Tutkijoiden teholääke liikenteen päästöihin panisi polttoaineet kortille – bensapumpuilla ei innostuta, Autoliitto ihmettelee

Autoliitto ihmettelee, onko kukaan selvittänyt liikenteen päästöpuolituksen muita vaikutuksia.

Liikennepäästöt
Nainen tankaamassa autoa.
Hallituksen tavoite on puolittaa liikenteen ilmastopäästöt vuoteen 2030 mennessä.Ismo Pekkarinen / AOP

– Kaksi ja puoli euroa litralta. Silloin loppuisi ainakin pienituloisilta autoilu, sanoo nokialainen Esko Aaltonen.

Aaltonen on juuri saanut pureskeltavakseen taloustieteilijöiden selvityksen siitä, miten liikenteen päästöt puolitettaisiin vuoteen 2030. Selvityksen ydin on se, että polttoaineen hintaa säädellään päästöoikeuksilla.

Käytännössä se tarkoittaisi liikenteen polttoaineiden hinnan asteittaista nousua.

Yle jalkautui Tampereella huoltoasemille kysymään, mitä ajatuksia ehdotus herättää.

– Jotainhan tässä täytyy ympäristön vuoksi tehdä. Mutta en tiedä, onko säännöstely kuitenkaan ainoa mahdollisuus, sanoo Esko Aaltonen. Bensamittari Aaltosen vieressä pysähtyy 45 litraan.

– Ymmärrän toki huolen ilmastosta, mutta pitäisi miettiä sitä, mitä on järkevää tehdä Suomessa, ja mitä pitäisi tehdä muualla, sanoo Risto Finneman Pinsiöstä.

Ehdotukseen on siis leivottu sisään polttoaineiden hinnan nousu. Mutta missä kulkisi kipuraja, jonka ylittyessä autoilu lähtisi laskuun? Esko Aaltosella se oli kaksi ja puoli euroa litralta.

– Minulla ei ole siihen kantaa. Maksaa polttoaine mitä tahansa, minun on pakko sitä ostaa. Asun maalla, ja tarvitsen ammatissani autoa, sanoo Finneman.

– Jokaisen pitää kuitenkin ajaa se, mitä tarvitaan. Itse ajan vähän, ja ehkä olisi parempi kehittää julkista liikennettä ja parantaa ympäristöystävällisempien polttoaineiden asemaa, sanoo autoaan tankkaava Kati Nurmikolu.

Autoliitto: Onko ymmärretty seuraukset?

Tutkijat korostavat sitä, että heidän keinonsa eivät ole erityisen radikaaleja, mutta itse tavoite on. Päästölupiin perustuva järjestelmä leikkaisi autoilua aina sieltä, missä se on vähiten tärkeää.

Autoliitossa uskotaan, että nouseva hinta toimisi varmasti liikenteen ja sen päästöjen vähentämisessä. Se ei kuitenkaan olisi ainoa seuraus.

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan päästöjen puolittaminen polttoaineen hintaa nostamalla vaikuttaisi merkittävästi muun muassa tulonjakoon, työssäkäyntiin ja asuntojen hintoihin.

– Se jakaisi ihmiset voittajiin ja häviäjiin. Maksajia olisivat ne, joille auton käyttäminen on pakko, Nieminen sanoo.

Hallituksen tavoitteena kuitenkin on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Selvitystä vetänyt Matti Liskikin ihmettelee, ymmärsivätkö päättäjät mihin sitoutuvat. Samaa aprikoidaan Autoliitossa.

– Näyttää siltä, että ensin sitouduttiin tavoitteeseen, ja nyt sitten vasta mietitään keinoja. Tiekarttaa ei ole kenelläkään, eikä vaikutuksia ole arvioitu. On rakennettu auton varaan, ja yhtäkkiä pitäisi hankkiutua niistä eroon, Nieminen sanoo.

Nieminen ihmettelee myös valtion verolinjaa. Tarjolla on pelkkää keppiä, porkkanaa ei näy.

– Miten voi olla, että uudet autot pidetään verotuksella todella kalliina, kun ne päästäisivät vähemmän? Miten voi olla, että sähköautoista peritään käyttövoimaveroa painon perusteella, vaikka niillä päästöjä saataisiin alas?