10 kysymystä asiantuntijoille auton hankinnasta – "Epätodennäköistä, että liikenteen verotukseen olisi tulossa dramaattisia muutoksia"

Vanhan auton ajaminen elinkaarensa loppuun ei vähäiselläkään ajolla tule ympäristölle ystävällisemmäksi kuin uuden osto.

autot
Luksusautoja 2018
Asiantuntijan mukaan auton käyttövoimaa tärkeämpi valintakriteeri on ajoneuvon käyttötarkoitus. Eri käyttövoimien ominaisuudet palvelevat eri tavoin eri käyttötarpeita.Nella Nuora/Yle

Yle kysyi viime viikolla verkon lukijoiltaan, mistä tiedosta heille olisi hyötyä auton hankinnassa.

Kokosimme yleisökeskustelusta kymmenen kysymystä, joihin ovat sähköpostitse vastanneet liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Autoalan Tiedotuskeskuksesta sekä johtava tutkija Juhani Laurikko Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä.

Jos ajaa autolla vain hyvin vähän, onko ympäristölle ystävällisempää ajaa vanha auto elinkaarensa loppuun verrattuna uuden ostamiseen?

Laurikko: Ei ole. Auton valmistuksen vaatima energia on noin kymmenen prosenttia koko elinkaaren energiasta, ja käyttö on 90 prosenttia. Jos vanha auto on vuonna 2000 käyttöön otettu, ovat sen hiilidioksidipäästöt sen ajan keskiarvon mukaiset 180 g/km, ja verrokkina on uusi auto, jonka keskimääräiset päästöt ovat 120 g/km (vuonna 2018 myydyt bensiiniautot). Uuden auton valmistuksen päästöt olisivat siten 10/90-säännöllä laskettuna noin 3700 kg (käyttöaika 18 vuotta, 17 000 km/vuosi), mikä tulee katettua uuden auton pienemmällä käytön aikaisella päästöllä vajaassa neljässä vuodessa, kun uusi auto tuottaa vuodessa vähän yli 1000 kg vähemmän hiilidioksidia kuin vanhalla autolla ajettaessa. Jos vanhalla autolla kuitenkin ajetaan todella paljon vähemmän kuin keskimäärin, jää hyöty tietysti paljon pienemmäksi.

Miten ajokilometrit vaikuttavat siihen, mikä käyttövoima tulee edullisimmaksi?

Laurikko: Osa ajokustannuksista on ajokilometreistä riippuvia, kuten polttoainekustannus, mutta osa on taas kiinteitä, kuten käyttövoimaverot. Kaasun ja dieselin polttoainehinnat ovat halvempia kuin bensiini, mutta kaasu- ja dieselauto maksavat käyttövoimaveroja. Tässä vertailua. (siirryt toiseen palveluun)

Millaiset ovat sähköauton sähkökustannukset 100 kilometrillä?

Laurikko: Vaikea sanoa, koska sähköllä on niin monenlaista hintaa, mutta noin ”hihavakiona” voisi sanoa 3 euroa/100 kilometriä.

Mitkä ovat juuri nyt tärkeimmät asiat, jotka pitäisi huomioida auton hankinnassa, jos ajattelee auton ostamista vähintään kymmenen vuoden investointina?

Kalenoja: Autoa valittaessa kannattaa aina lähteä siitä, mihin tarpeisiin auto tulee, sillä eri käyttövoimien taloudellisuus ja ominaisuudet palvelevat eri tavoin erilaisia käyttötarpeita. Auton kulutus on tärkeä tekijä, sillä käyttökustannuksilla on suuri merkitys autoilun kokonaiskustannusten kannalta. Auton valintaa tehdessään kannattaa punnita muun muassa taajama- ja maantieajon osuutta sekä sitä, paljonko autolla vuosittain ajetaan. Paljon ajaville ja pitkiä matkoja kulkeville diesel ja kaasu ovat taloudellisia vaihtoehtoja, taajamassa paljon ajavalle sähkö- tai bensiiniauto voi olla taloudellisin.

Onko vaaraa, että vanhoille autoille mätkäistään rajut rangaistusverot?

Kalenoja: On epätodennäköistä, että liikenteen verotuksessa tehtäisiin mitään nopeita ja dramaattisia muutoksia, koska Suomessa on liikennekäytössä paljon vanhoja autoja. Autokanta on melko iäkäs ja meillä on liikennekäytössä vielä yli 800 000 yli 15-vuotiasta autoa. Liikenteen verotuksen muutokset ovat todennäköisimmin pieninä portaina tapahtuvia muutoksia ja ne koskevat ensisijaisesti uuden auton hankintaa. Vuosittaisten verojen ja polttoaineverojen suuret äkilliset korotukset johtaisivat hankaliin tilanteisiin, joissa iäkkäillä suuripäästöisillä autoilla ajavien liikkumisen kustannukset kasvaisivat kohtuuttomasti. Lähtökohtana verotuksen suunnittelussa on, että verotuksen tulee olla ennakoitavaa siten, että kotitaloudet ehtivät varautua tuleviin muutoksiin jo ennalta autohankinnoissaan.

Autokauppa Veho, elokuu 2019
Auton ostamista koskevaan Ylen keskusteluun osallistuneista monet nostivat tärkeimmäksi auton valintaperusteeksi hinnan. Myös jälleenmyyntiarvon säilymisestä oltiin kiinnostuneita.Antti Haanpää/Yle

Minkä tekniikan auton ostaisi, jotta myös jälleenmyyntiarvo säilyisi kohtuullisen hyvin ja kokonaiskustannukset olisivat kohtuullisia?

Laurikko: Tähän ei ole yhtä ainoaa ”oikeata” vastausta, vaan jatkossakin markkinavoimat tulevat hinnoittelemaan käytettyjen autojen arvon, enkä oikein jaksa uskoa, että Suomessa alettaisiin rajoittaa minkään käyttövoiman autojen käyttöä. Eräs tapa on hankkia auto yksityisleasingillä, jolloin jälleenmyyntiarvo määrittyy jo sopimuksen tekohetkellä, ja riski siirtyy rahoittajalle. (Toimituksen lisäys: Yksityisleasingissä yksityishenkilö vuokraa auton omaan pitkäaikaiseen käyttöön. Tyypillinen leasausaika on 2–4 vuotta.)

Mitä kautta ulkomainen auto kannattaa hankkia, jos ei itse ole valmis lähtemään sitä hakemaan?

Kalenoja: Käytetty auto kannattaa ostaa kotimaisesta autoliikkeestä, sillä jos matkan varrella ilmenee ongelmia, kotimaiselta yritykseltä hankitun auton ostaja on kotimaisen kuluttajansuojan piirissä. Ulkomailta ostetun auton osalta mahdolliset ongelmatilanteet joudutaan selvittämään ulkomaan myyjäliikkeessä. Ulkomailta ostetuissa autoissa on melko usein matkamittariväärennöksiä, sillä matkamittaritietojen manipulointi ei ole vielä laitonta läheskään kaikissa EU-maissa. EU-komission tutkimuksen mukaan esimerkiksi Saksasta ulkomaille myytävän auton matkamittarimanipuloinnin riski on kolminkertainen siihen nähden että auto myytäisiinkin Saksan markkinoille.

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa: Kotisivuillamme on paljon yleistä tietoa käytetyn auton ostosta ulkomailta (siirryt toiseen palveluun). Saksassa lakisääteisen virhevastuun kesto on kaksi vuotta (siirryt toiseen palveluun) kaupanteosta, mutta se voidaan käytetyn tavaran kaupassa rajata myös yhteen vuoteen. Ruotsissa myyjän virhevastuu on rajattu kolmeen vuoteen eikä sitä voi esimerkiksi sopimusehdoin rajat lyhyemmäksi. Kolmen vuoden jälkeen myyjä ei siis enää ole vastuussa. Suomessa lakisääteistä virhevastuuta ei ole rajattu vuosin, vaan tavaran voidaan edellyttää kestävät virheettömänä sen koko odotettavan elinkaaren ajan.

Lisääkö hybridi kaksine ohjausjärjestelmineen vika-alttiutta?

Kalenoja: Erilaisia hybridijärjestelmiä on ollut markkinoilla jo viime vuosikymmeneltä asti. Hybridijärjestelmät parantavat auton energiatehokkuutta, sillä ne avustavat polttomoottoria ja ottavat talteen muun muassa jarrutusenergiaa. Hybridiautoista on paljon hyviä kokemuksia myös Suomen talvisissa olosuhteissa eikä niiden huolto- ja korjaustarpeessa ole merkittävää eroa perinteisiin bensiini- ja dieselautoihin nähden. Myös hybridiautojen ajovoima-akkujen on havaittu kestävän hyvin pitkäaikaista käyttöä.

Millainen on käytettyjen sähköautojen akkujen varauskyky?

Kalenoja: Akkujen käyttöikään vaikuttavat monet tekijät kuten latausvälit ja ajokilometrien määrä. Sähköauton akkujen onkin todettu kestävän varsin hyvin pitkäaikaistakin käyttöä, ja vain harvoin akkuja joudutaan vaihtamaan ennenaikaisesti. Karkeasti ajovoima-akkujen elinkaaren arvioidaan olevan keskimäärin yli kymmenen vuotta. Ikääntyneen akun kapasiteetti voi olla joitakin kymmeniäkin prosentteja alempi kuin uuden akun, mutta akku toimii yleensä silti vielä hyvin ajoneuvokäytössä. Käytetyn auton kaupan yhteydessä akun kunnon voi tarvittaessa käydä tarkistuttamassa merkkihuollossa.

Miten taloyhtiössä voi estää sen, ettei joudu maksamaan naapurin sähköauton latauspaikan asennuskustannuksia tai ladattua sähköä?

Laurikko: Taloyhtiöiden parkkipaikkojen sähköistäminen on iso työsarka, mutta välttämätön, jotta sähköautot voivat yleistyä. Useissa yhtiöissä joudutaan vahvistamaan kaapelointeja, ja tähän on saatavissa avustuksia (siirryt toiseen palveluun). Myös säädöksissä on kehittämisen varaa, mutta se on tiedossa, ja esimerkiksi asunto-osakeyhtiölakia voidaan joutua muuttamaan siihen suuntaan, että ”vastarannan kiisket” eivät voi estää asioiden eteenpäin viemistä. Tuskin nykyistenkään säädösten puitteissa on mahdollista, että joku asukas voisi laillisesti ladata autoaan asuntoyhtiön piikkiin, mutta omaa aktivisuutta kannattaa ja pitää harjoittaa yhtiökokouksissa.

Tiistai-illan A-studiossa keskustellaan siitä, miksi auton valinta tuntuu monista vaikealta ja millaisilla autoilla tulevaisuudessa ajetaan. A-studio TV1:ssä tiistaina kello 21:00.

Juttua täydennetty kello 18:32 lisäämällä viimeiseen kysymykseen osuus, jossa kysytään, miten taloyhtiön asukas voi välttyä maksamasta naapurinsa sähköautoon lataamaa sähköä.

Artikkelin ensimmäisen vastauksen laskelmaa korjattu ja tarkennettu 30.10. kello 14:40. Aiemmin vastauksessa oli laskettu, että uuden auton kokonaispäästöt jäisivät vanhaa pienemmiksi jo toisena vuonna. Uudessa laskelmassa tämä aika on neljä vuotta.

Juttua täydennetty 30.10. kello 15:49 Eurooppalaisen kuluttajakeskuksen vertailulla siitä, miten pitkään myyjällä on vastuu myymästään autosta Saksassa, Ruotsissa ja Suomessa. Suomessa vastuuta ei ole rajattu ajallisesti, Saksassa ja Ruotsissa on.