Viestintäkonsultti: "Toimittajille voi syntyä illuusio, että he tietävät Veikkauksesta paljon" – näin monopoli kosiskelee mediaa

Miksi Veikkaus on muuttunut julkisuudessa hyviksestä pahikseksi, kysyttiin Ylen aamun mediakriittisessä Viimeinen sana -osiossa.

Veikkaus
Kolme kolikkopeliä Veikkauksen esittelytilassa.

Myrskyn silmässä oleva Veikkaus pyrkii viestinnällään luomaan kuvan avoimuudesta, mutta jättää silti kertomatta olennaisia tietoja. Näin arvioivat viestintäkonsultti, yrittäjä Riikka Kämppi ja Seuran toimittaja Matti Rämö.

Kämppi ja Rämö olivat vieraana Ylen aamun uudessa mediakriittisessä osiossa, Viimeisessä sanassa. Lauantaisin lähetettävässä osiossa median ja viestinnän ammattilaiset purkavat viikon mediapuheenaiheen palasiksi.

Ensimmäisessä osassa aiheena oli Veikkauksen viestintä. Voit katsoa osion klikkaamalla ylläolevaa kuvaa.

Toimittajatapaamisia jäähalleissa ja kasinolla

Yle oli Viimeistä sanaa varten pyytänyt Veikkaukselta tiedon vuosina 2018 ja 2019 järjestetyistä toimittajatapaamisista.

Yhtiön viestinnästä kerrottiin, että tapaamisia oli järjestetty 45, joista kolmasosa oli suunnattu päällikkötoimittajille, loput myös muille median edustajille. Tapaamisia järjestettiin muun muassa jäähalleissa, Vermon raviradalla ja Helsingin kasinossa.

Riikka Kämpin mukaan tapahtumat voivat vaikuttaa mediajulkisuuden määrään ja toisaalta luovat vaikutelmaa avoimuudesta.

– Toimittajille voi syntyä illuusio, että he tietävät Veikkauksesta paljon, ja sitten he jättävät kysymättä niitä kriittisiä kysymyksiä, joita heidän pitäisi kysyä.

Keskustelun vieraina olivat viestintäkonsultti Riikka Kämppi (edessä) ja toimittaja Matti Rämö (takana). Sen juonsivat Heli Suominen ja Ville Seuri.
Keskustelun vieraina olivat viestintäkonsultti Riikka Kämppi (edessä) ja toimittaja Matti Rämö (takana). Sen juonsivat Heli Suominen ja Ville Seuri.Petri Kejonen / Yle

Rämön mukaan toimittajatapaamiset eivät vie toimittajien kriittisyyttä, mutta ne antavat Veikkaukselle mahdollisuuden kertoa omaa näkökulmaansa asioista.

– Tietäen, kuinka valtavan hyvä Veikkaus on spinnaamaan asioita, niin vaikkei se kriittisyyttä vie, niin syntyy pikkuinen kynnys ylitettäväksi ennen kuin alkaa kriittisesti katsoa niitä asioita.

Veikkaus vastasi skuuppiin omalla julkistuksella

Yksi meneillään olevan Veikkaus-kohun alkupisteitä on Rämön Seurassa helmikuussa 2018 julkaisema juttu (siirryt toiseen palveluun), joka paljasti, että Veikkauksen rahapeliautomaatteja on suhteellisesti enemmän alueilla, joilla asuu vähävaraisia ja työttömiä. Rämö voitti jutulla tutkivan journalismin Lumilapio-palkinnon tänä vuonna.

Tässäkin tapauksessa Veikkaus reagoi – ilmeisesti sen seurauksena, että sai vihiä, että juttu oli tulossa julki. Se järjesti oman tiedotustilaisuutensa, jossa osa Seuran saamasta aineistosta julkaistiin. Veikkaus tosin kertoi automaattien määrän vain maakuntatasolla.

Rämö ei edes tiennyt, että tiedotustilaisuus oli tulossa.

– Onni onnettomuudessa oli, että [Seuran] juttu tuli ulos edellisenä iltana. Osa mediasta sitten kirjoitti tästä maakuntajaosta ja osa hyödynsi näitä tietoja, joita meillä Seurassa oli.

Toimittajien pitäisi pitää fokus kirkkaana

Pitkittynyt Veikkaus-keskustelu johtuu osiltaan Viimeinen sana -osion keskustelun perusteella siitä, että keskustelun aihe on vaihtunut. Milloin on puhuttu markkinoinnista, milloin poliitikkojen vastuusta. Ja ohessa viestimet ovat tietysti myös julkaisseet tavanomaiset tarinat lottovoittajista.

Riikka Kämpin mukaan olisi tärkeää, että toimittajien fokus pysyisi nyt kirkkaana.

– Toimittajien pitäisi pysyä siinä varsinaisessa asiassa: onko Veikkaus onnistunut pelihaittojen ehkäisyssä? Tämä keskustelu pitäisi käydä loppuun, sillä tämä on monopolin oikeutus.

Lue lisää:

Veikkauksen tuottojen mahdollinen siirto valtion budjettiin epäilyttää: Leikkaa järjestöjen tuloja, vaikeuttaa pelihaittojen vähentämistä

Ministeri Paatero sanoi Veikkauksen ikärajavalvonnan onnistuneen "aika hyvin", mutta tilastot kertovat täysin toista – Asiantuntija: Puhui vastoin parempaa tietoa