Huima loppukiri: Kansalaisaloite lentoverosta ylitti vaaditut 50 000 allekirjoitusta – etenee eduskunnan käsittelyyn

Vielä toissa päivänä allekirjoituksia oli noin 25 000.

kansalaisaloitteet
Lentokone nousee taivaalle oranssinkeltaista taivasta ja aurinkoa vasten.
Ruotsissa lentovero otettiin käyttöön viime vuonna. Meni vain neljä kuukautta, kun vero poistettiin. Pian se palautettiin uudelleen.Daniel Reinhardt / EPA

Lentoveroa Suomeen vaativa kansalaisaloite etenee eduskunnan käsittelyyn. Aloite ylitti vaaditut 50 000 allekirjoitusta tänään (siirryt toiseen palveluun) noin kello 23. Ehdotettu lakimuutos tarvitsee vähintään 50 000 allekirjoitusta, jotta se otetaan eduskuntaan puntaroitavaksi.

Samoin kuin tunteita kuohuttaneessa kannabisaloitteessa, myös lentoveroaloitteessa allekirjoitusten määrä lähti kovaan kasvuun vasta parina viimeisenä päivänä, kun takaraja alkaa häämöttää.

Keskiviikon vaihtuessa torstaiksi, oli ääniä 33 298. Torstain aikana allekirjoituksia siis tuli hieman yli 17 000 kello 23:30 mennessä, jolloin saldo oli 50 360. Kello 21:25 allekirjoituksia oli 47 758 . Saldo alkoi kasvaa kunnolla lokakuun 11. päivä. Tuolloin kannattajia oli reilut 7 300, vaikka aloite pantiin vierille jo toukokuun alussa.

Lentovero kansalaisvero
Tilanne 31.10. noin kahdeksan aikaan illalla.kansalaisaloite.fi

Aloitteessa lentovero kohdistuisi matkustajaan. Matkalippuihin tulisi siis lisää hintaa. Verotuloja ehdotetaan käytettäväksi ympäristölle parempien matkustuskeinojen kehittämiseen. Taustalla on ajatus vähentää lentämisestä syntyviä päästöjä.

Ruotsissa lentovero otettiin käyttöön viime vuonna, mikä näkyi matkustajamäärien laskuna. Tämän jälkeen Ruotsi on ehtinyt jo kerran poistaa veron ja palauttaa sen takaisin.

Toistaiseksi lentämistä on verotettu kevyesti Suomessa, niin kuin miltei kaikkialla muuallakin maailmassa. Kuudessa EU-maassa jonkinlainen lentovero on otettu käyttöön.

Suomen eduskunnassa kansallista lentoveroa ovat kannattaneet vasemmistoliitto ja vihreät. STT:n viime marraskuussa tekemässä kyselyssä muiden puolueiden suhtautuminen oli nihkeämpää. Kielteisiä kantoja kuultiin tammikuussa kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten puheenjohtajilta MTK:n ja Maaseudun tulevaisuuden järjestämässä paneelikeskustelussa.

Moni puolue on halunnut ennemmin eurooppalaista tai globaalia ratkaisua kuin pelkästään Suomea koskevan, kansallisen veron. Ylen keväisen eurovaalikoneen tilaston perusteella myös kanta EU-maiden yhteiseen lentoveroon näytti melkoista eroa puolueiden välillä: Kannattajien kärjessä olivat jälleen vasemmistoliitto ja vihreät. Tuntuvasti vähiten idea sai kannatusta perussuomalaisilta. Välimaastossa olivat keskusta ja kokoomus.

Vauhdittavatko myönteiset uutiset allekirjoitusten määrän kasvua?

Kansalaisaloitteissa on toisinaan huima loppukiri eräpäivän lähestyessä. Näin kävi esimerkiksi juurikin kannabisaloitteessa, joka eteni eduskuntaan. Tosin siinä päiviä oli vielä jäljellä enemmän kuin lentoveroaloitteessa.

Mutta onko mediahuomiolla tässä osansa?

Kyllä on, sanoo Ylen toissa vuonna haastattelema Joonas Pekkanen, joka on tuntenut aloiteprosessin alusta alkaen.

Kansalaisaloitelain tullessa voimaan vuonna 2012, Pekkanen oli valmiina auttamassa ihmisiä aloitteiden laatimisessa, toiminnanjohtajana Avoin ministeriö-vapaaehtoisjärjestössä, joka oli perustettu kyseistä tarkoitusta, aloitteissa auttamista, varten. Pekkasen vetämä järjestö auttoi tuolloin ihmisiä myös sähköisessä allekirjoittamisessa, kunnes valtion oma verkkopalvelu tuli käyttöön.

Pekkasen seurasi, kuinka allekirjoitusten kasvusta kertovien otsikoiden – ja niiden kautta ylipäätään eri aloitteiden bongaaminen näytti lisäävän allekirjoitusten määrää. Lisäksi eri aloitteiden myötätuulesta kertovien juttujen jakaminen sosiaaliseen mediaan sai taas uusia ihmisiä bongaamaan aloitteen ja kannattamaan sitä. Tästä voit lukea aiheesta kertovan jutun, johon Pekkasen haastattelu sisältyy.

Toisaalta uusia allekirjoituksia vauhdittava loppukiri johtunee myös takarajan lähestymisestä.

Lue lisää:

Ruotsin hallitus haluaa pitää kiinni lentoverosta, mutta ruotsalaisten ulkomaanmatkailun vähentyminen ei selity yksin verolla

Suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa – lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot

Lentoliikenteen kova kasvu hidastui Ruotsissa – Suomessa lentomatkustus lisääntyy yhä vauhdilla (siirryt toiseen palveluun)

Helsinki-Vantaalla paukkuvat taas ennätykset: tänään tuli täyteen 20 miljoonaa matkustajaa tänä vuonna

Korjaus: Juttua korjattu 1.11 kello 0:33. Jutussa luki virheellisesti, että kansalaisaloite.fi -palvelua ylläpitää Avoin ministeriö -järjestö. Sivustoa ylläpitää oikeusministeriö. Vuonna 2012 kansalaisaloitteen tultua, Avoin ministeriö -vapaaehtoisjärjestö auttoi ihmisiä laatimaan aloitteita ja allekirjoittamaan niitä sähköisesti ennen valtion oman sähköisen palvelun valmistumista.

Täsmennys: Juttua täsmennetty 1.11 kello 08:57. Jutussa kirjoitettiin aluksi "esimerkiksi keskusta ja perussuomalaiset vastustavat lentoveroa", tarkennettu puolueiden suhtautumista aloitteeseen, joka on ollut mm. keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen joukossa nihkeämpää kansallista lentoveroa kohtaan.