Riihimäki myllää pysäköintiään: aseman parkkipaikat vähenevät, kahden tunnin paikkoja tulee keskustaan lisää

Riihimäen uusi pysäköintohjelma on juuri valmistunut.

Riihimäki
Riihimäen keskusta Hämeenkadulta kuvattuna.
Hämeenkadun varrelle voi jatkossakin pysäköidä ilmaiseksi.Kati Turtola / Yle

Riihimäen uusi pysäköintiohjelma muuttaa autoilijan arkea kaupungissa.

Iso muutos on rautatieaseman liityntäpysäköintipaikkojen raju leikkaaminen. Parkkipaikkoja on tällä hetkellä yhteensä noin 800, tulevaisuudessa niitä olisi noin 500.

– Matkakeskuksen katolla olevat paikat täyttyvät, mutta Peltosaaren puolen noin 600 paikkaa ovat väljässä käytössä. 500 paikkaa toimisi vielä ihan hyvin, toteaa kaupungin kaavoituspäällikkö Anniina Korkeamäki.

Pyöräpaikkojen määrää ja laatua rautatieasemalla halutaan puolestaan nostaa.

Tienvarsipaikoille on eniten kysyntää keskustaa halkovalla Hämeenkadulla. Ohjelmassa esitetään, että kahden tunnin aikarajoitteisia paikkoja olisi jatkossa muillakin keskustan kaduilla. Keskustan pysäköintialueilla taas siirryttäneen kolmen tunnin pysäköintiaikaan.

– Silloin keskustassa asioivat löytävät paremmin ja varmemmin autopaikan, Korkeamäki sanoo.

Pidempiaikainen pysäköinti tulee vaiheittain maksulliseksi Rihimäellä. Samalla käyttöön otetaan erilaisia pysäköintilupia esimerkiksi yrittäjille ja asukkaille. Lupajärjestelmän sujuvoittamiseksi kaupunki pohtii digitaalista ratkaisua, esimerkiksi kännykkäsovellusta.

Kerrostaloihin vähemmän autopaikkoja

Keskeinen muutos on myös rakennettavien kiinteistöjen autopaikkavaatimusten höllentäminen. Käytännössä autopaikkoja tarvitsee rakentaa jatkossa aiempaa vähemmän.

– Tällä ohjataan rakennuttajia ja tulevia asukkaita, ettei auto ole välttämättä ainoa kulkuväline tulevaisuudessa. Tämä on kaikkien etu, koska autopaikat vievät kaupunkirakenteessa paljon tilaa ja niiden rakentaminen on kallista, kaavoituspäällikkö kertoo.

Pysäköintiohjelmassa linjataan, että asemanseudulla ja keskustassa autopaikkojen tarve on vähäisempi palveluiden ollessa lähellä. Mitä kauempana palveluista ollaan, sitä enemmän parkkipaikkojakin pitää rakentaa.

Vaadittavien parkkiruutujen määrää voisi jatkossa vähentää myös esimerkiksi taloyhtiön yhteiskäyttöautolla.

Riihimäelle parkkitalo?

Riihimäki joutuu tulevaisuudessa pohtimaan myös pysäkointilaitoksen rakentamista. Kaupunki tekee parhaillaan asemanseudun yleissuunnitelmaa, eli miten aluetta saadaan tiiviimmäksi ja houkuttelevammaksi uusille asukkaille ja palveluille.

– Se tulee väistämättä eteen, että parkkitaloa tarvitaan, sanoo Anniina Korkeamäki.

Pysäköintilaitoksen rakentamista kaupunki siiviittänee perustamalla oman pysäköintiyhtiön. Riihimäki selvittää yhtiön perustamista ensi vuoden aikana.

Riihimäen asukkaille ja yrittäjille järjestettiin toukokuussa verkkokysely pysäköintiohjelmasta. Isännöitsijöiltä ja kiinteistönomistajilta kerättiin tietoa sähköpostikyselyn avulla.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt pysäköintiohjelman laatimista varten Riihimäen kaupungille valtionavustusta. Konsulttina työssä on toiminut WSP Finland Oy.

Kaupunginhallitus käsittelee pysäköintiohjelmaa kokouksessaan 4. marraskuuta. Valtuuston eteen ohjelman on tarkoitus tulla 11. marraskuuta.

Lue myös: Riihimäen Matkakeskuksen liityntäpysäköinti muuttuu maksulliseksi – paitsi riihimäkeläisille

Kaupunki laatii Riihimäelle pysäköintiohjelman