"Otin vanhan pussilakanan ja kuusi kiloa auringonkukansiemeniä" – unta parantavat painopeitot kasvattavat suosiotaan, ja sellaisen voi tehdä myös itse

Tutkimusten mukaan unen laatu paranee painopeiton alla.

peitteet
Minna Liikalan tekemä painopeitto.
Pussilakanasta ja siemenistä tehty painopeitto näyttää tavalliselta peitolta.Minna Liikala

Jos painopeitto ei ole tuttu, kyseessä ei ole sen kummallisempi tapaus kuin normaalia painavampi peitto – kuin mummolan vanha, raskas täkki, mutta vielä selvästi painavampi. Nyrkkisääntö on, että painopeiton pitäisi painaa vähintään kymmenen prosenttia käyttäjänsä painosta.

Keskipainoisen suomalaisen aikuisen painopeiton pitäisi siis painaa saman verran kuin hieman vajaa sangollinen vettä.

Painopeittoja myydään apuvälineinä parempaan uneen. Vielä joitakin vuosia sitten painopeitto maksoi satoja euroja, ja sellainen piti tilata erikoistuneesta verkkokaupasta.

Kysyntä on kasvanut, ja tarjonta laajentunut. Nyt painopeitto saattaa kuulua paikallisen myymälän valikoimaan, ja sen voi ostaa halvimmillaan muutamalla kympillä.

Tai sen voi tehdä itse.

– Otin vanhan pussilakanan ja kävin ostamassa kuusi kiloa auringonkukansiemeniä. Pussilakanaan ompelin pitkittäissuuntaisia taskuja, taskuihin laitoin vähän siemeniä kerrallaan ja ompelin poikkisuuntaan, kertoo Minna Liikala.

Liikalan tekemä peitto koostuu siis ikään kuin pienistä auringonkukansiemenillä täytetyistä tyynyistä, mutta itse tehtyjä painopeittoja on täytetty myös muun muassa makaronilla, herneillä ja akvaariohiekalla.

– Olisin tehnyt tämän peiton mieluummin kauransiemenistä, mutta kaupassa ei ollut niitä. Päädyin sitten auringonkukansiemeniin, Liikala sanoo.

Painavaksi peiton voikin tehdä millä tahansa mieleisellään materiaalilla. Kaupallisissa painopeitoissa käytetään esimerkiksi mikrolasihelmiä.

Parantaako painopeitto unta?

Painopeitoista tehtyjen tutkimusten mukaan ne parantavat sekä mitattua että koettua unen laatua.

Göteborgin yliopistossa tehdyn tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan painopeiton alla nukuttiin pidempään ja yöllistä liikehdintää esiintyi vähemmän. Koehenkilöt myös kokivat nukkuneensa paremmin ja heränneensä aamulla virkeämpinä.

Tutkimuksessa koehenkilöt nukkuivat viikon painopeiton kanssa, ja viikon normaaleilla vuodevaatteillaan.

Yhdysvaltalaistutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan painopeitto vähensi ihon sähkönjohtavuutta unen aikana kolmanneksella. Ihon sähkönjohtavuus kertoo sympaattisen eli tahdosta riippumattoman hermoston aktiivisuudesta, mikä voi olla merkki esimerkiksi stressistä.

Samassa tutkimuksessa neljä viidesosaa koehenkilöistä kertoi tunteneensa itsensä rentoutuneemmaksi painopeiton kanssa, ja kaksi kolmesta kertoi painopeiton vähentäneen ahdistusta.

Tutkimuksessa käytettiin 13,5 kg painavaa peittoa.

Mielenterveyspotilaiden parissa tehty tutkimus (siirryt toiseen palveluun) taas kertoo, että potilaat kokivat ahdistuksensa vähentyneen painopeittoa käyttäessä. Vaikutuksia ihon sähkönjohtavuuteen ei tässä tutkimuksessa löydetty.

Haitallisia terveysvaikutuksia painopeitoille ei tutkimuksissa ole löydetty, mutta osa painopeittojen myyjistä kertoo, että tuotetta ei suositella esimerkiksi hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksista kärsiville.

Erityislasten apuvälineestä aikuisten rauhoittajaksi

Alun perin painopeitot ovat olleet apuvälineitä erityislapsille, joilla on esimerkiksi aistiyliherkkyyttä tai autismia. Sieltä ne siirtyivät pikku hiljaa perusterveiden aikuisten nukkumisen auttajiksi.

– Lapseni on aistiyliherkkä, ja painopeitto on sitä kautta tuttu. Sitä kautta tuli ajatus, että voisin kokeilla tätä itsellenikin, sanoo Liikala.

Mittaamatta aivojen toimintaa ei voida tietää, miten ihminen tarkalleen ottaen nukkuu. Se, nukkuiko hyvin vai ei, on myös kokemus: miltä yöllä tuntui, olenko virkistynyt, jaksanko päivällä?

Liikalan kokemus painopeitosta on samanlainen kuin mistä tutkimukset kertovat.

– Minulla jäävät ajatukset pyörimään päähän, eli nukahtaminen on ongelma. Painopeitto helpottaa, se rentouttaa ja lyhentää nukahtamisaikaa. Sitten nukun kuin tukki, hän sanoo.