Ponsse on toista vuotta peräkkäin Suomen maineikkain yritys: "Työnantajakuvan pitää olla täyttä timanttia, että huippuosaajat muuttavat Vieremälle"

Ponssen hyvä maine myös suojaa sitä kriiseiltä, sanoo asiantuntija.

Vieremä
Metsäkone hakkuutyömaalla.
Vieremäläinen metsäkoneyhtiö Ponsse on ollut monena vuonna Suomen maineikkaimpien yritysten joukossa.Matti Myller / Yle

Vieremäläinen metsäkoneyhtiö Ponsse on edelleen Suomen maineikkain yritys. Ponsse otti maine- ja brändiselvityksiä tekevän T-Median tutkimuksessa (siirryt toiseen palveluun) ykköstilan toisena vuotena peräkkäin. Kakkoseksi sijoittui hissiyhtiö Kone ja kolmanneksi peliyhtiö Supercell.

Yhtiöiden mainetta selvitetään tutkimalla suuren yleisön mielikuvia kahdeksan eri osatekijän avulla. Niitä ovat muun muassa vastuullisuus, talous, tuotteet ja palvelut sekä työnantajakuva.

Tutkimuksessa neljällä kärkiyhtiöllä on perheyritystausta. T-Median mukaan maineen johtaminen on perheyrityksillä osa historiallista toimintakulttuuria.

T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti kertoo, että vahva omistajuus heijastuu yhtiöiden johtamiskulttuurin siten, että niissä tehdään pitkän tähtäimen kestäviä päätöksiä.

– Usein kuulenkin perheyhtiöiden käyttävän termiä perheyhtiön kvartaali. Sillä tarkoitetaan 25 vuotta, ei neljäsosavuotta.

Ponsse on moniin muihin yrityksiin nähden vähemmän tunnettu. Yhtiö on kuitenkin todella arvostettu niiden keskuuudessa, jotka sen tuntevat, Ruokolahti huomauttaa.

– Ajan kuluessa Ponssen kuten muidenkin perheyhtiöiden tapa toimia on palautunut yrityksille sidosryhmiltä luottamuksena ja maineena.

Hyvästä maineesta hyötyä monin tavoin

Suuren yleisön mielikuvilla on Ruokolahden mukaan merkitystä myös metsäkoneita myyvälle pörssiyhtiölle. Työnantajakuva on parhaita osaajia tarvitsevalle yritykselle tärkeä.

– Työnantajakuvan pitää olla täyttä timanttia, että huippuosaajat ovat valmiita ympäri Suomea muuttamaan Vieremälle.

Yhteiskunta on myös Ruokolahden mukaan valmiimpi tekemään yritykselle myönteisiä päätöksiä ja tukemaan sitä muilla tavoin, jos sen maine on hyvä.

– Jos Esperi Care nyt aloittaisi tuotekehittelyhankkeen ja pyytäisi siihen julkista rahaa, sen voisi olla vaikeampaa saada sitä kuin Ponssen.

Vuoden alkupuoliskolla hoivaskandaalissa ryvettynyt Esperi Care joutui nyt kyselyssä ensimmäistä kertaa huonomaisten joukkoon ja päätyi heti tämän listan kärkeen.

Maineikkuus suojaa riskeiltä

Ruokolahden mukaan täysin tuntematon yritys on heikoilla kriiseissä.

– Jos ihmisillä ei ennestään ole käsitystä yritystä, ihmisten mielet täyttyvät negatiivisilla konnotaatioilla.

Jos taas yrityksellä on hyvä maine, ihmiset eivät helposti muuta mielipidettään huonompaan suuntaan. Yrityksiä samoin kuin ihmisiä kohdellaan Ruokolahden mukaan julkisuudessa eri tavoin maineesta riippuen.

– Jos hyvämaineinen tekee virheen, niin se ei ole niin nokonuukaa. Jos taas Esperi Care tai Attendo tekee virheen, olemme valmiita barrikaadeille heti.