Oulujoen siltaremontissa on ollut monta kommervenkkiä: "Kun saappaanvarsi ei riitä veteen, täytyy miettiä miten se homma toteutetaan"

Onnettomuuksiltakaan ei ole vältytty sen jälkeen kun siltatyöt alkoivat pari viikkoa sitten.

sillat
Oulujoen silta 1.10.2019.
Pienetkin muutokset remontoitavalla sillalla aiheuttavat ruuhkaa. Päivi Seeskorpi / Yle

Oulujoen ylittävien Pohjantien siltojen korjaaminen on massiivinen urakka.

Tällä hetkellä puretaan Oulujoen ylävirran puoleista kansirakennetta. Alurakenteet puretaan ihan vedenpohjaan saakka. Työn vaativuudesta kertoo sekin, että mukana on pari ryhmää sukeltajia.

Ensi kevään aikana valetaan uusi kansirakenne ja sillan valmistuttua purku- ja rakentamistyöt siirtyvät viereiselle sillalle.

Siltahankkeen urakoitsija Kreate Oy:n Ville Tiiro toteaa, että vesistötyöskentely on aivan oma lukunsa rakentamisessa.

– Silloin kun saappaanvarsi ei riitä veteen, täytyy alkaa miettiä miten se homma toteutetaan. Nykyisten siltojen pääpalkkien ja veden välinen tila on ahdas ja se on tuottanut päänvaivaa, miten päästään kulkemaan poikittain siltojen ali.

Siltatyö ruuhkauttaa pahoin Nelostien liikennettä. Työmatkaliikenteen aikaan jono muodostuu pohjoispuolella Puolivälinkankaan vesitornin kohdalle.

Onnettomuuksiltakaan ei ole vältytty sen jälkeen kun työt alkoivat pari viikkoa sitten.

Pelti on rytissyt ja ketjukolareita on tullut. Siltaremontin ajan alueella on nopeusrajoitus 50 km/h.

Väylän projektipäällikkö Jukka Päkkilä kertoo, että tuolla kohdin Nelostiellä liikennemäärät ovat suuret, yli 50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Pienetkin muutokset aiheuttavat ruuhkaa ja liikenteen sumppuuntumista.

Rakennustöiden ajan käytössä on kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin.

Sillat valmistuvat kokonaisuudessaan kesällä 2021.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä! (siirryt toiseen palveluun)