Suomenniemen uusi iskulause on "Kaukana Mikkelistä" – t-paidat leikittelevät itseironialla

Mikkelin brändi laajenee ja jatkaa itseironian linjallaan. Vuonna 2013 Mikkeliin liittynyt Suomenniemi muistuttaa asemastaan ja sijainnistaan t-paidoilla, jonka iskulauseesta voi lukea myös kritiikkiä.

brändit
Suomenniemen mainospaidat, jossa teksti "Kaukana Mikkelistä"
Suomenniemen omat paidat seuraavat Mikkelin uudistetun brändin linjoja.Grano / Sanser

Idea Suomenniemen uudesta iskulauseesta "Kaukana Mikkelistä" syntyi aluejohtokunnan ja Mikkelin kaupungin viestinnän yhteisessä palaverissa. Suomenniemen markkinointi ja t-paitojen viesti haluttiin sovittaa yhteen kaupungin brändin kanssa.

– Aluejohtokunnan jäsen Helena Harmonen heitti alunperin vitsillä, että Kaukana Mikkelistä on Suomenniemelle hyvä iskulause. Kun vähän aikaa sille naureskeltiin, huomattiin, että sehän voisi olla oikeasti ihan hyvä, koska sen voi jokainen tulkita omalla tavallaan, kertoo Suomenniemen aluejohtokunnan puheenjohtaja Antti Pakarinen.

– Suomenniemen paitojen idea on kaupungin brändin mukainen, oivaltava ja rohkea, sanoo Mikkelin kaupungin viestintäpäällikkö Heidi Hänninen.

Yksi Mikkelin kaupungin iskulauseista, "Ihan Mikkelistä", herätti keskustelua vuosi sitten itseironiansa takia (siirryt toiseen palveluun) (Markkinointi&Mainonta). Sen rinnalla "Kaukana Mikkelistä" on helppo tulkita samaan sarjaan kuuluvaksi, mutta varaa jää myös toiselle, kriittisemmälle tulkinnalle.

Aluejohtokunnan puheenjohtaja Antti Pakarinen sanoo, että suomenniemeläiset pysyvät suomenniemeläisinä, vaikka hallinnollisesti alue kuuluisi mihin tahansa kuntaan tai kaupunkiin.

– Kyse ei ole mistään Suomenniemen kapinaliikkeestä, mutta joku voi tietysti tulkita sen myös sillä tavalla. Voihan tällä myös tietynlaista heimohenkeä nostattaa. Päättäjien kannattaisi nähdä meidät mahdollisuutena, ei riippakivenä.

Tuloja tärkeämpää on näkyvyys

Pakarisen mielestä kaupungin kannattaa jatkossakin hyväksyä erilaiset identiteetit, kuten esimerkiksi Haukivuoren ja Anttolan, ja kääntää ne edukseen.

Kaiken kaikkiaan tietoisuuden levittäminen Suomenniemestä on Pakarisen mielestä edelleen tarpeellista.

– Meillä on vielä Mikkelinkin sisällä paljon ihmisiä, jotka eivät ensinnäkään tiedä että Suomenniemi kuuluu Mikkeliin. Toisekseen moni ei tiedä, missä se on ja millainen paikka se on. Tästähän on kolmeen kaupunkikeskukseen alle tunnin matka, sanoo aluejohtokunnan puheenjohtaja Antti Pakarinen.

Mikkelin kaupungin brändiä on alkuvuodesta uudistettu ja sen on suunniteltu muovautuvan edelleen tarpeen mukaan. Mikkelin alkuvuodesta käyttöön otetussa brändikirjassa kerrotaan, että kaupunkilaisten äänestyksessä suosikki-iskulauseiksi valikoituivat "Parasta livenä", "Ihan Mikkelistä", "Nautitaan paikan päällä" ja "Päämaja Saimaalla".

Mikkelin koko kaupungin brändin mukaisia t-paitoja myydään tällä hetkellä kaupungin virastotalolla. Suomenniemi-paitoja on tulossa myyntiin eri tapahtumiin ja niitä voi tilata aluejohtokunnalta.

– Tuloja tärkeämpää on saada näkyvyyttä t-paidoilla. Näin oli myös Mikkeli-paitojen osalta, jotka lanseerattiin kesällä, kertoo viestintäpäällikkö Heidi Hänninen.

– Eräs karavaanari sanoi, että kun hän on tuo t-paita päällä vaikkapa Rovaniemellä, niin silloin hän on todellakin kaukana Mikkelistä, sanoo aluejohtokunnan jäsen Helena Harmonen.

Palveluiden säilyminen puhuttaa

Iskulauseella ja markkinoinnilla katseet voidaan kääntää myös asukkaiden tarpeisiin ja tulevaisuudenuskoon. Parhaillaan menossa on kamppailu eri palveluiden säilyttämiseksi. Entisen Suomenniemen kunnan alueella on 650 vakituista asukasta.

Mikkelin hyvinvoinnin ja osallisuuden lautakunta (siirryt toiseen palveluun) päätti viime viikolla esittää kaupunginhallitukselle, että toisin kuin aiemmin suunniteltiin, Suomenniemen ja Otavan kirjastoja ei lakkauttaisi. Mikkelissä on syksyn mittaan puitu yhteensä viiden kirjaston lakkauttamissuunnitelmia. Lopullisia päätöksiä kirjastojen lakkauttamisista odotetaan loppuvuoden aikana.

– Kaikkihan ymmärtävät säästöpaineet ja kriisikunnan uhan, mutta päättäjien pitäisi pitää suhteellisuus mielessä. Se säästö, minkä kaupunki saisi Suomenniemen kirjaston lakkautuksesta pitäisi katsoa suhteessa siihen, miten iso vaikutus sillä olisi meidän elinvoimaisuuteen ja vetovoimaan, sanoo Suomennimen aluejohtokunnan puheenjohtaja Antti Pakarinen.

Pakarinen kertoo, että Suomenniemellä puhuttaa myös suunnitelma viides- ja kuudesluokkalaisten siirtämisestä Ristiinaan kouluun sekä kaavailut päiväkodin siirtämisestä nykyisen koulun yhteyteen.

– On kaavailtu, että Suomenniemelle jäisi vain yksi opettaja. Siitä on nyt yritetty pitää ääntä, että koitettaisiin malttaa vielä. Ei ole ollenkaan mahdotonta, että väkiluku täällä lähtee vielä kehittymään toiseen suuntaan.