Puolangan Paljakkaan tulee tänä talvena tuplasti enemmän kiinalaisia matkailijoita – edes epävarmuus revontulista ei ole haitannut kasvua

Paljakassa on samoja talviaktiviteettejä kuin Lapissa, mikä oli kiinalaisten toinen vaihtoehto.

matkailumarkkinointi
Två snöskotrar på isen utanför Gerby i Vasa.
Kiinalaisten matkailijoiden vierailun ohjelmassa on muun muassa moottorikelkkailua. Kuvituskuva.Yle/Joni Kyheröinen

Puolangan Paljakan pari vuotta kestänyt kansainvälinen matkailumarkkinointi tuottaa tulosta. Kun viime talvena Paljakassa kävi 200 kiinalaista matkailijaa, tänä talvena sama matkanjärjestäjä tuo Paljakkaan 500 kiinalaisia turistia.

– Kaikki mahdollinen majoituskapasiteetti tulee olemaan käytössä. Tänne tulee lyhyen jakson sisällä kahdeksan ryhmää, joista jokainen viipyy viisi yötä, kertoo Paljakan kansainvälisestä myynnistä ja markkinoinnista vastaava Leena Penttinen.

Penttisen mukaan Suomen talvi on elämys kiinalaisille. Paljakassa on samoja talviaktiviteettejä kuin Lapissa, mikä oli kiinalaisten toinen vaihtoehto. Lisäksi Paljakan vahvuutena on, että palvelut ovat pienellä alueella matkailukeskuksessa.

– Keskustelu kiinalaisen matkanjärjestäjän kanssa lähti liikkeelle siitä, onko meillä revontulia. Totta kai ne ovat mahdollisia, mutta niitä en voi myyntitilanteessa luvata. Heidän ensimmäisen vierailunsa aikana revontulet eivät osuneet kohdalle, ja nyt näyttää siltä, ettei se ollut ratkaisevaa.

Talven ensimmäinen kiinalaisryhmä saapuu Paljakkaan joulukuun puolenvälin tienoilla ja viimeinen ryhmä lähtee takaisin loppiaisena. Kaikkien ryhmien ohjelma pitää sisällään muun muassa porotilalla vierailun, pilkkimistä, maastohiihtoa ja suomalaisen saunaelämyksen savusaunassa avantouinteineen.

– Lumikenkäily ja moottorikelkkailu tapahtuvat illalla pimeässä. Olisi upeaa, jos silloin olisi revontulet tai täysikuu. Heillä on otsalamput ja moottorikelkoissa ajovalot, joten upeaa on myös se, kun lumi kimaltelee valoissa, Penttinen kertoo.

Paljakkaan houkutellaan matkailijoita myös muualta kuin Kiinasta. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Saksa, Iso-Britannia, Hollanti-Belgia ja Venäjä. Tavoitteena on kohdata matkajärjestäjiä esimerkiksi suurilla matkamessuilla sekä kehittää online-varausta, jolloin yksittäiset matkailijat voivat varata matkoja mistä päin maailmaa tahansa ilman, että ottavat yhteyttä matkatoimistoon.

– Kansainvälinen markkinointi on pitkäjänteistä työtä, jolla varaudutaan nyt siihen, miten Paljakan alue tulee kehittymään lähitulevaisuudessa, Penttinen kertoo.

Esimerkiksi laskettelurinteiden uusi omistaja on kunnostanut rinteet ja tehnyt täyden remontin rinneravintolaan. Britti-sijoittajat ovat puolestaan ostaneet ydinalueelta tontteja ja Paljakkatalon, jonne avataan tänä talvena lähikauppa.

– Lisäksi yksi tärkeä lomahuoneistokompleksi on vaihtanut omistajaa. Sama yrittäjä on investoinut moottorikelkkoihin ja laittanut Paljakkaan bensa-aseman, Penttinen kertoo.

Haluatko tietää, mitä kotiseudullasi tapahtuu? Tilaa Läheltä-niminen uutiskirjeemme sähköpostiisi (siirryt toiseen palveluun).

Onhan sinulla jo puhelimessasi Ylen Uutisvahti? Lataa se tästä!