Vanha Porvoo on kaupungin vetonaula, mutta nyt sen viereen suunnitellaan suuria: autot pois torilta ja uusi kauppahalli

Porvoo toivoo, että kaupungin asukkaat kertoisivat nyt julkaistuista suunnitelmista mielipiteensä. Nämä olisivat apuna uudistusten jatkovalmistelussa.

Porvoo
Porvoon tori ja linja-autoasema
Tältä näyttää Porvoon tori nykymuodossaan.Antti Kolppo / Yle

Porvoon kaupunki kertoi (siirryt toiseen palveluun)tänään torstaina suunnitelmistaan kaupungin keskusta- ja torialueen kehittämiseksi.

Vuodesta 2017 valmistellut suunnitelmat kohdistuvat torin alueelle, Läntiselle Mannerheiminväylälle ja Citymarketin kortteliin.

Historiallista Vanhaa Porvoota suunnitellut uudistukset eivät koske.

Kaupunki julkaisi monta valmistelussa olevaa suunnitelmaa poikkeuksellisesti samanaikaisesti, koska tavoitteena on mahdollisimman laaja kansalaiskeskustelu jatkovalmistelun tueksi.

Osasta suunnitelmia on jo kaavaluonnoksia, mutta osa on vasta ideavaiheessa.

– Lähtökohtana on lisätä kaupunkia kaupunkiin ja tuoda kaupunkilaiset keskiöön, kertoo Porvoon apulaiskaupunginjohtaja Fredrick von Schoultz uudistuksista.

Esimerkiksi Porvoon torin kehittäminen on ollut asukkaidenkin toiveissa. Suunnitelmien toteutuessa Porvoon keskustaan tulisi myös rutkasti uusia asuntoja.

– Jopa 2 000 uudelle porvoolaiselle, von Schoultz sanoo.

1. Torialue

Suurin osa Porvoon torista on tällä hetkellä linja-autojen ja pysäköinnin käytössä. Nyt tähän on tulossa muutos.

Linja-autojen pysäkit aiotaan hajauttaa katujen varsille ja pysäköintipaikat on tarkoitus poistaa. Näin torista tulee nykyistä monikäyttöisempi tila. Torin reunalla sijaitsevat yritykset taas saavat katutilaa esimerkiksi terassin avaamiseen.

Linja-autoasema on tarkoitus purkaa jo ensi vuoden tammikuussa.

Havainnekuva suunnitelmasta Porvoon uudelle torille
Havainnekuvassa näkyvät torille suunnitellut uudet paikat torimyyjille.Arkkitehtitoimisto ALA

Lundin kauppakeskuksen eteen on suunniteltu uusi puistikko ja paviljonkirakennus erilaisille palveluille, kuten kahvilalle.

Lisäksi torille on varattu tilaa noin 80 torimyyjälle, kahdelle kioskille ja ulkonäyttämöalueelle, joka toimii myös pelialueena. Kaupungintalon edessä olevaa historiallista puistoa aiotaan kohentaa, ja suunnitelmiin kuuluu myös uusi kauppahalli.

Porvoon kaupunkisuunnittelupäällikön Dan Mollgrenin mukaan kauppahallia ei kuitenkaan kannata rakentaa torin keskelle, vaan sen viereen. Yksi vaihtoehto on Seurahuoneen tontti. Tällöin kauppahallin kautta avautuisi suora reitti Runeberginpuistosta Kaupunginpuistoon.

– Kauppahallia on toivottu kaupunkiin ja olemme selvittäneet, että sille olisi edellytyksiä ja riittävästi ostovoimaa, Mollgren sanoo.

Porvoon uuden torin on tarkoitus houkutella viihtymään.
Jos suunnitelmat toteutuvat, Porvoon uudelle torialueelle tulisi paviljonkirakennus.Arkkitehtitoimisto ALA

2. Läntinen Mannerheiminväylä

Läntinen Mannerheiminväylä on puolestaan tarkoitus muuntaa osaksi keskustaa, Porvoon puistokaduksi.

Porvoo haluaa kehittää väylää autoilun lisäksi sopivammaksi myös kävelylle ja pyöräilylle.

Läntinen Mannerheiminväylä muuntuu Porvoon puistokaduksi. Havainnekuva.
Havainnekuva mahdolliselta Porvoon puistokadulta.OlaDesign

Puistokatu on hankkeena täysin uusi ja kokonaisuutena myös muita isompi. Sen kaavoittaminen aiotaan toteuttaa vaiheittain ja siksi apulaiskaupunginjohtaja von Schoultzin mukaan suunnitelman toteutuksessa voi kestää muita pidempään.

3. Uusi liikenneasema ja liityntäpysäköintialue

Läntisen Mannerheimin väylän ja Hornhattulantien risteykseen on tulossa uusi ABC-liikenneasema.

Lisäksi sen yhteyteen on suunniteltu liityntäpysäköintilaitos. Kaksitasoisessa laitoksessa olisi 300 autopaikkaa.

Kaupunki pyrkii aloittamaan alueen pohjatyöt ensi kesänä. Tällöin rakentaminen aloitettaisiin vuonna 2021.

4. Citymarketin kortteli

Yksi Porvoon keskustan kehittämisen kannalta tärkeistä kohteista on kortteli 23, joka tunnetaan Citymarketin korttelina tai Nimbus-korttelina.

Ajatuksena on parantaa yhteyksiä Vanhan Porvoon ja torialueen välillä.

Uudistettuun kortteliin onkin suunniteltu korttelin läpi kulkeva esteetön kävelypromenadi. Sen kautta olisi kulku Porvoon torilta Rihkamatorille. Keskiaikainen Raatihuoneentori puolestaan voitaisiin kytkeä Rihkamatoriin.

Citymarketin kortteli, eli kortteli 23, on keskustan kehittämisen avainkohde. Havainnekuva: näkymä Rihkamatorilta.
Näkymä Rihkamatorilta etelään.Porvoon kaupunki / LUMART

Kävelypromenadin varrelle olisi liiketilaa katutasossa. Liiketilojen yläpuolelle sijoittuisi asuntoja ja toimistoja. Korttelin rakennusoikeus olisi puolitoistakertainen nykyiseen verrattuna ja kerrosten määrä olisi pääsääntöisesti kuusi.

Porvoon kolme toria aiotaan yhdistää niin, että niiden välillä olisi helpompi kulkea
Porvoon aikeissa on helpottaa kulkua torialueiden välillä.Porvoon kaupunki

Kortteli 23 on yksityisessä omistuksessa, joten von Schoultzin mukaan sen aikataulu riippuu kiinteistön omistajista.