Professori: Nokian ja Ericssonin kilpailumahdollisuudet turvattava – "Puheet kansallisesta turvallisuudesta voi unohtaa, jos kiinalaiset valtaavat markkinat"

5G-verkot ovat yhteiskunnan kannalta niin tärkeitä, ettei yhtä yritystä voi päästää valtaamaan markkinoita, sanoo Aalto-yliopiston professori Raimo Kantola.

5G
5G-teknologiaan perusrtuva tukiasema rakennettiin Etelä-Korean itäisimmälle saarelle joulukuussa 2018.
Kiina panostaa nyt voimakkaasti 5G-teknologiaan, sanoo professori Raimo Kantola.AOP

Talouslehti Financial Times uutisoi eilen, että Yhdysvallat selvittää keinoja rahoittaa kiinalaisen Huawein kilpailijoita Euroopassa. Lehden mukaan amerikkalaiset pelkäävät kiinalaisjätin nousevan liian hallitsevaan asemaan maailman 5G-verkkojen rakentamisessa, joten viranomaiset ovat esittäneet suomalaisen Nokian ja ruotsalaisen Ericssonin rahoittamista.

Aalto-yliopiston tietoverkkotekniikan professori Raimo Kantola pitää Yhdysvaltain viranomaisten huolta perusteltuna. Kiina on 5G-teknologiassa edelläkävijä ja panostaa alaan voimakkaasti, sanoo Kantola.

– Maailmassa on vain kolme yritystä, joilla on mahdollisuuksia kilpailla 5G-markkinoilla. Ne ovat Nokia, Ericsson ja Huawei. Muut ovat hyvin pieniä ja nekin ovat kiinalaisia, muistuttaa professori Kantola Yle Radio 1:n Ykkösaamussa.

"Puheet kansallisesta turvallisuudesta voi unohtaa, jos kiinalaiset valtaavat markkinat"

Professori Kantolan mukaan 5G tulee olemaan keskeinen teknologia yhteiskunnan tärkeiden toimintojen kannalta, joten jo turvallisuudesta huolehtiminen edellyttää että yksi laitevalmistaja ei valtaa markkinoita.

Länsimaiden kannalta Nokia ja Ericsson ovat tärkeitä laitetoimittajia, sanoo Kantola.

– Kysymys on yhteiskunnan kannalta todella tärkeästä teknologiasta. Jos toimittajina on vain kiinalaisia, voidaan unohtaa kaikki puheet kansallisesta turvallisuudesta.

Kiinalainen Huawei on tällä hetkellä maailman suurin verkkolaitteiden valmistaja ja hallitsee noin 28:aa prosenttia verkkolaitemarkkinoista. Yhdysvallat pitää Huawein laitteita turvallisuusriskinä itselleen ja liittolaisilleen.

Miljoonia kiinalaisia insinöörejä vuodessa

Uuden sukupolven 5G-verkkotekniikkaa ollaan parhaillaan ottamassa käyttöön. Suomessa 5G-verkkoja on tähän mennessä avattu lähinnä suurimpiin kaupunkeihin. Teleoperaattoreista Telia kertoi tänään aloittavansa 5G-laitteiden ja -liittymien myynnin.

Myös Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä otetaan tänään käyttöön ensimmäinen 5G-tukiasema, kertoo professori Raimo Kantola.

Kiinassa uuden sukupolven verkkoja on rakennettu jo usean vuoden ajan. Tähän mennessä on asennettu jo kymmeniä tuhansia tukiasemia.

Kiina panostaa voimakkaasti myös tutkimukseen. Viimeisen 10 vuoden aikana siinä on tapahtunut huima harppaus, sanoo professori Kantola. Kehitys näkyy mm. patenttihakemusten kasvussa.

– Siellä mennään voimakkaasti eteenpäin. Insinöörejä valmistuu vuosittain noin kolme miljoonaa. Yhdessä kiinalaisessa yliopistossa saattaa olla vähintään 200 tämän alan tohtoritasoista tutkijaa ja professoria, kun meillä Aallossa heitä on 30, vertaa Kantola.

Raimo Kantola
Raimo KantolaJohanna Östman / Yle

Yhdysvalloissa kiinnostus verkkoteknologiaa kohtaan on ollut huomattavasti laimeampaa.

Talouslehti Financial Timesin mukaan viranomaiset ovat tiedustelleet amerikkalaisilta teleliikennelaitevalmistajilta kuten Oraclelta ja Ciscolta, olisivatko nämä kiinnostuneita myös verkkolaitteiden valmistamisesta. Lehden mukaan yhtiöt tyrmäsivät ehdotuksen liian kalliina.

5G-verkon kehittäminen on sekä monimutkaista että kallista, sanoo professori Kantola.

– Siinä tarvitaan pidempi perspektiivi kuin kvartaali, jonka mukaan amerikkalaisissa yrityksissä eletään. Kiinalainen kvartaali, 25 vuotta, sopii tähän hommaan paremmin.

Älysähköverkkoja ja etäyhteyksiä

5G-verkon odotetaan tuovan entistä nopeammat yhteydet ja kymmenkertaistavan mobiiliverkkojen tiedonsiirtokapasiteetin.

Professori Kantolan mukaan uusi teknologia mahdollistaa monia sellaisia palveluja, joita ei 4G-verkossa pystytä toteuttamaan.

– 5G-verkkoon voidaan rakentaa esimerkiksi älysähköverkko, jossa tarvitaan erittäin nopeita yhteyksiä. Satamassa verkko mahdollistaa sen, että kuski istuu toimistolla ja ohjaa satamassa liikkuvaa trukkia videoyhteyden avulla.

Tavalliselle kuluttajalle 5G näkyy kuitenkin lähinnä nopeampina ja luotettavampina yhteyksinä, sanoo Kantola.