Lipuntarkastaja suojeli matkustajia ja lohdutti järkyttyneitä lapsia – "Oppikirjaesimerkki siitä, miten onnettomuustilanteessa pitää toimia"

Esimerkillisesti toiminut lipuntarkastaja sanoo olevan itsestäänselvyys, että lapsista ja vanhuksista huolehditaan.

liikenneonnettomuudet
HSL:n lipuntarkastaja Eija Kaislama.
Lipuntarkastaja Eija Kaislama kiinnitti matkustajien huomion esimerkillisellä toiminnallaan onnettomuustilanteessa.Eija Kaislama

Runsas viikko sitten Keilaniemen metroasemalla koettiin aamuliikenteessä järkyttävä tapahtuma, kun ihminen jäi metrojunan alle ja loukkaantui vakavasti.

Tilanne oli ahdistava myös monelle matkustajalle, sillä juna jarrutti äkillisesti ja jäi osittain tunneliin.

– Siinä vaiheessa emme enää päässeet ulos, kun virta katkaistiin. Ovet olivat kiinni ja valot sammuivat, kertoo kyydissä ollut HSL:n lipuntarkastaja Eija Kaislama.

Samassa junassa ollut matkustaja kiitteli myöhemmin sosiaalisessa mediassa Kaislaman esimerkillistä toimintaa. Matkustajan mukaan tilanteessa oli monta muuttujaa: Vartija juoksi asemalaiturilla ja pysähtyi huutelemaan kakkosvaunun alle. Metrossa kuulutettiin “henkilövahingosta ja pelastuslaitoksen odottelusta.”

Tarkastajat havaitsivat ihmisten järkytyksen ja ryhtyivät ohjaamaan tilannetta.

– Pyysimme heitä siirtymään ensimmäiseen vaunuun, ettei tarvitse nähdä sitä, kun vartija katsoo lampulla junan alle. Monet siirtyivät ja kiittivät siitä, ettei tarvitse katsoa, Kaislama kertoo myöhemmin.

“Isä, minua pelottaa”

Ensimmäiseen vaunuun siirtyivät myös koulumatkalla olleet alakouluikäiset sisarukset: tyttö ja häntä nuorempi poika. Tyttö kertoi puhelimessa isälleen olevansa peloissaan, jolloin Kaislama meni lohduttamaan heitä.

– Poika kysyi “mitä tarkoittaa allejäänti”. Mietin, etten voi alkaa sitä kertomaan. Pyysin odottamaan pienen hetken. Juttelin heidän isänsä kanssa [puhelimessa] tilanteesta sivummalla.

– Onneksi isällä oli heti mahdollisuus tulla hakemaan lapset asemalta, huokaisee Kaislama.

Ilmoitus evakuoinnin aloittamisesta tuli jo puhelun aikana, ja Kaislama pysyi lasten kanssa isän saapumiseen asti.

– Ajattelin mielessäni, että on hyvä, että lapset saavat käsitellä asiaa isänsä kanssa.

Tilanteet harvinaisia

Kaislaman esimiehenä HSL:ssä toimiva Jaana Juvonen toteaa, että kyseessä on oppikirjaesimerkki siitä, miten tilanteessa pitää toimia. Hänen mukaansa vastaavaa tapahtuu onneksi harvoin.

– Voi olla, ettei tällaista tilannetta ole tullut vastaan 20 vuoden tarkastajan uran aikana. Mutta aina kun liikenteen seassa kuljetaan, niin ympärillä on olemassa riski, Juvonen kertoo.

Kuusi viikkoa kestävällä lipuntarkastajakurssilla myös koulutetaan toimimaan erilaisissa onnettomuus- ja häiriötilanteissa.

– Asiakaspalvelukoulutuksessa käydään läpi ihmisten kanssa toimimista. Näissä yhteyksissä tulee esille, kuinka esimerkiksi lapset näihin asioihin reagoivat.

Epätavalliset tilanteet käydään vielä uudelleen läpi työntekijöiden kanssa.

– Kaikkien tilanteiden jälkeen on myös purkupalaverit, Juvonen sanoo.

Lipuntarkastaja Kaislama kertoo itse pitävänsä asiakaspalvelutyöstä ja pyrkivänsä hoitamaan tehtävänsä hyvin kaikissa tilanteissa.

– Työ itsessään on mukavaa. Minulle on itsestään selvää, että lapsista ja vanhuksista täytyy huolehtia.