Twitter kieltää maailmanlaajuisesti kaiken poliittisen mainonnan alustallaan

"Mielestämme poliittisen viestin läpisaaminen pitää ansaita, ei ostaa, sanoo Twitterin pääjohtaja.

 Jack Dorsey
Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey oli viime syyskuussa kongressin edustajainhuoneen komitean kuultavana Twitterin läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta.Jim Lo Scalzo / EPA

Yhteisö- ja mikroblogipalvelu Twitter kieltää maailmanlaajuisesti kaiken poliittisen mainonnan alustallaan. Kielto astuu voimaan marraskuun 22. päivä.

Käytännössä tämä merkitsee sitä, ettei Twitterissä nähdä vastaisuudessa esimerkiksi sponsoroituja ehdokkaiden vaalimainoksia.

Lisäksi mainonta poliittisista kiistakysymyksistä, kuten abortista ja maahanmuutosta, on jatkossa kielletty mikroblogipalvelussa.

Twitterin pääjohtaja Jack Dorsey kertoo, että päätöksen taustalla on kasvava huoli, joka liittyy koneoppimiseen perustuvaan viestien kohdentamiseen ja valeuutisiin.

– Mielestämme poliittisen viestin läpisaaminen pitää ansaita, ei ostaa, kirjoittaa Dorsey Twitterissä.

– Vaikka internetmainonta on uskomattoman vaikutusvaltaista ja erittäin tehokasta kaupallisten mainostajien kannalta, tuo tämä valta merkittäviä riskejä politiikkaan, missä sillä voidaan vaikuttaa äänestämiseen ja näin miljoonien ihmisten elämään, hän jatkaa.

Trumpin kampanjaorganisaatio: "Erittäin typerä päätös"

Twitterin toimintaperiaatteen muutos ei vaikuta siihen, mitä yksityiset ihmiset voivat kirjoittaa tai jakaa Twitterissä, vaan kyse on nimenomaan ostetusta mainonnasta. Näin linjauksella ei ole juurikaan vaikutusta maailman seuratuimpiin Twitter-tileihin, kuten presidentti Donald Trumpin tiliin, jonka tviitit tavoittavat yli 66 miljoonaa ihmistä päivittäin, kirjoittaa Washington Post (siirryt toiseen palveluun).

Trumpin kampanjaorganisaatio haukkui tuoreeltaan Twitterin päätöksen kuvaillen sitä "erittäin typeräksi". Organisaation mukaan mainoskiellossa on kyse "vasemmiston uusimmasta yrityksestä hiljentää Trump ja konservatiivit."

Twitterin tekemä uusi linjaus tulee samoihin aikoihin, kun yhteisöpalvelu Facebook on myrskyn silmässä poliittista mainontaa koskevasta linjauksestaan. Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on joutunut viime aikoina kasvavan arvostelun kohteeksi, sillä hän sallii alustallaan esimerkiksi poliitikkojen valheet.

Zuckerbergin mukaan yksityisten yritysten tehtävänä ei ole poliitikkojen sensurointi.

– Me emme faktantarkista poliittisia mainoksia. Me emme tee tätä auttaaksemme poliitikkoja, vaan koska katsomme, että ihmisillä pitää olla mahdollisuus kuulla itse, mitä poliitikot sanovat, Zuckerberg totesi hiljattain.

Lue myös:

Analyysi: Facebook suitsii väärän tiedon leviämistä, mutta antaa samalla poliitikkojen valehdella sydämensä kyllyydestä

WP: Twitter to ban all political ads amid 2020 election uproar (siirryt toiseen palveluun)

Lähteet: Reuters, STT