Mikkelissä amiksen pojat lukivat ääneen ekaluokkalaisille – tavoitteena innostaa molempia lukemaan

Pojat lukevat pojille -tapaamiset ovat järjestäneet koulujeesarit. Koulujeesarit ovat ohjanneet toimintaa nuorille Etelä-Savon lukioissa ja ammattikouluissa lisätäkseen nuorten yhteisöllisyyttä.

lukutaito
Oskari Parkkonen lukemassa Tatu ja Patu -kirjaa ekaluokkalaiselle Onni Leppäselle.
Oskari Parkkonen lukee ääneen Onni Leppäsen valitsemaa kirjaa.Emilia Korpela / Yle

Mikkelin Kalevankankaan koululla on innostettu poikia lukemaan Pojat lukevat pojille -tapaamisissa. Tapaamisissa Etelä-Savon ammattiopiston merkonomiopiskelijapojat lukivat ääneen Kalevankankaan koulun ensimmäisen luokan pojille.

Kolmella tapaamiskerralla pienet pojat päättivät kirjoja, joita vanhemmat pojat lukivat heille.

Viimeisellä kerralla lukuhetki sujui jo rutiinilla. Ekaluokkalaiset valitsivat nopeasti haluamansa kirjan. Erityisesti Tatun ja Patun seikkailut ja Mauri Kunnaksen kirjoittamat tarinat ovat olleet suuressa suosiossa.

Myös Onni Leppänen valitsi kuultavakseen tarinan Tatusta ja Patusta. Kaksikymmentä minuuttia riitti hyvin siihen, että Oskari Parkkonen luki tarinan kannesta kanteen. Parkkonen kuuli mielellään isomman pojan lukevan hänelle ääneen.

– Se oli todella mukavaa.

Lukuhetkien tarkoitus on antaa uusille koululaisille esimerkkejä lukevista pojista ja samalla innostaa myös ammattiopistossa olevia poikia kirjojen pariin.

Mikkelissä tapaamiset ovat olleet osa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkin nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian Yhessä!-hanketta. Toiminnan Mikkeliin ovat jalkauttaneet yhteisöpedagogiopiskelijat Suvi Peltola ja Aino Vauhkonen.

Asialla koulujeesarit

Hankkeessa on järjestetty myös erilaisia opintopiirejä ja koulutustilanteita Etelä-Savon lukioissa ja ammattiopistoista.

Esimerkiksi Mikkelin lukiossa ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogiopiskelijat eli koulujeesarit järjestivät puhejudo-koulutusta, jossa opiskeltiin vuorovaikutuksen merkitystä.

Koulujeesareiden tavoitteena on kehittää nuorten elämäntaitoja ja samalla edistää nuorten yhteisöllisyyttä yhdessä tekemisen avulla.

Ensi kevääseen jatkuva hanke sai alkunsa parin vuoden takaisen kouluterveyskyselyn tuloksista, joiden takia nousi huoli nuorten kokemasta yksinäisyydestä ja ryhmän ulkopuolelle jäämisestä.