Äänikirjojen johtava suoratoistopalvelu BookBeat tekee vielä tappiota, vaikka äänikirjat menevät kuin kuumille kiville

Äänikirjojen suosio räjähti käsiin suoratoistopalvelujen ansiosta.

äänikirjat
äänikirja
Äänikirjoja kuunnellaan eniten puhelimesta.Antti Lähteenmäki / Yle

Äänikirjoja tarjoavien suoratoistopalvelujen suosio on kasvanut voimakkaasti Suomessa. Markkinoilla on kolme ruotsalaista yritystä, BookBeat, Storytel ja Nextory, jotka toimivat samaan tapaan kuin videopalvelu Netflix. Kuukausimaksua vastaan voi lukea ja kuunnella rajattomasti kirjoja.

Niiden lisäksi markkinoilla on suomalainen Elisa Kirja, joka on digitaalinen kirjakauppa. Se poikkeaa lukuaikapalveluista siinä, että Elisan kirjat ostetaan omiksi.

Äänikirjapalveluista BookBeat kertoo olevansa markkinajohtaja. Se ilmoitti elokuussa, että sillä on Suomessa yli 100 000 maksavaa käyttäjää. Viime vuodenvaihteessa luku oli yli 70 000, joten kasvu on ollut vauhdikasta.

Samalla kerrottiin, että yhtiön liikevaihto yli tuplaantui vuodentakaisesta kolmannella kvartaalilla. Se tarkoittaa tuottoja heinäkuusta syyskuuhun.

Huikeista kasvuluvuista ja tuuletuksesta huolimatta BookBeat on yhä tappiollinen yhtiö.

Sari Forsström
BookBeatin liiketoimintapäällikkö Sari Forsström uskoo, että ala jatkaa kasvuaan.Antti Lähteenmäki / Yle

Sen liiketoimintapäällikön Sari Forsströmin mukaan yhtiön kolme ensimmäistä vuotta ovat olleet suurten investointien aikaa, mutta hän uskoo, että tilanne kääntyy voitolliseksi jo ensi vuonna.

– Laskemme olevamme siitä eteenpäin kannattavia, Forsström sanoo.

Myös striimauspalvelujen tuorein tulokas Nextory kertoi syyskuussa kovasta kasvusta. Kesällä 2018 Suomeen rantautunut yhtiö ilmoitti, että sen käyttäjämäärä oli yli viisinkertaistunut tämän vuoden alusta. Siitä huolimatta myöskään Nextoryn toiminta ei ole vielä Suomessa kannattavaa.

– Meillä oli mahtava vuosi Suomessa, ja olemme pian kannattavia, Nextoryn PR ja brändimanageri Carolina Laurén viestittää sähköpostitse.

Kolmas Suomessa toimiva kirjojen lukuaikapalvelu Storytel ei kerro julkisuuteen Suomen lukuja. Pohjoismaissa sillä oli heinä– syyskuussa yhteensä 736 000 maksavaa asiakasta.

Auschwitzin tatuoija vetää kuin häkä

Äänikirjojen yhä kasvava kysyntä näkyy kustantamoissa, ja ne ovat lähteneet yhä voimakkaammin mukaan äänikirjabisnekseen. Syy on ymmärrettävä, sillä perinteisen, fyysisen kirjan myynti on laskenut viime vuodet, ja kustantajat näkevät äänikirjan kaupalliset mahdollisuudet.

Yhä useampi kustantaja on valmis kokeilemaan markkinoita.

Markkinoilla on kolme ruotsalaista kirjojen suoratoistopalvelua sekä suomalainen Elisa Kirja.
Markkinoilla on kolme ruotsalaista kirjojen suoratoistopalvelua sekä suomalainen Elisa Kirja.Antti Lähteenmäki / Yle

Yksi niistä on muutama vuosi sitten kirjamarkkinoille ilmestynyt kustantamo Aula & Co, joka lähti samantien tekemään perinteisestä kirjoista myös ääniversioita.

– Aina kannattaa kokeilla, ja nyt lykästi. Äänikirjapalvelut ovat kasvaneet mielettömän suosituiksi, ja muutama nimikkeemme on mennyt aivan valtavan hyvin äänikirjapalveluissa, kustantaja Niko Aula sanoo.

Hän viittaa muun muassa Heather Morrisin teokseen Auschwitzin tatuoija.

Kustantajalle äänikirja merkitsee Aulan mukaan toista painokulua, ja kustantamossa punnitaan tarkkaan, mikä teos kannattaa tehdä myös äänikirjaksi.

Kirjan lukijalla on Aulan mukaan suuri merkitys teoksen menestykseen äänikirjana.

– Lukijan merkitys on jossain siinä karvan verran alempana kuin kirjailijan. Äänikirja kuolee, jos lukija on huono, Aula toteaa.

Hän uskoo, että äänikirjamarkkina kasvaa vielä moninkertaiseksi nykyisestä. Suomessa odotettiin Aulan mukaan pitkään sitä, että e-kirja lyö itsensä läpi, mutta näin ei käynyt. Vasta kun äänikirjat tulivat kunnolla markkinoille, alkoi tapahtua.

– Äänikirjat nousivat kolmessa vuodessa aivan valtavaan osaan suomalaisesta kirjamyynnistä.

Aula & Co:ssa digitaalisten kirjojen, eli ääni- ja e-kirjojen osuus, on Aulan mukaan tänä vuonna 30–40 prosenttia koko kustantamon kirjamyynnistä.

Kaikkien kustantajien yhteenlaskettu äänikirjamyynti oli viime vuonna noin kuusi prosenttia kirjojen koko markkinasta, eli noin 15,5 miljoonaa euroa.

Kustantaja Niko Aula lähti heti mukaan äänikirjamarkkinoille.
Kustantaja Niko Aula lähti heti mukaan äänikirjamarkkinoille.Antti Lähteenmäki / Yle

Äänikirjojen suosio kasvaa yhä

Äänikirjojen suoratoistopalvelujen käyttäjämääristä Suomessa ei ole muuta tietoa kuin BookBeatin julkistamat luvut.

Yhtiön liiketoimintapäällikkö Forsström arvioi, että Suomessa toimivilla suoratoistopalveluilla voisi olla nyt yhteensä noin 150 000 käyttäjää. BookBeatin johtava asema markkinoilla perustuu Forsströmin mukaan Suomen kustannusyhdistyksen tilastoihin äänikirjojen myynnistä.

– Kun tiedämme sen ja omat lukumme, asian voi laskea niistä. Samoin sovelluslatausten tilastoista, Forsström toteaa.

Kirjojen suoratoistopalvelujen kasvu jatkuu Forsströmin arvion mukaan vielä ainakin muutamia vuosia. Hän vertaa tilannetta Ruotsiin, jossa on noin kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa.

Ruotsissa äänikirjojen striimauspalveluilla on noin 600 000 käyttäjää, joten Suomessa luku voisi Forsströmin mukaan nousta nykyisestä noin 300 000–400 000 käyttäjään.

Kirjailijoille äänikirjojen suosion kasvu merkitsee lisätuloja, mutta Suomen kirjailijaliitolla ei ole asiasta tilastoja. Toiminnanjohtaja Suvi Oinonen kertoo, että asiaa selvitetään todennäköisesti jo seuraavassa kirjailijoiden tuloja kartoittavassa jäsenkyselyssä.

Äänikirjoja myytiin viime vuonna noin 15,5 miljoonalla eurolla.
Äänikirjoja myytiin viime vuonna Kustannusyhdistyksen tilastojen mukaan noin 15,5 miljoonalla eurolla.Antti Lähteenmäki / Yle

Kirjat ahmitaan nyt kuulokkeista, ja se saattaa järisyttää käsitystämme perinteisestä romaanista – "Pitää miettiä valmiiksi yhdeksän cliffhangeria"

Suomeen suunnitellaan valtakunnallista e-kirjastoa – suosituimpia kirjoja jonotetaan jopa puoli vuotta