Soite hävisi markkinaoikeudessa kiistan vanhuskyydeistä: toiminta menee taas uusiksi, mutta asiakkaiden palveluihin se ei vaikuta

Soite joutuu pohtimaan, kilpailuttaako se kyydit uudestaan vai järjestääkö ne jatkossa itse.

Soite
Vanhaa miestä autetaan ulos monipalveluautosta Kannuksessa.
Vanhusten kyydeistä on syntynyt hämmentävä soppa Keski-Pohjanmaalla.Juha Kemppainen / Yle

Sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soite on hävinnyt markkinaoikeudessa kiistan vanhus- ja vammaiskyytien järjestämisestä. Kyytejä hoitanut Speys valitti markkinaoikeuteen, kun Soite valitsi uudeksi palvelun tuottajaksi Suomen Kuntalogistiikan irtisanottuaan sopimuksen Speysin kanssa.

Irtisanomisen taustalla oli tyytymättömyys Speysin kyytien toimivuuteen.

Speys jatkoi kyytien välittämistä, kunnes se myi kyytikeskus-liiketoimintansa uudelle FCG Smart Transportation Oy:lle, jonka perustivat Ahola Transport ja FCG Finnish Consulting Group Oy.

Tämän kanssa Soite on tehnyt väliaikaisen sopimuksen kyytien järjestämisestä, ja nykykäytäntö jatkuu toistaiseksi. Tilanne ei siis vaikuta asiakkaiden palveluihin.

Lähiviikkoina Soiten on kuitenkin päätettävä, järjestääkö se kyydit omana toimintanaan vai yhä ostopalveluna. Jos Soite aikoo jatkossa järjestää matkapalvelukeskuksen palvelun ostopalveluna, sen pitää järjestää uusi tarjouskilpailu.

Millaisesta sopimuksesta oli kyse?

Markkinaoikeuden mukaan hankintamenettely oli hankintalain mukainen käyttöoikeussopimus. Soite oli kilpailuttanut sen EU-kynnysarvon ylittävänä palveluhankintana.

Sekä valittaja Speys että vastapuoli Soite olivat sitä mieltä, että kyseessä oli EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta. Suomen Kuntalogistiikka taas katsoi, että kyse oli käyttöoikeussopimuksesta, ja markkinaoikeus kallistui tähän näkemykseen.

Soiten hankintajohtaja Antti Tieva pitääkin markkinaoikeuden ratkaisun perusteluja hyvin teknisinä. Jos Soite päätyy uuteen kilpailutukseen, korjaukset menettelyyn eivät Tievan mukaan ole suuria, vaan kyse on esimerkiksi ilmoituksen muotoilusta.

Soite aloitti saman tien valmistelut päättääkseen, miten kyydit järjestetään: omana vai ostopalveluna.

– Kumpikaan vaihtoehto ei ole selkeästi toistaan heikompi. Molemmissa on hyviä puolia. Nyt jo kahdesti kilpailutettu, ja haasteita on tullut, joten sikäli oma toiminta on myös vaihtoehto, Tieva luonnehtii.

Soite joutuu korvaamaan Speysin oikeuskulut asiassa.

LUE MYÖS:

Ratkaisu vanhusten ja vammaisten kyytien järjestämisestä Keski-Pohjanmaalla venyy

Oikaisu: Speysin kyytikeskustoiminta on myyty jo kuukausia sitten uudelle yhteisyritykselle

Valitus toi jatkoaikaa: Speys jatkaa vanhuskyytien välittämistä Keski-Pohjanmaalla käsittelyn ajan

Vanhuskyydeistä kilpailun hävinnyt Speys valitti markkinaoikeuteen

Speys ei pärjännyt uudessa kilpailussa – kohutut vanhuskyydit välittää jatkossa espoolaisyhtiö