Jopa puolet autoilijoista ajaa ylinopeutta talvikauden aikana – poliisi: "Kelin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset voisivat olla hyvä asia"

Ylinopeudet korostuvat tieosuuksilla, joissa nopeusrajoitusta lasketaan talven ajaksi.

nopeusrajoitukset
Autoja moottoritiellä
Poliisin mukaan etenkin kuivalla ja lumettomalla moottoritiellä nopeudet tahtovat talvellakin nousta lähelle kesänopeuksia.Ville Tiirikainen / Yle

Noin joka kymmenes autoilija ajaa ylinopeutta yli 10 kilometriä tunnissa talvikauden aikana. Jos kaikki nopeuden ylitykset lasketaan mukaan, Suomen teillä jopa puolet autoilijoista ajaa talvikaudella ylinopeutta.

Asia käy ilmi Väyläviraston ja ITM Finlandin liikenteen automaattisilta mittausasemilta talvikaudella 2018–2019 kerätystä tilastosta (siirryt toiseen palveluun).

Tieosuuksilla, joissa ajonopeutta lasketaan talven ajaksi, on ylinopeutta ajavien osuus vieläkin suurempi. Esimerkiksi moottoriteillä lähes joka viides autoilija ajaa ylinopeutta yli 10 km/h huolimatta siitä, että nopeusrajoitus on alennettu 120:stä 100 kilometriin tunnissa. Maanteillä hurjastelevien osuus oli hieman pienempi, noin 15 prosenttia.

Lukumäärällisesti tämä tarkoittaa sitä, että marraskuun 2018 ja maaliskuun 2019 välisenä aikana esimerkiksi Kanta-Hämeen teillä yli 10 kilometrin ylinopeutta ajettiin reilut 1,9 miljoonaa kertaa. Päiväkohtaisesti tämä tarkoittaa reilua 14 000:ta kuljettajaa.

Ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisilaitoksen liikennepoliisista kertoo, että ilmiö on havaittu myös poliisissa.

– Tiedotuksesta huolimatta kuljettajat eivät huomaa talvinopeuksien vaihtumista tai sitten siihen ei vain reagoida.

Takalan mukaan ajonopeudet riippuvat myös paljon siitä, millaiset ajokelit vallitsevat talvinopeuksien muuttuessa.

– Pitkälle jatkuva kuiva ja lumeton syksy pitää kovempia nopeuksia yllä. Huonot kelit puolestaan laskevat nopeuksia, kuten kuuluukin.

"Järkeväksi koettuja sääntöjä noudatetaan paremmin"

Ylikomisario Takala kertoo, että autoilijat mieltävät talvinopeusrajoitukset hyvinkin tarpeellisiksi silloin, kun talvikelit ovat vaativat, on liukasta tai näkyvyys on huono.

– Kuivalla ja paljaalla moottoritien asfaltilla nopeudet tahtovat väkisinkin nousta lähelle kesänopeuksia. Kelin vaatimusten mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset voisivat olla hyvä asia, sillä järkeväksi koettuja sääntöjä noudatetaan paremmin.

Sään mukaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit eivät kuitenkaan lähivuosina tee laajaa tuloa Suomen tieliikenteeseen. Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntijan Tuomas Östermanin mukaan vaihtuviin merkkeihin liittyy monimutkaisia kelinseuranta- ja tiedonsiirtojärjestelmiä.

– Ne maksavat moninkertaisesti tavallisiin nopeusrajoituksiin verrattuna. Lisäksi niiden tekninen elinkaari on melko lyhyt.

Österman myöntää, että vaihtuvista nopeusrajoituksista olisi hyötyä etenkin syksyisin ja keväisin, sillä ne auttaisivat Väylävirastoa ohjaamaan rajoituksia todellisen ajokelin mukaisesti.

Suomen moottoriteistä vain valtateillä 1 ja 7 on osuuksia, joilla vaihtuvat nopeusrajoitukset sallivat 120 kilometrin tuntinopeuden valoisaan aikaan ja hyvällä kelillä marraskuun loppuun asti. Pimeän aikaan ja huonoissa keliolosuhteissa nopeusrajoitusta lasketaan myös näillä osuuksilla.