Kaksikerrosbussi on viimeistä päivää liikenteessä Turun seudulla – Föli-lautakunta pohtii tulevaisuuden käyttöä talven aikana

Turun seudun joukkoliikenne Föli sai kaksikerrosbussin kokeiluun kolmeksi viikoksi ja bussi on ajanut seutulinjoilla 6 ja 7.

joukkoliikenne
Kaksikerrosbussi Turun Tuomiokirkontorilla.
Turun kaksikerrosbussi on 13 metriä pitkä ja neljä metriä korkea. Bussia esiteltiin Tuomiokirkkotorilla. Dani Branthin / Yle

Turun seudulla kokeilussa oleva kaksikerrosbussi on tänään viimeistä päivää liikenteessä.

Turun seudun joukkoliikenne Föli sai kaksikerrosbussin kokeiluun kolmeksi viikoksi ja bussi on ajanut seutulinjoilla 6 ja 7 Turun kautta Raisioon, Kaarinaan, Naantaliin ja Lietoon.

Kaksikerrosbussi oli ensimmäistä kertaa Suomessa kokeilussa kaupunkien lähiliikenteessä.

Föli on kerännyt kokemuksia nettikyselyn kautta. Vastauksia on tullut jo noin tuhat. Matkustajamäärät ovat Fölillä tiedossa ensi viikolla.

Fölin joukkoliikennelautakunta tulee pohtimaan kaksikerrosbussin mahdollista käyttöä tulevaisuudessa Turun seutulinjakäytössä vielä tämän talven aikana., kertoo Fölin joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

– Käyttäjäkokemuksien ja matkustajamäärien kautta pohdimme erilaisia johtopäätöksiä. Keräämme myös erilaisia kokemuksia kaksikerrosbusseista muun muassa Tukholmasta. Joukkoliikennelautakunta pohtii sitten sopiiko kaksikerrosbussi Turun seudulle tulevaisuudessa, Korte sanoo.

Kaksikerrosbussi osaksi runkolinjauudistusta?

Huomenna bussi jatkaa matkaansa Italiaan.

Julkisuudessa Turussa on vellonut raitiotiesuunnitelman ja kaksikerrosbussin vastakkain asettelut. Korte muistuttaa, että raitiotiehen kaksikerrosbussi ei liity mitenkään.

– Mutta runkolinjauudistukseen tämä kyllä liittyy. Kaksikerrosbussi voisi toimia runkolinjauudistuksessa nimenomaisesti pitkien matkojen linjoilla, niin sanotuilla seutulinjoilla.

Fölin suunnittelema runkolinjauudistus on määrä toteuttaa vuonna 2021. Uudistus maksaisi noin 30 miljoonaa euroa.

Runkolinjasto tarkoittaa kymmentä päälinjaa, joita ajetaan muita tiheämmällä vuorovälillä. Lisäksi tarkoituksena on, että runkolinjat saavat käyttöönsä omia kaistoja ja liikennevaloja. Yksi runkolinjoista on niin kutsuttu kehälinja, joka kuljettaa matkustajia muille reiteille.

Lue lisää:

Lontoo-kokemus on mahdollista nyt Turussakin – kaksikerrosbusseista matkailuvaltti ja nähtävyys?