Vesterbackan yksityisen Tallinna-tunnelin suunnittelu nytkähti taas vähän eteenpäin

A-Insinöörit ja Pöyry ovat mukana Vesterbackan luotsaamassa yksityisessä Tallinna-tunnelihankkeessa.

Tallinna-tunneli
Bild som visar hur tunneln mellan Helsingfors och Tallinn kan se ut
Havainnekuva Finest Bay Area -hankkeen tunnelisuunnitelmasta. FinEst Bay Arena Helsinki

Liikemies Peter Vesterbackan johtaman Finest Bay Area -hankkeen suunnitelmissa on tällä hetkellä syvimmillään 200 metriä merenpinnan alapuolella kulkeva kaksiosainen junatunneli Helsingin ja Tallinnan välille. Uuden sopimuksen suunnittelupalveluista tehneet A-Insinöörit ja Pöyry ovat olleet tunnelin suunnittelemisessa mukana viime vuodesta alkaen.

Suunnitellun tunnelin rakentaminen kestäisi Finest Bay Area Developmentin mukaan kuusi vuotta. Tunnelin hinnaksi on arvioitu 15 miljardia euroa. Tunnelia suunnitteleva yhtiö on myös tehnyt esisopimuksen rahoituksesta kiinalaisomisteisen Touchstone Capital Partnersin kanssa.

Ylen tietojen mukaan Vesterbackan luotsaaman yhtiön johto tapaa tänään Viron poliittista johtoa. Tapaamiseen osallistuvat myös hankkeen kiinalaiset rahoittajat.

Lue lisää: Vesterbackan yksityisen tunneliyhtiön johto antaa tänään lisäselvityksiä Tallinna-tunnelista Viron päättäjille Tallinnassa

Lue lisää: Kiinasta miljardipotti Helsingin ja Tallinnan väliselle tunnelille

Tunneliprojektilla ei ole viranomaisten tai poliitikkojen hyväksyntää Virossa tai Suomessa, mutta nyt sovittu uusi sopimus aloittaa jo tarkemmat selvitykset esimerkiksi tunnelin tekniikasta, junien tekniikasta ja tarvittavasta turvatekniikasta. Sopimuksella hankkeen suunnittelijat aloittavat tuleviin lupaprosesseihin valmistautumisen.

Tunnelihanketta on kritisoitu kiinalaisten merkittävän roolin lisäksi suunniteltujen asemien sijoittelusta. Helsinki ja Tallinna haluavat molemmat, että tunneli kulkee kunkin kaupungin ydinkeskustan kautta. Yksityisessä hankkeessa on suunniteltu asemia molempien kaupunkien lentokentille, sekä esimerkiksi Espoon Keilaniemeen ja "Tallinnan Pasilaan" Ülemisteen. Tunneli ei menisi Helsingin keskustan kautta.

Vesterbackan Finest Bay Arean lisäksi omaa, tosin huomattavasti hitaampaa vauhtia etenee virkamiesvetoinen Finest Link. Siinä mukana ovat Uudenmaan liitto, Helsingin kaupunki, Liikennevirasto, Tallinnan kaupunki sekä Viron elinkeino- ja viestintäministeriö.

Lue lisää: Kokiko Vesterbackan visio takaiskun? Poliitikot: Tallinna-tunnelin pitää kulkea Helsingin päärautatieaseman kautta

Lue lisää: Näin Vesterbackan tunnelihanketta kommentoidaan – virolaisministeri: Aikataulu epärealistinen, kannattavuus ja ympäristövaikutukset epäilyttävät