Esteettömyys unohtui suunnitelmien muuttuessa – valmistuva Hämeenkatu on näkövammaisille vaarallinen

Tampereella Hämeenkadun jalkakäytävältä haluttiin jättää rotvallit pois. Näkövammaisille tämä aiheuttaa vaaratilanteita.

Hämeenkatu
Suojatie Hämeenkadun ja Näsilinnankadun välisessä risteyksessä.
Koska rotvalli puuttuu, näkövammainen ei voi havaita, missä jalkakäytävä vaihtuu suojatieksi. Jani Aarnio / Yle

Näkövammaiset ovat huolestuneet remontoidun Hämeenkadun turvallisuudesta Tampereella. Kadun länsipää valmistui kesällä ja käyttökokemus on tuonut esiin ison ongelman – suojatie ei erotu riittävästi näkövammaiselle.

Ongelma tulee ilmi, kun valkoisen kepin kanssa kulkeva Tuukka Ojala kävelee Hämeenkadun jalkakäytävää ja tulee sen poikki kulkevan Näsilinnankadun kohdalle. Vaikeasti näkövammainen Ojala ei havaitse, että jalkakäytävä loppuu ja ollaankin suojatiellä.

– Kadun pinnasta ei saa tästä mitään vinkkiä. Tämä johtuu siitä, että jalkakäytävän ja suojatien välillä ei ole tasoeroa, Ojala sanoo.

– Yleensä jalkakäytävälle on jonkinlainen korotus ja jalan alla tuntee, että ajorata on selvästi matalammalla. Kadun pinnasta pitäisi myös saada jotain vinkkiä siitä, kulkeeko suojatie suoraan vai vinoon.

En ole ihan vakuuttunut siitä, että tieto on mennyt perille oikeille ihmisille asti.

Tuukka Ojala

Tuukka Ojala on harmissaan siitä, että täysin uusitulle kadulle on tehty näin vaarallinen ratkaisu. Lisäksi häntä harmittaa se, että vaikka näkövammaisia kuultiin remontin suunnitteluvaiheessa, heidän toiveitaan ei ole otettu huomioon.

– Kun olemme keskustelleet näistä ratkaisuista kaupungin edustajien kanssa, molemminpuolinen ymmärrys siitä, mitä halutaan ja miten se tehdään, on ollut ihan hyvä, hän sanoo.

– Mutta nyt en ole ihan vakuuttunut siitä, että tieto on mennyt perille oikeille ihmisille asti.

Muuttuneet suunnitelmat loivat vaaranpaikan

Liikenneinsinööri Katja Seimelä Tampereen kaupungilta on hyvin tietoinen näkövammaisten huolesta. Hänen mukaansa suojatieongelmaan etsitään parhaillaan ratkaisua.

– Tasoeroa ei voi rakentaa, mutta materiaaliratkaisuilla voidaan parantaa tuntumaa kepille. Aleksanterinkadulla kokeiltiin jo yhtä versiota, jossa reunakivilinjaa levennettiin yhdestä nupukivestä kolmeen. Ensimmäinen versio ei ollut kelvollinen ja siihen on nyt haettu parempaa versiota, Seimelä sanoo.

risteys hämeenkadulla
Hämeenkadun jalkakäytävä muuttuu saumattomasti Näsilinnankadun ylittäväksi suojatieksi.Jani Aarnio / Yle

Liikenneinsinöörin mukaan vaarallisen suojatieratkaisun syynä on Hämeenkadun remontin pitkä suunnitteluprosessi ja sen aikana suunnitelmiin tulleet muutokset.

– Alkuvaiheessa ajateltiin, että Hämeenkadun yli ei ajeta autolla. Risteävien katujen piti päättyä Hämeenkatuun. Myöhemmin haluttiin kuitenkin mahdollistaa kadun ylittäminen autolla tässä Näsilinnankadulla ja muutamassa muussa kohdassa. Ratkaisu ei ole esteettömyyden kannalta ihan paras mahdollinen, Seimelä kertoo.

– Esteettömyys on ollut lähtökohta Hämeenkadun kehittämisessä. Ja koko Tampereen suunnittelussa pidetään tärkeänä, että kaikki voivat liikkua turvallisesti. Se on ensiarvoisen tärkeää!

Vuonna 2016 hyväksytyssä katusuunnitelmassa on linjattu, että Hämeenkatu varataan joukkoliikenteelle ja jalankululle, myös pyöräily kadulla on mahdollista.

Kadun kunnostus alkoi alkukesästä 2017. Tänä kesänä valmistui kadun länsipää Tuulensuussa – itäpäässä rautatieaseman tuntumassa remontti päättyy lokakuun lopussa. Koko Hämeenkatu on valmis siinä vaiheessa, kun raitiotieliikenne alkaa elokuussa 2021.

Lue myös:

Hämeenkadun ensimmäinen raitiotiekortteli valmistui

Tampereen Hämeenkatu uusitaan perusteellisesti raitiotien rakentaminen yhteydessä – yli puolet raiteista jo valmiina