Vesterbackan yksityisen tunneliyhtiön johto antaa tänään lisäselvityksiä Tallinna-tunnelista Viron päättäjille Tallinnassa

Virossa on suhtauduttu kriittisesti tunnelihankkeeseen ja vaadittu yhtiöltä lisäselvityksiä hankkeen rahoituksesta ja ympäristövaikutukista.

Tallinna-tunneli
Peter Vesterbacka med spade i handen.
Tunnelihankkeen veturina toimiva liikemies Peter Vesterbacka kumppaneineen on valmis rakentamaan tunnelin heti kun luvat ovat kunnossa.Yle / Derrick Frilund

Suomen ja Viron välille merenalaista rautatietunnelia toteuttavan suomalaisyhtiön johto tapaa Ylen tietojen mukaan Viron poliittista johtoa tänään perjantaina.

Tapaamisen yhteydessä liikemies Peter Vesterbackan vetämä Fin-est bay area -tunneliyhtiö antaa Viron poliittiselle johdolle lisätietoa tunnelin kannavuusarvioista ja ympäristövaikutusselvitysten etenemisestä.

Viron johto tapaa myös hankkeen kiinalaiset rahoittajat

Tunneliyhtiön johdon ja Viron poliitisen johdon lisäksi tapaamiseen osallistuu myös hankkeen kiinalaisia rahoittajia.

Virossa on suhtauduttu kriittisesti yksityiseen rahoitukseen perustuvaan tunnelihankkeeseen ja vaadittu yhtiöltä lisäselvityksiä.

Tunnelia toteuttavan yhtiön mukaan tunnelin rakentaminen kestäisi noin kuusi vuotta. Hanke työllistäisi joka vuosi Suomessa arviolta jopa 20 000 ihmistä ja Virossa arviolta 6 000.

Tunnelihanketta toteuttava Finest Bay Area Development yhtiö solmi kesällä aiesopimuksen kiinalaisen maailman suurimman rakennusfirman CREC:n kanssa. Kiinalainen rakennusjätti on erikoistunut nimenomaan rautatiehankkeisiin, ja sillä on myös erikoisosaamista suurista porausurakoista.

Hankkeen suomalaiset yhteistyökumppanit ovat A-insinöörit, Pöyry ja Fira. Tallinna-tunnelin kustannusarvio on kokonaisuudessaan 15 miljardia euroa.

Bild som visar hur tunneln mellan Helsingfors och Tallinn kan se ut
Tunnelin avulla maiden välisen matkustusajan on tarkoitus lyhentyä noin kahteenkymmeneen minuuttiin. FinEst Bay Arena Helsinki

Tunnelihankkeen veturina toiminut liikemies Peter Vesterbacka kumppaneineen on ilmoittanut olevansa valmis toteuttamaan hankkeen heti kun luvat ovat kunnossa. Tunnelin avulla maiden välisen matkustusajan on tarkoitus lyhentyä noin kahteenkymmeneen minuuttiin.

Viro vaatii lisäselvityksiä suuresta tunnelihankkeesta

Tunneli vaatisi Viron puolella niin sanotun valtiollisen erikoiskaavamenettelyn, joka on lain mukaan käynnistettävä aina kun kyseessä on iso kansainvälinen projekti. Erikoismenettelyn sallimisesta päättää hallitus.

Viron hallitus ei ole toistaiseksi vakuuttunut, täyttääkö Finest Bay Area -projekti erikoiskaavamenettelyn edellytykset.

Viron eri ministeriöt kaipaavat hankkeen vetäjiltä lisäselvityksiä. Avoimia kysymyksiä ovat ainakin riittävä rahoitus, kannattavuus ja ympäristövaikutukset. Virossa myös hankkeen aikataulua on pidetty epärealistisena.

Tunnelin rakentamisesta kilpailee kaksi projektia

Helsingin Tallinnaan yhdistävän tunnelin rakentamisesta kilpailee kaksi projektia. Vesterbackan Finest Bay Arean lisäksi omaa, tosin huomattavasti hitaampaa vauhtia etenee virkamiesvetoinen Finest Link. Siinä mukana ovat Uudenmaan liitto, Helsingin kaupunki, Liikennevirasto, Tallinnan kaupunki sekä Viron elinkeino- ja viestintäministeriö.

Lue myös:

Finest Bay Area Development on solmimassa aiesopimuksen maailman suurimman rakennusfirman, kiinalaisen CREC:n kanssa.

Jos Helsinki–Tallinna-tunneli toteutuu, Suomesta tulee osa Kiinan arktista silkkitietä – Peter Vesterbacka toivoo rahoitusta myös länsimaista

Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Peter Vesterbackan Tallinna-tunneli on saanut 100 miljoonan euron rahoituksen – dubailaisen perheyhtiön rahat käytetään suunnitteluun ja lupiin