Vaasan kaupungin uusi chat-palvelu ei ole vielä löytänyt asiakkaita – odotukset silti korkealla: "Antaa meistäkin kuvan, että me ei olla mitään mörköjä"

Chat-palvelu otettiin käyttöön syyskuun alkupuolella. Yhteydenottoja tulee muutama viikossa.

verkkopalvelut
Nainen istuu tietokoneen ääressä.
Sosiaaliohjaaja Marika Peltoniemen työnkuvaan ovat tulleet uutena chat-palvelut.Jarkko Heikkinen / Yle

"Hyvää päivää, miten voin palvella." Chat-ikkunaan törmää nykyään lähes kaikilla nettisivuilla. Ja mikä sen kätevämpää, kun saa reaaliajassa ja nopeasti vastauksen mieltä askarruttavaan kysymykseen – ilman puhelinjonotusta puuduttavan musiikin siivittämänä.

Vaasan kaupunki on ottanut sosiaalipuolella chatin käyttöön syyskuussa kolmessa palvelussa eli aikuistyössä, lasten kotipalvelussa ja ehkäisevässä perhetyössä.

Sosiaalitoimen chat-palvelu käynnistyi syyskuun 10. päivä. Chat-aikaa on nyt eletty noin puolitoista kuukautta. Aikuistyön chat-palvelu toimii jokaisena arkipäivinä, yhteydenottoja on tullut muutama viikottain.

– Asiakkaat kysyvät chatissa ihan yleisiä asioita, kuten miten hakea täydentävää toimeentulotukea tai vaikeavammaisten kuljetuspalvelua. Omia asioita ei vielä tällä hetkellä pysty kysymään, kertoo chatin alkutaipaleesta aikuisten sosiaalityön palvelualuejohtaja Virpi Kortemäki Vaasan kaupungilta.

Chatissa asiakas saa kysymyksiinsä vastauksia sekä neuvoa ja ohjausta. Asiointi on nimetöntä.

Vaasan kaupungin sosiaalipalvelujen chat
Aikuistyön chat-palveluun on tullut muutama yhteydenotto viikossa.Jarkko Heikkinen/Yle

Henkilökunta tyytyväinen palveluun

Henkilökunta on ottanut chat-palvelun innokkaasti vastaan. He näkevät sen erinomaisena matalan kynnyksen palveluna. Yhteyttä otetaan nimettömänä ja vastauksen saa heti.

– Chat on matalan kynnyksen anonyymi palvelu ja antaa meistäkin kuvan, että me ei olla mitään mörköjä, hymyilee aikuisten sosiaalityön palvelualuejohtaja Virpi Kortemäki.

Henkilökunta toivookin chatin kautta tulevien kysymysten lisääntyvän, koska nyt puhelimitse tulee jopa 50 yhteydenottoa ja kysymystä päivittäin. Näistä valtaosa olisi hoidettavissa chatin avulla.

Tähän mennessä aikuistyön chattiin on tullut muutama yhteydenotto viikottain. Yhteydenottojen pieni määrä ei kuitenkaan ole pettymys. Kun tieto chat-palvelusta lisääntyy niin yhteydenottojen määräkin varmasti kasvaa, uskotaan sosiaalitoimessa.

– Me haluamme tarjota matalan kynnyksen palvelua asiakkaille ja monesti asiakkaan tilanne on sentyyppinen, että sitä kontaktia ei syntyisi lainkaan ellei tällaista matalan kynnyksen palvelua olisi olemassa, miettii Vaasan kaupungin sosiaali- ja terveystoimen digitaalisten palveluiden kehittämispäällikkö Tatu Karppinen

Chat-kanava auttaa pienissäkin pulmissa

Yhteydenotto chatin kautta ei muodosta asiakkuutta sosiaalipalveluihin. Sosiaalipalveluissa korostetaan chatin ennaltaehkäisevää vaikutusta. Tämä on tärkeää erityisesti ehkäisevässä perhetyössä.

Lasten kotipalvelun ja ehkäisevän perhetyön chat-kanavat ovat auki kahtena päivänä viikossa. Niiden kautta ei ole yhteydenottoja vielä tullut. Ehkäisevästä perhetyössä korostetaan, että niin pientä asiaa tai kysymystä ole missä ei voisi yhteyttä ottaa.

Ajatuksena on, että pieneltä tuntuva asia voi kasvaa suureksi, jos sitä ei ajoissa hoideta. Neuvoja voi kysyä vaikka aivan arkisista asioista, jos ne perheessä askarruttavat.

– Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin kotiin? Lapsi ei aamuisin suostu pukemaan toppahousuja ja tämä toistuu jokaikinen aamu, mikä neuvoksi? lasten ja perheiden palvelualuejohtaja Carina Nåhls kertoo esimerkkejä kysymyksistä, joihin voi kysyä chatissa neuvoja.

Parempi ottaa ajoissa yhteyttä, vaikka tuntuu että asia on pieni. Silloinkin on tärkeää saada puhua jonkun kanssa tai saada vähän tukea, vinkataan Vaasan ehkäisevästä perhetyöstä.

Chat-palvelu toimii tällä hetkellä aikuisten sosiaalityössä maanantaista perjantaihin klo 13-15. Ehkäisevässä perhetyössä chatissa neuvotaan tiistaisin ja perjantaisin klo 13-15 ja lasten kotipalvelussa tiistaisin ja torstaisin klo 13-15.