Etätyö käy raskaaksi, jos ergonomia on pielessä – Tulosta nämä kuvalliset ohjeet työpisteesi seinälle!

Teimme Työterveyslaitoksen asiantuntija Irmeli Pehkosen opastuksella kuvat kuudesta tyypillisimmästä etätyöntekijän ergonomiavirheestä.

Ajatus työskentelystä kotisohvalla tai kahvilassa voi tuntua hyvältä idealta, kunnes niskaa alkaa jomottaa ja päätä särkeä. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

1

Selkää ei tueta selkänojaan, jolloin se kumartuu. Samalla leuka työntyy eteenpäin. Selkä väsyy ja kipeytyy. Pään eteenpäin työntyminen kuormittaa niskaa voimakkaasti. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

2

Työskennellään koko päivä samassa asennossa istuen. Asentoa tulisi vaihdella ja työskennellä välillä seisten. Seisomatyöpisteen voi järjestellä itselleen joko hankkimalla työskentelyyn tarkoitetun korokkeen tai korottamalla tasoa esimerkiksi kirjojen avulla. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

3

Työskennellään liian korkealla pöydällä. Esimerkiksi keittiön pöytä on liian korkea useimmille. Hartialihakset kuormittuvat, kun käsiä joudutaan nostamaan ylöspäin. Keittiön pöydän ääreen voi hankkia säädettävän tuolin. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

4

Työskennellään liian matalalla pöydällä. Selkä kumartuu ja leuka työntyy eteenpäin. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

5

Käsille ei ole tukea työskenneltäessä. Työtaso säädetään siten, että kyynärvarret ovat noin 90 asteen kulmassa ja hartiat ovat rentoina. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle

6

Istutaan huonossa asennossa sohvalla. Sohvalla työskentelykin on välillä ok, mikäli asennon saa tuettua esimerkiksi tyynyjen avulla hyväksi. Kotona kannattaa hyödyntää työskentelypaikan vaihtamista. Kuva: Asmo Raimoaho / Yle