Rosa jäi pois koulusta, kun ei kestänyt enää kiusaamista: "Ei ollut mitään syytä, miksi menisin sinne" – 2 rikosilmoituksen jälkeen löytyi apu

Helsinkiläisen Rosan tarinalla on onnellinen loppu. Poliisi pyysi Aseman Lapset -yhdistyksen apuun.

koulukiusaaminen
Tyttö katsoo koulun ikkunasta.
Rosa jäi koulussa yksin, kun häntä alettiin kiusata.Toni Määttä / Yle

Rosan painajainen alkoi eräänä maanantaina.

– Menin kouluun ja moikkasin kavereita, mutta kukaan ei moikannut minua. Yritin jutella kavereille, mutta kukaan ei vastannut.

Rosa ei ymmärtänyt, mitä oli tapahtunut.

– Ennen viikonloppua olin ollut ihan normaalisti kavereiden kanssa koulussa.

Helsinkiläiskoulusta tuli Rosalle hyvin ahdistava paikka.

– Jos olin pihalla tai käytävällä lähellä kavereita, kuulin heidän sanovan minun nimen. Ja sen jälkeen kaikki nauroivat.

Rosa kertoo, että hän oli lähes aina koulussa yksin.

– Pahinta oli, että entiset kaverit olivat minun luokalla. Ja heistä oli tullut kiusaajia. Pian koko luokka kääntyi minua vastaan. Kukaan ei pitänyt minuun mitään yhteyttä. Ne ikään kuin unohti, että olin siellä.

Hyvin pian kiusaaminen siirtyi someen.

– Minun Instagram-tilille laitettiin pilakuvia minusta. Lisäksi minun naama liitettiin johonkin pornofilmiin. Ja näitä sitten jaettiin muille.

Koulussa yritettiin puuttua kiusaamiseen. Rosa koki, ettei häntä ymmärretty.

– Koulussa järjestettiin keskustelu, jossa oli 4 kiusaajaa vastaan minä.

Poliisille lähti kaksi rikosilmoitusta

Tilanne paheni koulussa, kun Rosa kertoi kiusaamisesta koulun ulkopuolisille kavereilleen.

– Eräänä päivänä he tulivat koululle, ja siitä sitten seurasi pahoinpitely kiusaajia kohtaan.

Rosa sanoo, että sen jälkeen häntä alettiin syyttää tapahtuneesta.

– Kaikki alkoivat syyllistää minua, mutta minä en ollut pyytänyt kavereita kostamaan.

Koulusta lähti poliisille rikosilmoitus pahoinpitelystä.

Heti perään lähti toinenkin rikosilmoitus.

– Myös minä tein rikosilmoituksen somekuvista, Rosa sanoo.

Nuori kirjoittaa luokkahuoneessa taululle: mieti mitä jaat somessa.
Rosan kiusaajat jakoivat hänestä pilakuvia somessa.Toni Määttä / Yle

Rosa ei mennyt enää kouluun

Samoihin aikoihin Rosalle alkoi kertyä runsaasti poissaoloja koulusta.

– Ei ollut mitään syytä, miksi menisin sinne, kun ei ollut yhtään kaveria. Ei ollut enää sellainen kiva tunnelma.

Rosan äiti yritti saada Rosaa kouluun, mutta turhaan.

– Oikeastaan minä lopetin siinä vaiheessa koulunkäynnin kokonaan.

Aseman Lapset -yhdistys tuli apuun

Aseman Lapset -yhdistys käynnisti vuoden 2017 alussa toimintamallin, jolla puututaan vaikeisiin ja pitkittyneisiin koulukiusaamistapauksiin.

Rikosilmoitusten jälkeen poliisi pyysi Rosan koululle Aseman Lapset -yhdistyksen.

– Me lähdimme selvittelemään kokonaisuutta ja etsimään juurisyitä. Eli sitä, mistä kaikki on saanut alkunsa, kertoo hankepäällikkö Heikki Turkka.

Aseman lapset keräsi yhteen Rosan, luokkakaverit, vanhemmat ja opettajat.

Mukaan tuli myös rikosoikeudellinen sovittelu.

– Sovittelussa käsiteltiin kuvia, joita someen oli laitettu. Se oli tärkeä tapaaminen kaikille osapuolille.

Sovittelussa osapuolet istuivat pöydän ääreen ja puivat tapausta perin pohjin. Lähes kaikki kiusaajat pyysivät Rosalta anteeksi.

Syy kiusaamiseen selvisi sovittelussa

Rosa kertoo, että sovittelussa selvisi myös syy kiusaamiseen.

– Tämä kaikki oli lähtenyt väärinkäsityksestä. Minun oli luultu sanoneen tosi rumasti eräästä tytöstä.

Kiusaajiin kohdistunut pahoinpitelytapaus ei päätynyt sovitteluun. Se hoidettiin perinteisessä rikosprosessissa.

Rosan koulukiusaaminen oli alkanut yläkoulussa seitsemännen luokan syksyllä. Seuraavana keväänä Aseman Lapset tuli mukaan tilanteeseen.

Se oli pelastus Rosalle. Tilanne saatii paranemaan.

– He osasivat auttaa paremmin kuin opettajat, Rosa sanoo.

– Me pääsimme kiinni siihen kokonaistilanteeseen. Tilanne rauhoittui koulussa ja luokan toiminta muuttui. Opettajat tulivat hyvin tietoiseksi siitä kaikesta, mitä siellä oli tapahtunut, hankepäällikkö Turkka kertoo.

Heikki Turkka Aseman lapset ry.stä ja nuori hiidenkiven peruskoulun käytävällä.
Hankepäällikkö Heikki Turkka oli auttamassa Rosan koulukiusaamistapauksessa.Toni Määttä / Yle

Apu tulee nopeasti koululle

Kun Aseman Lapset -yhdistys saa soiton poliisilta tai koululta, liikkeelle lähdetään hyvin nopeasti.

– Pyrimme olemaan koululla samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä. Joskus soitamme heti illalla perheeseen, jos nuorella tai perheellä on hätä.

– Aina aluksi me huolehdimme kriisityöstä, jos lapset tai nuoret ovat jääneet pois koulusta tai jos on psykososiaalisen avun tarvetta, hankepäällikkö Heikki Turkka kertoo.

Turkan mukaan heille päätyvät tapaukset ovat monimutkaisia ja hankalia.

– Järjestämme vanhempainiltoja, joihin otamme nuoret mukaan. Joskus hommaamme luokkaan toisen opettajan joksikin aikaa. Koska näissä tilanteissa on usein rikosepäily mukana, rikosoikeudellinen sovittelu on lähes kaikissa tapauksissa mukana.

Turkan mukaan rikosoikeudellisen sovittelun ohessa myös muunlainen sovittelu on tärkeää.

– Sovittelemme paljon myös koulun ja huoltajien välisiä loukkaantumisia. Jos koulu ei ole pystynyt jostain syystä selvittämään tilanteita, huoltajista saattaa tuntua, että koulu ei tekisi mitään.

"Ei ole yhtään tapausta, joka olisi mennyt pahempaan suuntaan"

Aseman Lapset -yhdistys on hoitanut yli sata pitkittynyttä koulukiusaamistapausta Helsingissä, Lohjalla ja Järvenpäässä.

Tavoite on saada toimintamalli leviämään ympäri Suomea.

– Ei taida olla yhtään tapausta, missä tilanne olisi mennyt pahempaan suuntaan. Olemme saaneet muutoksia yleiseen turvallisuuteen koulussa ja vapaa-ajalla. Koulun keskeyttäneitä nuoria on saatu takaisin kouluun. Ja koulujen ja kotien välejä paremmaksi, Turkka sanoo.

Tulokset ovat olleet niin hyviä, että esimerkiksi Helsingin kaupunki on palkannut kaksi henkilöä Aseman Lapset -yhdistyksen toimintaan mukaan.

Yhdistys myös kouluttaa rehtoreita ja opettajia siihen, miten kiusaamistapaukset havaitaan ja miten niitä hoidetaan.

Turkka on nähnyt hyvin monimutkaisia ja vaikeita tilanteita. Yhteenkään ei ole ollut helppoa ratkaisua.

Silti konfliktit ovat myös tärkeitä, Turkka sanoo.

– Mielestäni konfliktit ovat paras paikka oppia asioita. Nuoret oppivat hyvän kofliktin selvittämisestä enemmän kuin yhdestäkään oppiaineesta. Konfliktit ovat yleisiä nuorten kanssa, ja meidän aikuisten pitää pystyä ne selvittämään.

Heikki Turkka Aseman lapset ry.stä.
Heikki Turkka tekee yhteistyötä kiusattujen, kiusaajien, opettajien, vanhempien ja muiden viranomaisten kanssa.Toni Määttä / Yle

Auttajien kanssa lounaalle

Yle tapasi Rosan perjantaina helsinkiläisessä koulussa, johon Rosa oli tullut Aseman Lapset -yhdistyksen Heikki Turkan ja toisen yhdistyksen työntekijän kanssa.

Kaikesta näkee, että Rosalla on hänen auttajillaan on lämpimät ja hyvät suhteet.

Haastattelun jälkeen he ovat menossa yhdessä lounaalle.

– Me pidämme edelleen silloin tällöin yhteyttä, Turkka sanoo.

Rosa opiskelee pääkaupunkiseudulla merkonomiksi.

Hänellä on kavereita ja asiat elämässä ovat hyvin.

Rosa ei halua esiintyä tässä jutussa omalla nimellään, koska hän haluaa itse päättää, kenelle hän kertoo ikävistä kokemuksistaan.

– Minä en oikeastaan enää ajattele yläkouluaikaa. Olen yrittänyt sen unohtaa, ja keskityn nyt nykyhetkeen, Rosa sanoo.