Verkkokaupan menestys ei katso paikkaa, kunhan netti toimii – maaseudun laajakaistaverkkojen työllisyysvaikutukset jäävät arvailun varaan

Laajakaistalta odotetaan paljon erityisesti maaseudulla. Työllisyysvaikutuksista ei vain ole tuoretta, tutkittua tietoa.

laajakaista
Kolmen naista pakkaamassa koirantarvikkeita.
Kolarilainen Heli Kostiander valmistaa koirille heijastinliivejä, ja kauppaa tuotteitaan ympäri Suomen verkkokaupan ansiosta. Ilman laajakaistayhteyttä verkkokaupan pitäminen olisi perin hankalaa.Kimmo Hiltula / Yle

Kansallisten laajakaistaverkkostrategioiden tavoitteena (siirryt toiseen palveluun) on ollut paitsi parantaa alueellista tasa-arvoa, myös edistää yritysten toimintaedellytyksiä harvaan asutuilla alueilla. Toistaiseksi nopeiden verkkoyhteyksien vaikutuksista ei kuitenkaan ole tarkkaa ja tuoretta tietoa, vaikka esimerkkejä verkkoyhteyksien mahdollistamasta yritystoiminnasta löytyykin.

Laajakaistayhteyksien rakentamista on perusteltu muun muassa tarpeella parantaa syrjäseutujen työllisyyttä. Erityisesti mahdollisuuksia nähdään etätyömahdollisuuksien lisäämisessä vaikkapa verkkokaupan alalla

– Vielä ei kuitenkaan laajakaistayhteyksien työllisyysvaikutuksista ole tietoa, sanoo Kuitu kylässä -hankkeen projektipäällikkö Seppo Alatörmänen.

EU:n Leader-rahalla toimiva Kuitu kylässä -hanke auttaa laajakaistarakentajia ja kyliä löytämään toisensa nopeiden verkkoyhteyksien levittämiseksi Lapissa.

Suomen kansallisessa laajakaistastrategiassa kunnianhimoiseksi tavoitteeksi on asetettu Suomen nostaminen nopeiden tietoliikenneyhteyksien kärkimaaksi. Valokuituyhteyksien lisäksi mahdollisuuksia nähdään 5G-verkkojen rakentamisessa.

5G-tekniikassa on tosin nähty myös hankaluuksia, erityisesti haja-asutusalueiden kohdalla.

Näkyvyys koirablogeissa tuo piikin myyntiin

Esimerkkejä laajakaistayhteyksien myötä syntyneistä verkkokauppayrityksistä löytyy ympäri maaseutua. Kolarilainen Heli Kostiander valmistaa ja myy koiravarusteita, esimerkiksi heijastinliivejä ja pantoja.

Kolari Design -tuoteperhe syntyi puolivahingossa. Alun perin tuotteita ajateltiin ja tehtiin vain Kostianderin omien koirien käyttöön.

Verkkokauppaan Kolari Design siirtyi parin vuoden ajatuksen sulattelun ja vuoden vieneen toteutuksen jälkeen. Sen ansiosta markkina-alueeksi tuli Länsi-Lapin asemesta koko Suomi ja periaatteessa koko maailma.

– Ostimme valmiin verkkokauppa-alustan mutta omin voimin emme sitä yrityksistä huolimatta saaneet toimimaan. Lopulta piti palkata ulkopuolinen hoitamaan asia kuntoon, kertoo Kostiander.

Digimaailma on tarjonnut iloisia yllätyksiä Heli Kostianderin sekä hänen tyttärensä ja miniänsä työllistävälle yritykselle. Kaukaisin tilaus on tullut Saksasta.

Toimiva verkkokauppa on vähentänyt Kostianderin tarvetta käydä myymässä ja markkinoimassa tuotteitaan erilaisissa koira- ja messutapahtumissa. Digitaalisuus on Kolari Designin kohdalla toiminut jo markkinoinnin apuvälineenä.

– Kun tuotteemme esiintyvät bloggareiden sivuilla, se näkyy selkeänä myyntipiikkinä.

Verkko nosti vaatekaupan yksiön nurkasta valtakunnalliseksi

Nykyisin Keminmaassa toimiva Disturb Skandinavia Oy on malliesimerkki digitaalisessa maailmassa menestyneestä yrityksestä. Yhtiö aloitti viime vuosikymmenen vaihteessa Tiina ja Petri Skinnarin oululaisyksiön nurkassa keskittyen miesten muotiin.

– Verkkokaupan mukaan ottaminen oli itsestään selvää, kun markkina-alueena oli koko Suomi, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Tiina Skinnari.

Tiina Skinnarin mukaan verkkokaupassa pätevät monilta osin samat periaatteet kuin kivijalkamyymälöissäkin, kuten kuinka asiakas löytää itselleen sopivan kokoisen tuotteen.

– Yrityksessä on tästä syystä tarpeen olla asiakaspalvelu, muistuttaa Skinnari.

Markkinoinnissa Disturb on hyödyntänyt alusta lähtien sosiaalista mediaa, varsinkin Facebookia.

– Kohderyhmämme on pääasiassa 20–50 -vuotiaat eli ikäryhmä, joka on aktiivinen Facebookissa, sanoo Skinnari.

Yrityksellä on hyvät kokemukset Facebookista markkinointikanavana. Disturbin kohderyhmä on huomattavasti helppohoitoisempi kuin tätä nuoremmat.

– Nuorten some-käyttäytyminen on huomattavasti pirstaloituneempaa ja markkinoinnin kannalta vaikeampaa. Tietenkin seuraamme koko ajan myös sitä, mitä some-maailmassa tapahtuu, toteaa Skinnari.

Laajakaistarakentaminen työllistää paikallisia

Projektipäällikkö Seppo Alatörmäsen mukaan laajakaistarakentamisen vaikutukset voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen.

Ensimmäiset, lyhytaikaiset työt ovat tarjolla rakentamisvaiheessa. Verkkojen huoltaminen tarvitsee omat tekijänsä. Lisäksi yhteyksien parantuminen luo mahdollisuuksia kotona työskentelyyn.

– Lapissa rakentamisvaiheen työt on ostettu lähes poikkeuksetta paikallisilta, sanoo Alatörmänen.

Lapissa nopeat tietoliikenneyhteydet on rakennettu yli 40 kylään erilaisten kyläverkkohankkeiden aikana. Hankkeilla on tavoitteena muun muassa lisätä kylien elinvoimaisuutta ja parantaa yritysten toimintaedellytyksiä.

– Parantuneita yhteyksiä on hyödynnetty jonkin verran esimerkiksi matkailuyrityksissä, mutta kokonaisuuden kannalta merkittävintä on etätyön mahdollistuminen, toteaa Alatörmänen.

Voit keskustella aiheesta klo 22 asti.

Lue myös:

Valokuitu vai 5G? Kysyimme DNA:lta, Elisalta ja Telialta, miksi kuluttajille myydään nyt kallista kuitua nettiyhteydeksi, jos kohta kaikilla on 5G

Vain keskustat kiinnostavat valokuituverkkojen rakentajia – jopa miljoona kotitaloutta jäämässä väliinputoajiksi

Vaikka nettiyhteys ei toimi, valokuidusta ei haluta maksaa – metsästäjät ja mökkiläiset jumittavat verkkoa maaseudulla