Varo käyttämättömien tilien palvelumaksuja – voivat imeä unohtuneen tilin tyhjäksi muutamassa vuodessa

Käyttämättömiä tilejä on Suomessa tuhansia. Usein ne unohtuvat pankkia vaihdettaessa.

raha
Mies selaa verkkopankkia avainlukulista kädessään.
Asiakkaan kannattaa lopettaa vähällä käytöllä olevat tai kokonaan käyttämättömät tilit.Toni Pitkänen / Yle

Savonlinnalaisen Hannu Sairasen käyttämätön tili Nordeassa tyhjeni kahdessa ja puolessa vuodessa, kun pankki alkoi periä talletustileiltä kahden euron palvelumaksua marraskuussa 2016. Koska Sairasella ei ollut pankin verkkotunnuksia, niin tieto palvelumaksusta tavoitti hänet vasta viime kesänä, kun hän sai Nordealta kirjeen, jossa kerrottiin käyttötilin olevan menossa miinukselle.

Siinä vaiheessa palvelumaksut olivat syöneet tilin saldon. Tilillä olleista 60 eurosta oli jäljellä 1 euro ja 25 senttiä.

– Koen, että minulta on varastettu 60 euroa. Minulle olisi pitänyt ilmoittaa palvelumaksusta kirjeitse silloin, kun sitä alettiin periä, Hannu Sairanen sanoo.

Sairanen haluaakin varoittaa muita palvelumaksuista, jotka syövät käyttämättömiä tilejä.

– Itse menetin 60 euroa, mutta joku voi menettää paljon enemmänkin, jopa satoja euroja.

Sairanen lakkautti unohtuneen tilinsä Nordeassa. Muut hänen tilinsä ovat olleet toisessa pankissa.

Kuva Hannu Sairasen Nordealta saadusta kirjeestä.
Hannu Sairanen yllättyi ikävästi, kun vuosien mittaan perityt palvelumaksut olivat tyhjentäneet käyttämättömän ja jo unohtuneen käyttötilin.Hannu Sairanen

Palvelumaksuista ilmoitettava aina asiakkaille

Jaostopäällikkö Vesa Sainio vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEstä kertoo, ettei Sairasen tapaus ole suinkaan ainoa laatuaan.

Sainion mukaan joskus asiakkaalle on ilmoitettu asiasta vasta, kun tili on jo miinuksella.

– Ensimmäinen yhteydenotto on ollut tilinylitysmaksu. Tämä on vähän harmaata aluetta.

Kyselyjä vastaavista tapauksista tulee FINEen aina silloin tällöin, noin alle kymmenen vuodessa.

– Aina, kun tulee uusia palvelumaksuja, niin niistä pitää ilmoittaa asiakkaille, Sainio sanoo.

Nordea ei kommentoi yksittäisten asiakkaiden tapauksia

Nordean tiedottaja Satu Ryynäsen mukaan pankki ei voi pankkisalaisuuden vuoksi kommentoida yksittäisten asiakkaiden tapauksia.

– Otamme kaikkiin asiakkaisiin hintamuutoksista yhteyttä henkilökohtaisesti joko verkkopankkiviestillä tai verkkopankkitunnusten puuttuessa kirjeitse. Valitettavasti on mahdollista, että joskus yksittäistapauksissa käy niin, että kirje jää asiakkaalta syystä tai toisesta huomaamatta tai ei saavuta häntä.

Danske Bankin tuotepäällikkö Jouni Tirkkosen mukaan heillä palvelumaksusta tai sen muutoksesta ilmoitetaan kirjallisesti viimeistään kaksi kuukautta ennen muutosta joko verkkopankin arkistoon tai kotipostiin sen mukaan, mitä asiakkaan kanssa on sovittu.

OP:n Business manager Noora Heikkinen kertoo, että heillä palvelumaksujen muutoksista ilmoitetaan asiakkaille asiakkaan asiointitavan mukaisesti

– Joko sähköisesti verkkoviestillä verkkopalvelussa, tai kirjeellä reilut kaksi kuukautta ennen uusien hintojen voimaantuloa.

Osa pankeista perii palvelumaksua käyttötilistä, osa ei

Suurimmista talletuspankeista OP ei peri tällä hetkellä käyttötileiltä palvelumaksua. Sen sijaan Danske Bank ja Nordea perivät kaksi euroa kuukaudessa.

– Useimmat Nordean asiakkaat eivät maksa tilistä erikseen vaan ovat pakettihinnoittelun piirissä. Pakettiin kuulumattomien tilien hinta on kaksi euroa kuukaudessa, Satu Ryynänen Nordeasta sanoo.

Unohtuneita tilejä pankeissa tuhansia

Vesa Sainio FINEstä arvioi, että käyttämättömiä tilejä on pankeissa tuhansia, ellei enemmänkin.

– Esimerkiksi kuolemantapaukissa tilejä voi jäädä tällä tapaa roikkumaan. Kuolinpesässä kukaan ei ehkä tiedä, että muissa pankeissa on tilejä. Mistään ei keskitetysti näe missä pankeissa tilejä on.

Tili voi jäädä vanhaan pankkiin myös pankkia vaihdettaessa ja vuosien kuluessa se unohtuu.

– Olisihan se hyvä, että pankki reagoisi aikaisemmin. Tämä ei ole hyvää bisnestä pankeillekaan. Eivät nämä tällä hetkellä nollakorkoiset tilit tuo voittoa pankille, Sainio muistuttaa.

Käyttämättömät tilit kannattaa lopettaa

Vesa Sainion mukaan asiakkaan kannattaa lopettaa vähällä käytöllä olevat tai kokonaan käyttämättömät tilit.

Näin ne eivät jää unohduksiin, tai varat hupene vahingossakaan palvelumaksuihin.

Jotkut pankeista käyvät säännöllisesti läpi käyttämättömiä tilejä.

– OP:ssa prosessoidaan tällä hetkellä vuosittain yli 10 vuotta käyttämättömänä olleet tilit, ja tarpeettomat tilit lopetetaan, jos asiakkaalla ei ole enää käyttöä tilille, Noora Heikkinen kertoo.

Danske Bankissa koetaan, että pankilla on velvollisuus tuntea asiakkaansa, ja asiakkaan tilanne käydään läpi säännöllisin väliajoin.

– Jos Danske Bankissa tili on pankin aktiivikannassa eli tiliä on käytetty viimeisen kymmenen vuoden aikana, asiakkaat saavat kirjeen viimeistään kaksi kuukautta ennen palvelumaksun muutosta, Jouni Tirkkonen sanoo.

– Jos pienisaldoinen tili on poistettu aktiivikannasta eli ollut käyttämättä yli 10 vuotta, muutoksista ei ilmoiteta etukäteen kirjeitse.

Nordeassa passiivisia tilejä ei käydä aktiivisesti läpi.

– Palvelumaksujen veloittaminen ei vie tiliä miinukselle, eikä perimättömiä palvelumaksuja aktiivisesti peritä, Ryynänen Nordeasta kertoo.