Naiset innostuivat chattaamaan omalääkärin kanssa – "Netistä varaan lääkäriajan nopeammin kuin jonottamalla puhelimessa"

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin tarjoamien nettipalveluiden käyttäjämäärä kasvaa, kun varsinkin työikäiset naiset ovat löytäneet oikotien varata lääkäripalveluja.

terveydenhoito
Lähihoitaja käy kotihoidon asiakkaan kanssa videopuhelua
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote tarjoaa neuvontapalveluita etävastanotolla netissä.Mikko Savolainen / Yle

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten alueella jo yli 57 000 asiakasta eli hieman vajaat puolet maakunnan asukkaista on liittynyt sähköisten asiointipalveluiden käyttäjiksi. Työikäisistä 25–65-vuotiaista jo peräti 70 prosenttia on rekisteröitynyt palveluun.

– Saamme kuukausittain yli kolme tuhatta ajanvarausta netin kautta, laskee Eksoten kehityspäällikkö Katja Rääpysjärvi.

Yt-neuvotteluja käyvälle Eksotelle se tarkoittaa kahden henkilötyövuoden säästöä.

Eksoten hankepäällikkö Rääpysjärvi Katja
Eksoten kehityspäällikkö Katja Rääpysjärvi sanoo, että sähköisiä terveyspalveluita käyttää kuukausittain noin 10 000 henkilöä Etelä-Karjalassa. Kare Lehtonen/Yle

– Itse varaan netistä ajan työterveyteen. Siellä on myös chattipalvelu lääkärille, mistä pystyy saamaan pikaisesti neuvoa, kertoo lappeenrantalainen Katja.

Sähköisten asiointipalveluiden käyttäjistä enemmistö eli 58 prosenttia on naisia.

Ajanvarauksen ohella palvelusta katsotaan usein laboratoriotuloksia. Säännöllistä hoitoa vaativat potilaat voivat lähettää palvelun kautta viestejä hoitajille.

Turhat päivystyskäynnit vähenevät itsearvioinnin avulla

Kasvava suosio on oman hoidon ja palvelutarpeen arviointiin kehitetyllä Omaolo (siirryt toiseen palveluun)-palvelulla. Se voi ohjata potilaan päivystykseen, varata ajan lääkärille tai hoitajalle sekä antaa hoito-ohjeita kotiin.

Samalla turhia päivystyskäyntejä on voitu vähentää, jos arvion perusteella potilas ei vielä tarvitse lääkärin hoitoa. Esimerkiksi perusflunssan hoitoon riittää yleensä vuodelepo kotona. Mikäli potilaan tila vaatii välitöntä hoitoa, tiedot siirtyvät päivystykseen.

– Monet ovat selvittäneet esimerkiksi Googlen avulla omia oireita, mutta nyt palvelun kautta saa asiantuntijalääkäreiden validoimaa tietoa, jatkaa Rääpysjärvi.

Anonyymi lääkäri
Etävastaanoton mahdollisuus laajenee Eksoten alueella moniin konsultaatio- ja neuvontapalveluihin. Emma Pietarila/Yle

Etävastaanotolle kotoa

Eksote hakee yt-neuvotteluissa säästöjä, ja yksi keino on lisätä kotiin vietäviä palveluita. Monet psykiatriaan ja fysioterapiaan liittyvät konsultaatiotapaamiset voi pian hoitaa etävastaanotolla kotoa vaikkapa tabletilla tai tietokoneella.

– Asiakkaalta säästyy aikaa, kun ei tarvitse lähteä keskussairaalaan matkojen päästä. Hoitohenkilökunnalta säästyy aikaa, kun ei tarvitse matkustaa, laskee Rääpysjärvi.

Etävastaanottoa on jo testattu fysioterapian neuvontapalveluissa. Palveluita käyttävät myös ikäihmiset.

– Yllättäen lähes 80-vuotias rouva varasi ajan konsultaatioon. Henkilökunta epäili aluksi, että onkohan kyseessä virhe, mutta kuva ja ääni toimivat hyvin, eikä potilaan tarvinnut tulla taksilla kaupunkiin, sanoo Rääpysjärvi.

Lähihoitaja käy kotihoidon asiakkaan kanssa videopuhelua
Eksoten puhelinpalvelussa ajanvarauspuheluihin vastaa ruuhka-aikoina 12 henkilöä.Mikko Savolainen / Yle

Puhelinpalvelussa aikaa vaativiin varauksiin

Etelä-Karjalan keskussairaalan yhteydessä toimii Eksoten puhelinpalvelu, jossa ajanvarauspuheluihin vastaa 12 henkilöä. Ruuhka-aikoina maanantaista keskiviikkoon sinne tulee jopa tuhat puhelua päivässä. Netin kautta tapahtuva varaaminen vähentää jonotusaikaa.

– Jos perustapauksia hoidetaan enemmän netissä, se antaa meille enemmän aikaa keskittyä vaativampiin ajanvarauksiin, sanoo tiimivastaava Kati Kataikko.