1. yle.fi
  2. Uutiset

Yrittäjät tyrmistyivät: Kaupunki haluaa tuottaa itse tapahtumansa – "Aika harvoin yrittäjät haluavat maksaa kaupungille tapahtumien tekemisestä"

Kemissä kaupunki kaavailee omaa tapahtumatoimistoa nyt toimivan kaupunkikeskusyhdistys Kemitiimin tilalle.

Tapahtumien järjestäminen
Kemin Easy Living tapahtumassa maalattiin räsymattoa kävelykadulle kesällä 2017.
Kemin Easy Living tapahtumassa maalattiin räsymattoa kävelykadulle kesällä 2017.Yle Kemi

Kemin kaupungin suunnitelmissa on muodostaa oma tapahtumatoimisto. Sen tarkoitus on ottaa hoitaakseen kaupunkikeskusyhdistys Kemitiimin järjestämät tapahtumat. Näihin kuuluu muun muassa suosittu parin viikon mittainen kesätapahtuma Easy living in Kemi.

Kemin kaupungin suunnitelmat ovat herättäneet kummastusta yrittäjien keskuudessa, kertoo Kemitiimin hallituksen puheenjohtaja Niina Pekkala

– He ovat olleet aika tyrmistyneitä, koska palaute Kemitiimin järjestämistä tapahtumista on ollut kuitenkin kohtuullisen hyvää.

Kemitiimin ja Easy living -viikon tukemiseen käytetyt 65 000 euroa ja nuorisotoimen tapahtumiin varatut 25 000 euroa on tarkoitus siirtää tapahtumatoimiston määrärahoihin.

Tapahtumatoimisto olisi kolmen vuoden pituinen kokeilu.

Lopullisesti asian ratkaisee kaupunginvaltuusto joulukuussa talousarvion käsittelyn yhteydessä.

Kaupunki hakee tehokkuutta

Uudistuksella haetaan kaupungin resurssien tehokkaampaa käyttöä. Samalla rahalla pitäisi saada enemmän tapahtumia ympäri vuoden. Kemin Kaupunginjohtaja Tero Nissisen mukaan yhteistyötä tarvitaan yrittäjien kanssa jatkossakin.

– Missään tapauksessa kaupungin tarkoitus ei ole vipata yrittäjiä yhteistyöstä pois. Päinvastoin toivotaan, että tällä kaupungin ikään kuin paremmilla lisävolyymeillä me saadaan lisää vaikuttavuutta ja yritysyhteistyö on tässä ihan yhtä lailla keskiössä kun aikaisemminkin, sanoo Nissinen.

Kemitiimissä ihmetellään, miksi toimivaksi saatu järjestelmä halutaan nyt muuttaa. Kemitiimin omien laskelmien mukaan yhtä kaupungin käyttämää euroa kohtaan Kemin yrittäjät ovat käyttäneet tapahtumiin 1,9 euroa.

– Yrittäjät ovat hirveän hyvin sitoutuneet kaikkiin tapahtumiin ja lähteneet matkaan. Meillä on ollut hyvä toimintamalli siinä myös yhteismarkkinoinnissa. Nyt, jos kaupunki rupeaa järjestämään tapahtumia, niin yleisesti ottaen aika harvoin yrittäjät sitten haluavat maksaa kaupungille tapahtumien tekemisestä. Se jää nähtäväksi, toteaa Niina Pekkala.

Lue seuraavaksi