Katkos Kouvolan ja Kiinan välisessä tavarajunaliikenteessä jatkuu – tavoitteena saada junat liikkeelle loppuvuoden aikana

Säännöllinen junayhteys Kouvolan ja Kiinan välillä on hiipunut alkuvaiheen jälkeen.

rahtiliikenne
Konttijuna lähdössä Kouvolasta Kiinan Xi'aniin
Junayhteys Kouvolan ja Kiinan Xi'anin välillä avattiin marraskuussa 2017.Juulia Tillaeus / Yle

Säännöllinen tavarajunayhteys Kouvolan ja Kiinan Xi'anin välillä on edelleen poikki.

Tavarajunayhteys Kouvolasta Kiinan Xi'aniin käynnistyi lähes kaksi vuotta sitten marraskuussa 2017. Sen jälkeen reitillä on kulkenut yhteensä 35 junaa. Tänä vuonna junia on lähtenyt vain viisi.

Kouvolan elinkeinoyhtiö Kinnon mukaan syynä junayhteyden kuihtumiseen oli operaattorikumppanin vaihtuminen. Tämä aiheutti sen, ettei junia kulkenut muutamaan kuukauteen ollenkaan.

Logistiikkayritys Kouvola Cargo Handlingin mukaan tavarajunayhteys on tarkoitus saada vauhtiin loppuvuoden aikana. Toimitusjohtaja Jussi Toikan mukaan asiakkaiden ja muiden osapuolten kanssa on vielä sovittava monta asiaa, ennen kuin aikataulu voidaan lyödä lukkoon.

– Tavoitteena on saada junia liikkeelle joka kuukausi ja pidemmällä aikavälillä viikoittain, Toikka kertoo.

Kouvolan elinkeinoyhtiö Kinnon toimitusjohtaja Martti Husu sanoi Kouvolan Sanomissa (siirryt toiseen palveluun) elokuussa, että vakiojuna Xi'anin ja Kouvolan välillä alkaa kulkea molempiin suuntiin 8. lokakuuta alkaen kerran kuukaudessa. Tämä aikataulu ei kuitenkaan toteudu.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

"Lohireitistä" pelastaja?

Junayhteys Suomesta Kiinaan on merikuljetuksia nopeampi. Kouvola on yhteyden myötä pyrkimässä Aasian ja Euroopan välisen tavaraliikenteen keskukseksi.

Hiipuneen tavarajunayhteyden elvyttäjäksi on suunniteltu norjalaista lohta, jota vietäisiin Kouvolan kautta kiinalaisten ruokapöytiin.

Suunnitelmia asiasta on Kouvolan kaupungin omistaman elinkeinoyhtiö Kinno Oy:n mukaan niin Norjassa kuin Suomessakin. Uudenlaista lohen pakkaustekniikkaa esiteltiin viime viikolla Kouvolan kansainvälisessä raideliikenneseminaarissa.

Säännöllisen junaliikenteen lisäksi suunnitelmaan liittyy myös maan ainoan maantie- ja rautatieliikenneterminaalin rakentaminen.