on yhteen suuntaan noin 60 lentovuoroa päivittäin.

Lentoyhtiö KLM aikoo ensi keväänä korvata yhden useista päivittäisistä lennoistaan Amsterdamista Brysseliin varaamalla paikkamäärän kaupunkien välisestä junayhteydestä.

Lentoyhtiö haluaa parantaa vastuullisuuttaan ja toisaalta saada ruuhkaiselle Amsterdamin lentoasemalle tilaa kauemmas kulkeville lentovuoroille.

Lue myös

Britannia pysyy sittenkin osana Interrail-aluetta – arvostelu johti U-käännökseen

Työmatkalentäminen lisääntyy –​ yritykset ovat heränneet vapaaehtoisiin päästöhyvityksiin, mutta niillä ei ole juuri merkitystä

Ilmastohuoli sai interrailin hurjaan kiitoon – Äiti ja tytär Toivanen valitsivat junan Nizzan-reissulle: “Hintaa lentämiseen ei edes verrattu“