Tutkimus yrittää etsiä mediataloille uusia ansaintatapoja – voiko mediatalo olla nykyään vastuullinen ja kannattava?

Tuore tutkimus pureutuu siihen, voiko vastuullisuus ja kannattavuus kulkea vielä käsi kädessä journalismia tehtäessä. Kolmehenkinen työryhmä on saanut mediatutkimukseen 175 000 euron apurahan.

mediatutkimus
Alma Median Helsingin toimituksessa digisisältöjen tekemistä johtaa oma uutispäällikkö.
Alma Media on yksi tutkimuksessa mukana olevista mediataloista.Markku Pitkänen / Yle

Ensi vuoden alussa käynnistyvä tutkimus sukeltaa median murrokseen, jolloin valemediat ruokkivat ihmisten tiedonjanoa.

Samaan aikaan, kun valemediat imevät ihmisiä puoleena, on ansainta valtamedian puolella vaikeaa: lehtitilauksien määrät vähenevät ja isot mediatalot saavat kritiikkiä. Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston uusi, laaja tutkimus pureutuu näihin ongelmakohtiin.

– Me aiomme tutkia medioiden liiketoimintamalleja, ansaintalogiikkaa ja sitä, mikä vastuullisuuden rooli mediassa on, kertoo hankkeen johtaja, professori Paavo Ritala Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta.

Kolmen hengen tutkijaryhmä on saanut Helsingin sanomain säätiön tämän syksyn suurimman yksittäisen apurahan, yhteensä 175 000 euroa.

– Tarkoitus on vielä syvemmin tutkia, minkälaisia ristiriitoja, haasteita ja mahdollisuuksia on liiketoiminnassa, jonka pitäisi olla samaan aikaan kannattavaa ja vastuullista, kuvailee Ritala.

Yle Uutiset toimitus
Yle vaikuttaa isosti siihen, minkälaista medialiiketoiminta Suomessa on.Henrietta Hassinen / Yle

Mukana isoja mediataloja ja hidasta journalismia

Tutkimukseen on valikoitunut perinteisiä mediataloja, joiden liiketoiminnalla on Ritalan mukaan iso merkitys Suomen mediakentällä. Isoina mediataloina tutkimuksessa ovat mukana Yle, Keskisuomalainen, Alma Media ja Sanoma. Lisäksi tutkitaan pienempiä toimijoita: Long play, MustRead ja Rapport.

– Nämä pienemmät mediaorganisaatiot pyrkivät tekemään erilaista sisältöä: hidasta ja faktapohjaista tutkivaa journalismia, kuvailee tutkimusta johtava Ritala.

Vaikka tutkimuksessa mukana oleva Yle ei varsinaisesti harjoita liiketoimintaa, se on tutkimusmielessä tärkeä kohde.

– Yle vaikuttaa isolla kädenjäljellään mediakentässä ylipäätään siihen, minkälaista medialiiketoiminta Suomessa on, toteaa Ritala.

Erilaiset toimijat ovat valikoituneet tutkimukseen mukaan, koska ryhmä haluaa tutkia mediaorganisaatioiden erilaisia liiketoimintamalleja.

Hensingin Sanomien artikkeli.
Perinteinen printtilehti löytää yhä harvemmin ihmisten käsiin. Uutiset luetaan entistä enemmän netistä.Henrietta Hassinen / Yle

Kantautuvatko ristiriidat toimitukselliseen työhön asti?

Vastuullinen ja rakentava tapa tehdä journalistista liiketoimintaa on tutkimuksen keskiössä. Tutkijoiden mukaan Suomen mediakenttää vaivaavatkeskustelun polarisoituminen, valeuutiset ja vihapuhe.

Tutkimus haluaa selvittää, kuinka mediatalot voivat tehdä vastuullista liiketoimintaa nykymaailmassa.

– Sitäkin tutkitaan, minkälaisia paineita ja jännitteitä mediaorganisaatioilla on sisäisesti. Miten ne näkyvät liiketoimintamalleissa? Entä kantautuvatko ristiriidat toimitukselliseen työhön asti? pohtii Ritala.

Toive on myös löytää tutkimuksen tiimellyksessä mediataloille uusia ansaintatapoja.

Ritalan lisäksi tutkimusryhmässä on mukana lappeenrantalaiset tutkijat Päivi Maijanen ja Laura Olkkonen. Tutkimus on kaksivuotinen ja alkaa ensi vuoden alussa.