Vaasa uudistaa imagoaan mainoskampanjalla – Helsingin Vaasankadulta vaaditaan vaasalaisuutta

Vaasankaduiksi nimetyt kadut ehdotetaan muutettavaksi enemmän Vaasan kaltaisiksi.

Vaasa
Ihmisiä kävelykadulla.
Vaasan kaupungin mainoksissa seikkaillaan Vaasankadulla Helsingissä. (arkistokuva)Mikko Kuusisalo / Yle

Vaasa uudistaa kaupungin markkinointia. Tarkoituksena on tuoda kaupunkia tutuksi etenkin ulkopaikkakuntalaisille nuorille. Kaupungin markkinointiväki on tarttunut tuoreisiin tutkimuksiin, joiden mukaan Vaasan tuntee hyvin Suomessa vain joka kymmenes, mutta silti yhdeksän kymmenestä suosittelisi Vaasaa.

Vaasa tunnetaan kyselyiden perusteella varsinkin ruotsinkielisyydestä ja entisestä huvipuistosta Wasalandiasta. Kaupunki toivoo, että Vaasa tunnettaisiin jatkossa esimerkiksi hyvistä työpaikoista, hyvästä työllisyystilanteesta, kansainvälisyydestä ja sen kulttuuritarjonnasta.

Vaasalaiset halutaan mukaan kampanjaan allekirjoittamalla vaasalaisaloite (siirryt toiseen palveluun). Siinä vaaditaan, että Vaasankaduiksi nimetyt kadut Suomessa ja Ruotsissa muutettaisiin Vaasan kaupungin kaltaisiksi. Katujen tulee edustaa Vaasaa tai niiden nimet on muutettava, aloitteessa vaaditaan.

Vaasankatu-teema tulee näkymään myös kampanjan mainoksissa. Mainostilaa on ostettu muun muassa valtakunnallisilta radiokanavilta. Sosiaalisessa mediassa aiotaan esittää videoita, joita on kuvattu Vaasankadulla Helsingissä. Mainoskampanjan budjetti on 123 000 euroa.

Imagouudistus tuo kaupungille myös uuden iskulauseen: "Elämän kuuluukin olla helppoa".