Kattolasi putosi junan päälle Helsingin rautatieasemalla, kukaan ei loukkaantunut

Rautatieaseman laiturialueet ja kattorakennelmat kuuluvat Väyläviraston vastuulle.

Kotimaa
Kattolasi putosi R-junan päälle Helsingin päärautatieasemalla 29. syyskuuta.
Kattolasi putosi R-junan päälle Helsingin päärautatieasemalla 29. syyskuuta. Jussi Nukari / Lehtikuva

Kattolasi putosi junan päälle Helsingin päärautatieasemalla sunnuntaina iltapäivällä puoli kolmen jälkeen. Lasi putosi R-junan päälle raiteella 8, ja osa lasista pirstoutui laiturille.

VR:n viestintäpäällikkö Taina Kuitunen kertoo STT:lle, ettei VR pysty varmistamaan, oliko junassa matkustajia tapahtumahetkellä. Junan ovet olivat auki, mutta sen lähtöaika ei vielä ollut ilmestynyt laiturin vieressä olevalle taululle. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut. Junakaan ei vahingoittunut, eikä tapahtunut aiheuttanut häiriötä liikenteelle.

Kuitusen mukaan VR omistaa asemarakennuksen, mutta yhtiön vastuualue päättyy raiteiden alkupäähän. Rautatieaseman laiturialueet ja kattorakennelmat kuuluvat Väyläviraston vastuulle.

Asiasta uutisoi aiemmin Helsingin Sanomat.

Helsingin päärautatieasemalla pudonneen lasisen kattolevyn sirpaleita siivottiin laiturilta 29. syyskuuta.
Helsingin päärautatieasemalla pudonneen lasisen kattolevyn sirpaleita siivottiin laiturilta 29. syyskuuta.Jussi Nukari / Lehtikuva

"Tämä on aika mysteeri"

Kunnossapitoaluepäällikkö Eero Liehu Väylävirastolta sanoo STT:lle, että tapaus on hyvin erikoinen, koska pudonnut lasilevy on keskellä kattoa. Romahtamisen syy ei ole selvillä.

– Yritys on saada tänään paikalle lasiliikkeen asiantuntija. Ihmetellään, löytyisikö syytä, ja onko siellä muita laseja, jotka voisivat tulla alas. Tämä on aika mysteeri. Ei sinne ole oikein mikään voinut tippua, eikä rakenne ole voinut vaurioitua, Liehu hämmästelee.

Hänen mukaansa junan ajojohdin on suljettava tarkistuksen ajaksi. Kattolasia ei kuitenkaan päästä vielä sunnuntaina korjaamaan.

Katto tarkistetaan säännöllisesti

Joulukuussa 2017 Helsingin päärautatieaseman raiteet 11 ja 12 suljettiin lasikatoksen romahtamisvaaran takia. Tuolloin aseman rännien korjaustöiden aikana huomattiin, että osa lasikaton kiinnikkeistä oli irronnut. Kiinnikkeet saatiin korjatuiksi samana päivänä kuin ongelma havaittiin. Liehun mukaan kyse oli varotoimesta.

Sen sijaan kattolasien putoaminen on Liehun mukaan harvinaista. Hän muistaa, että aiemmin rautatieasemien kattojen lasirakennelmia on särkynyt, mutta ne on saatu pudotettua hallitusti alas.

Liehu selittää, että päärautatieaseman lasikatto on täysin oma rakennelmansa, eikä se ota kuormaa ympäröivästä asemarakennuksesta. Hänen tietojensa mukaan katon kunto tarkistetaan ainakin kerran vuodessa.