Twitterin päätös kieltää poliittinen mainonta on lähes merkityksetön asia Suomessa – "Somekeskustelu suurempi ongelma"

Perussuomalaiset pitää Twitterin päätöstä erikoisena, eivätkä SDP ja vihreätkään toivo mainoskieltoa.

Twitterin pääjohtaja Jack Dorsey.
Twitterin pääjohtaja Jack Dorsey perustelee poliiitisen mainonnan kieltoa huolilla viestien kohdentamisesta ja valeuutisista.Jeff Gilbert / AOP

Viestipalvelu Twitterin päätös kieltää poliittinen mainonta on herättänyt paljon huomiota, mutta Suomessa eleen merkitys on vähintäänkin pieni.

SDP:stä, vihreistä ja perussuomalaisista vahvistetaan Ylelle havainto, etteivät puolueet mainosta Twitterissä juuri lainkaan. Vihreiden puoluesihteeri Veli Liikanen sanoo, että vihreiden kannalta päätös on täysin merkityksetön.

– Emme itse mainosta Twitterissä. Tämä ei vaikuta meidän toimintaamme millään tavalla, enkä usko, että Suomessa muutenkaan poliittista mainontaa Twitterissä paljon näkyy, Liikanen sanoo.

Twitterin on tulkittu lähteneen tyystin eri suuntaan kuin Facebookin, jonka perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on toistanut, että yksityisten yritysten tehtävänä ei ole poliitikkojen sensurointi. Hänen mukaansa poliittiset mainokset ovat tärkeä osa ääneen pääsemistä.

Myöskään SDP ja vihreät eivät toivo, että poliittista mainontaa kokonaan kiellettäisiin. Vihreiden Liikasen mukaan somejättien toiminnasta ei jää hyvä kuva, jos mainonnan kieltäminen on ainoa keino muuttaa toimintatapaa vastuullisemmaksi.

– On suhtauduttava vakavasti ongelmiin, joita somemainonnan puolella on maailmalla nähty, mutta totaalikiellon sijaan tarvittaisiin toimivia pelisääntöjä eli säätelyä ja valvontaa, että internetjätit puuttuvat ilmiannettuihin valemainoksiin, Liikanen sanoo.

Myös SDP:n puoluesihteeri Antton Rönnholm suitsisi ensin vihan lietsontaa ja valeuutisten levittämistä.

– Ennen kuin mainonta kielletään, olisi sosiaalisen median kanavissa tärkeää edistää keskustelukulttuuria, että ylipäätään voisi puhua keskustelusta.

Perussuomalaiset: Erikoiselta kuulostaa

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin kampanjaorganisaatio haukkui tuoreeltaan Twitterin päätöksen "vasemmiston yritykseksi hiljentää Trump ja konservatiivit."

Myös perussuomalaisten puoluesihteeri Simo Grönroos moittii Twitterin päätöstä, vaikka puolue ei SDP:n ja vihreiden tapaan palvelussa mainostakaan.

– Erikoiselta kuulostaa. Päätöksellä ei ole perussuomalaisten kannalta suurta merkitystä, mutta huolta herättää halutaanko tiettyjen poliittisen suuntien toimintaa rajoittaa. Kansallismieliset toimivat enemmän sosiaalisessa mediassa.

Twitter myöntää itsekin, että poliittinen mainonta ei ole yhtiölle merkittävä tulonlähde. Talousjohtaja Ned Segalin mukaan yhdysvaltalaispoliitikot käyttivät kongressin välivaaleissa Twitter-mainontaan viime vuonna alle kolme miljoonaa dollaria.

Facebook on tienannut Yhdysvaltain ensi vuoden presidentinvaalien alla vaalimainoksilla yli 44 miljoona dollaria, mutta se on silti vain pikkusumma yhtiön kymmenien miljardien dollarien jättiliikevaihdosta.

Tutkija: Somejätit päässeet vähällä

Sometutkija, dosentti Janne Matikainen sanoo Twitterin päätöstä hyväksi uutiseksi, koska viime aikoina on perätty someyritysten vastuuta.

– Vihapuheeseen ja kärjistyneeseen keskusteluun on haettu kansallisella tasolla keinoja mediakasvatuksesta ja lainsäädännöstä, mutta somejätit ovat päässeet vastuusta. Siinä mielessä on hyvä, että ne tarttuvat asiaan, Matikainen sanoo.

Matikainen muistuttaa, että Twitter ilmoitti jo aiemmin aloittavansa suursiivouksen palvelussa, mutta konkreettisia toimia ei ole liiemmin ollut.

– Somejätit ovat pääseet vähällä. Ei pidä olla liian skeptinen, kun ne haluavat ottaa jotain vastuuta.

Matikaisen mukaan poliittista mainontaa suurempi ongelma voi olla muu somekeskustelu ja mielipiteet, kun puolueiden ja ehdokkaiden varsinainen mainonta saattaa olla ainakin Suomessa aivan asiallista niihin verrattuna.

Hän tarjoaa tuoreeksi esimerkiksi, että keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä nimitti tiistaina ilmasto-aktivisti Greta Thunbergiä keskenkasvuiseksi kakaraksi Twitterissä.

– Se ei edusta millään tavalla hyvää keskustelua. Kysymys on, onnistutaanko tällaisia kommentteja siivomaan pois vai ei. Huomiotahan sillä tietysti saa, ja sitähän poliitikot tavoittelevat, Matikainen sanoo.

Kärnä pahoitteli sanojaan torstaina (siirryt toiseen palveluun).

Twitterin toimintaperiaatteen muutos ei vaikuta siihen, mitä yksityiset ihmiset voivat kirjoittaa tai jakaa Twitterissä, vaan kyse on nimenomaan ostetusta mainonnasta.