Onko vilkkuva suojatiemerkki tulevaisuutta? Uudenlaisen liikennemerkin toivotaan parantavan jalankulkijoiden turvallisuutta

Älykäs suojatiemerkki valaistuu ja alkaa vilkkua, kun jalankulkija tulee suojatielle.

liikenne
valkkyva-liikennemerkki.gif
Uudenlainen älymerkki esiteltiin Traficomin seminaarissa keskiviikkona Seinäjoella.Tarmo Niemi / Yle

Suojatieturvallisuus on ollut murheenkryyni pitkään Seinäjoella.

Seinäjoen katuverkolla tapahtuu Destian tilaston mukaan 50 prosenttia enemmän suojatieonnettomuuksia asukasta kohden kuin vastaavan kokoisessa kunnassa keskimäärin.

Suojatiemerkin tolppaan kiinnitettävien vilkkuvien valojen avulla onnettomuuksia on kuitenkin pystytty vähentämään. Ensimmäiset merkit kiinnitettiin koemielessä suojatietolppiin vuonna 2011.

– Ne vähentävät suojatiellä tapahtuvia onnettomuuksia 20 prosenttia ja ovat siis yhtä tehokkaita kuin hidastetöyssyt, mutta välkyissä ei ole pomppuefektiä. Kutsummekin niitä virtuaalitöyssyiksi, sanoo Välkkyjen kehittäjäyrityksen Innotrafik Oy:n Jouni Hänninen.

Hännisen mukaan vilkkuvalot voi siirtää toiseen paikkaan, jos esimerkiksi koulu muuttaa.

– Töyssyä voi olla vaikea repiä mukaan, mutta Välkky lähtee sujuvasti liikennemerkistä uuteen koulupaikkaan.

Valaistu suojatiemerkki esiteltiin Seinäjoella

Seuraavaa Innotrafikin kehittämää älyliikenteen innovaatiota, valaistua suojatiemerkkiä, odotetaan katujen varsille piakkoin.

Väyläviraston hyväksymä merkki esiteltiin tänään keskiviikkona Seinäjoella liikenneturvallisuusammattilaisille Traficomin seminaarissa.

Hännisen mukaan merkki parantaa suojatieturvallisuutta erityisesti pimeällä ja huonon näkyvyyden aikana.

– Kun jalankulkija tulee suojatielle, niin liikennemerkki valaistuu ja vilkkuu. Samalla se valaisee jalankulkijaa. Merkissä on paljon älykkyyttä.

Älykäs liikennemerkki ilmoittaa tienpitäjälle, jos merkki on vinossa tai sitä on kolaroitu.

– Merkissä olevat sensorit mittaavat esimerkiksi lämpötiloja. Siinä oleva vikadiagnostiikkaa voi lähettää signaalin ylläpitäjän puhelimeen, jos liikennemerkki menee kolaroinnista rikki, Hänninen sanoo.

Jouni Hänninen
Jouni Hännisen edustama Innotrafik-yritys on kehittänyt Välkyt. Hänninen kutsuu keksintöä virtuaalitöyssyiksi.Tarmo Niemi / Yle

Kustannustehokas turvallisuusparannus

Hännisen mukaan suojatievilkut maksavat noin 5000 euroa nelikaistaiselle tielle. Hidastetöyssyjen rakentaminen samaan paikkaan maksaa vähintään 10 000 euroa.

Tienpitäjä ottaakin kustannuksia karsivat älyliikennekeksinnöt ilolla vastaan.

– Meillä on yhteensä yli tuhat suojatietä kolmessa pohjalaismaakunnassa. Vilkut eivät tietenkään jokaiselle suojatielle sovi, mutta sinne missä liikkuu paljon lapsia, kuten koulujen ympäristössä, niitä on hyvä asentaa, sanoo liikenneturvallisuusasiantuntija Kjell Lind Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.

Törnävän koulun rehtori Kimmo Rantanen toimii Seinäjoen kaupungin liikenneturvaryhmän puheenjohtajana. Hän toivoo kaupunkilaisilta palautetta liikenteen ongelmapaikoista.

– Me tarvitsemme asiakaspalautetta. Kun ihmiset kertovat itse vaaratilanteista, niihin pyritään reagoimaan. Sitten tutkitaan missä tarvitaan toimenpiteitä. Kiireellisimmät ongelmapaikat pyritään laittamaan kuntoon ensin.

Juttua korjattu 31.10. klo 9:07: Liikennevirasto korjattu Väylävirastoksi.