Sähköavusteiset kaupunkipyörät olivat jättimenestys Kuopiossa – kaupunki pääsi taloudellisesti omilleen ja hankkii ehkä 100 pyörää lisää

Kuopiossa on ollut toukokuun alusta käytössä 150 sähköavusteista kaupunkipyörää.

Kaupunkipyörät
Kuopion kaupungin liikkumispalveluiden kehittämispäällikkö Jouni Huhtinen kaupunkipyörän selässä Kuopion-hallin edustalla.
Kuopion kaupungin liikkumispalveluiden kehittämispäällikkö Jouni Huhtinen on erittäin tyytyväinen siihen, miten hyvin kuopiolaiset ovat ottaneet kaupunkipyörät omakseen.Sami Takkinen / Yle

Kuopiossa on takana poikkeuksellinen kesä kaupunkiliikenteessä.

Suomen ensimmäiset sähköavusteiset julkiset kaupunkipyörät ovat olleet menestys, ja käyttäjiä on ollut kaksi kertaa enemmän kuin mitä etukäteen arvioitiin. Arvio oli, että yhtä pyörää käyttää keskimäärin 2,5 henkilöä vuorokaudessa.

Kuopion 150 kaupunkipyörää otettiin käyttöön toukokuun ensimmäinen päivä.

Kaupunkipyöriä löytyy nykyään lähes kaikista suuremmista kaupungeista ja niiden suosio vaihtelee. Helsingin kaupungin tekemän tutkimuksen mukaan sen kaupunkipyörät ovat maailman suosituimpia.

Turussa ollaan puolestaan tilanteessa, jossa harkitaan olisiko kaupunkipyöristä luopuminen yksi konsti säästää rahaa.

Oulussa kaupunkipyörät saatiin käyttöön elokuun lopussa. Jyväskylässä hankinnan kanssa on ollut ongelmia ja pyöriä ei nähdä ainakaan vielä ensi kesänä.

"Tehtiin oikea ratkaisu"

Kuopiossa varsinkin aurinkoisina tapahtumapäivinä kaupunkipyörät ovat olleet todella suosittuja.

Kesän vilkkain päivä oli Kuopiorockin lauantai 27.7., jolloin yhdellä pyörällä ajoi vuorokauden aikana keskimäärin 10,5 käyttäjää.

Viileän toukokuun jälkeen pyörien käyttöaste on ollut 5–7 käyttäjää vuorokaudessa per pyörä.

Vasta lokakuussa käyttäjien määrä on tippunut kolmeen.

Syyskuussa pyörien suosiossa näkyi oppilaitoksien lukukauden alkaminen. Tuolloin noin puolet käyttäjistä oli opiskelijoita.

Kaupunkipyörien liikkeet kartalla, lähtöpaikkana Microteknia
Kartta näyttää minne Microteknialta on ajettu kaupunkipyörillä kauden aikana. Kuopion kaupunki

Sähköavusteisten kaupunkipyörien hankinta oli järkevä teko.

– On ihan voittajafiilis, tehtiin oikea ratkaisu, myhäilee Kuopion kaupungin liikkumispalveluiden kehittämispäällikkö Jouni Huhtinen.

Kaupungin tekemien tilastojen mukaan suosituimmat asemat ovat olleet tori, Kauppakatu, Satama, Puijonlaakso ja Neulamäki. Tasausasemia, virtuaaliasemia ja pop up -asemia on yhteensä 26.

Ajomatkat ovat olleet yllättävän lyhyitä. Keskimääräinen pyörällä ajettu matka on ollut 2,7 kilometriä. Keskimääräinen ajoaika on ollut 12–13 minuuttia.

Ensimmäinen kesä on onnistunut myös taloudellisesti. Toukokuun alussa alkaneen kauden aikana noin 7 000 kuopiolaista rekisteröityi kaupunkipyörän käyttäjäksi.

Kaupunkipyörien käyttökulut ovat noin 130 000 euroa. Summa kuittaantuu käyttäjien maksamista maksuista.

Kaupunkipyöriä Kuopion-Hallin edustalla.
Kaupunkipyörät ovat olleet kestäviä. Pieniä haavereita, pyörien kaatumisia, on sattunut muutamia. Pyörät ovat säästyneet myös isommalta ilkivallalta. Vain yksi pyörä on hajoitettu kokonaan.Sami Takkinen / Yle

Pyöriä tarvitaan 100 lisää

Kuopion kaupungin saama palaute pyöristä on ollut pääosin positiivista. Eniten kiitosta on satanut siitä, että pyörät ovat sähköavusteisia.

Pyöriä halutaan lisää ja laajemmalle alueelle. Uusia asemia on pyydetty aina Matkuksesta Kallansilloille ulottuvalle alueelle.

– Erityisesti Petoselle ja Jynkkään niitä on toivottu, Huhtinen kertoo.

Myös kaupungin tavoite on, että entistä useampi kuopiolainen ajaisi kaupunkipyörällä.

Jotta tavoite onnistuu, verkostoa täytyy laajentaa. Sitä varten tarvitaan ainakin 100 pyörää lisää.

Kaupungin sisäiset neuvottelut asiasta ovat käynnissä. Katseet on käännetty myös paikallisten yrittäjien suuntaan. Yrityksillä olisi mahdollisuus ostaa pyöriä yhdessä kaupungin kanssa.

Voisiko myös kypäriä vuokrata?

Kaupungeissa, joissa on kaupunkipyöriä, on keskusteltu aika ajoin kypäränkäytöstä ajon aikana. Voisiko pyörän lisäksi vuokrata myös kypärän?

Myös Kuopiossa asia on ollut pohdinnassa, mutta lopputulos on, ettei kaupungilla ole resurssia huoltaa yhteiskäytössä olevia kypäriä uusille käyttäjille.

– Yrittäjä voisi kuitenkin halutessaan laittaa pystyyn kypärien vuokrauspisteen, Huhtinen toteaa.

Myös ajatus talvipyöräilystä on unohdettu ainakin tulevan talven osalta kokonaan. Kaupunkipyörät ovat käytössä lokakuun loppuun saakka.

Talvipyöräily vaatisi, että kaikkiin 150 pyörään vaihdettaisiin nastarenkaat alle.

– Edessä olisi myös todennäköisesti aikamoinen huoltorumba, arvioi Huhtinen.

Ylläpitomaksujen kohoamisen lisäksi Huhtinen miettii, miten sähköavusteiset pyörät kestäisivät talviset olosuhteet. Viime talven yhden käytössä olleen pyörän kokemuksista tiedetään, ettei käyttö ole kiinni akusta.

–Akku kestää yllättävän hyvin. Mutta jäätyvätkö vaijerit, pitävätkö jarrut, Huhtinen pohtii.

Lue lisää aiheesta:

Kaupunkipyörät katosivat keskustasta, koska opiskelijat kahmivat ne omaan käyttöönsä – pyöriä vuokraava yritys voimaton

Suostuisitko sinä laittamaan käytetyn pyöräilykypärän päähäsi? – Selvitimme, miksi kaupunkipyörän mukana ei saa kypärää