Unilever puolittaa muovin käyttönsä – Maailmasta vähenee 350 000 tonnia muovia vuodessa

Yhä useampi suuryritys alkaa vähentää muovinkäyttöä tai muuttaa muovinsa kierrätettäväksi.

Muovi ja keinotekoiset aineet
Ksylitolia sisältäviä hammastahnatuubeja.
Unilever vähentää merkittävästi muovin käyttöä. Sen tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Pepsodent-hammastahnat.Ismo Pekkarinen / AOP

Maailman suurimpiin päivittäistavarayrityksiin kuuluva Unilever ilmoittaa vähentävänsä merkittävästi muovin käyttöä. Unileverin käyttämän muovin määrä putoaa puoleen nykyisestä vuoteen 2025 mennessä.

Yhtiö käyttää tällä hetkellä vuosittain 700 000 tonnia muovia. Kuuden vuoden kuluttua maailmanlaajuisesti käytetyn muovin määrä ei pitäisi olla enempää kuin 350 000 tonnia.

Monet suuryritykset ovat alkaneet huomioida vaatimukset ympäristön suojelemiseksi. Suuri osa pakkausmuovista päätyy jätteeksi luontoon tai mereen.

– Muovilla on paikkansa, mutta se paikka ei ole luonnossa. Voimme vähentää muovijätettä toimimalla nopeasti ja tekemällä radikaaleja toimenpiteitä muovin elinkaaren jokaisessa kohdassa, sanoi yhtiön toimitusjohtaja Alan Jope tiedotteessaan.

Unilever sanoo olevansa ensimmäinen globaali kuluttajatuoteyhtiö, joka sitoutuu muovin vähentämiseen.

Yhtiö aikoo vähentää neitseellisen muovin käyttöä useilla keinoilla.

100 000 tonnia vähenee, kun tuotteiden pakkaamista muoviin vähennetään. Pakkauksista tehdään uudelleenkäytettäviä tai uudelleentäytettäviä ja muovia korvataan muilla pakkausmateriaaleilla. Lisäksi osaa tuotteista ei jatkossa paketoida lainkaan.

Neitseellisen muovin määrä vähenee 250 000 tonnia, kun yhtiö siirtyy käyttämään kierrätettyä uusiomuovia.

Lisäksi yhtiö sanoo jatkossa auttavansa keräämään ja prosessoimaan enemmän muovia kuin se itse tuotteidensa yhteydessä myy.

Moni yhtiö tekee jo muutoksia

Syyskuussa 19 maailmanlaajuista jättiyritystä, joiden joukossa olivat muiden muassa Unilever, Nestlé, Google ja L'Oreal perustivat "yhteenliittymän" maailman biodiversiteetin eli luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi.

Sveitsiläinen Nestlé on antanut samankaltaisen muovilupauksen kuin Unileverkin. Nestlé aikoo muuttaa kaikki muovipakkauksensa joko uudelleenkäytettäviksi tai kierrätettäviksi. Yhtiö aikoo myös nostaa kierrätysmateriaaleista valmistettujen muovipullojen osuuden 35 prosenttiin.

Walt Disney co. aikoo poistaa matkailukeskuksissaan jaetut pienet muoviset sampoopullot ja monet brittiläiset kauppakeskukset lupaavat vähentää selvästi käyttämänsä muovin määrää.

Japanin Osakassa järjestettiin kesällä rikkaiden teollisuusmaiden G20-kokous, jossa osanottajat sitoutuivat vähentämään mereen päätyvän muovijätteen määrää. Ympäristöjärjestöt ovat kuitenkin arvostelleet kokouksen päätöslauselmaa, koska niiden mielestä se oli liian väljä.

Ympäristöväki on hyvillään, että suuryritykset alkavat vähitellen ottaa myös ympäristöarvot vakavasti. Ympäristönsuojelijat muistuttavat kuitenkin, että toimenpiteiden tulee olla todellisia. Pelkät lupaukset tai näennäiset toimet ovat vain yrityksen "viherpesua".

Lähteet: AFP