Pasila–Riihimäki-pääradan toisen vaiheen rakennustyöt halutaan liikkeelle heti

Ratasuunnitelmat ovat valmiit, mutta vain rahaa puuttuu. Maakuntajohtajat haluavat hallituksen ottavan vuoden 2020 budjettiin 20 miljoonaa euroa lisärahaa Riihimäen etelänpuolisille ratahankkeille.

rautatieliikenne
Lähijunia Pasilassa
Parhaillaan työn alla on Pasila–Riihimäen ensimmäisen vaiheen viimeistely.Karoliina Simoinen / Yle

Pääradan eli Suomi-radan varren maakuntajohtajat haluavat Helsingin ja Riihimäen välisen päärataosuuden uusimiseen välittömästi 20 miljoonaa euroa lisää valtion ensi vuoden budjettiin. Kyseessä on Pasila–Riihimäki-osuuden kakkosvaihe, joka voitaisiin aloittaa välittömästi, sillä ratasuunnitelmat ovat valmiina.

Pasila–Riihimäen radan kakkosvaiheen kokonaiskustannukset ovat nykyrahassa 273 miljoonaa euroa. Työt kestäisivät viitisen vuotta, eli vuosiin 2024–2025 asti.

Ensin kolme ja sitten neljä raidetta Riihimäeltä etelään

Keskeinen junaliikenteen sujuvuutta lisäävä hanke kakkosvaiheessa on Riihimäen ja Hyvinkään välille tuleva kolmas raide, jota käyttää tavaraliikenne. Lisäksi toisessa vaiheessa rakennetaan lisäraiteet Hyvinkään eteläpuolelle väleille Kerava–Ainola ja Purola–Jokela.

Parhaillaan työn alla on Pasila–Riihimäen ensimmäisen vaiheen viimeistely ja muun muassa Riihimäen ratapihan ja asemalaiturien uusiminen. Ensimmäinen vaihe valmistuu vuoden 2020 aikana ja sen toteuttamiseen Antti Rinteen hallituksen budjettiesityksessä on varattu rahaa 17,1 miljoonaa euroa.

Esityksen pääradan kehittämisestä Pasilan ja Riihimäen välillä kakkosvaiheessa ovat tehneet 11. lokakuuta 2019 muun muassa Hämeen maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen, Pirkanmaan maakuntajohtaja Esa Halme ja Pohjanmaan maakuntajohtaja Kaj Suomela.