Sometähdet tienaavat yhä suurempia summia – Youtuben oikut tekevät kuitenkin tienaamisesta haastavaa

Ainakin viisi tubettajaa onnistui tienaamaan yli 100 000 euroa viime vuonna.

Verotiedot
Mike Back
Tubettaja Mike Bäck kasvatti viime vuonna tulojaan lähes 70 000 eurolla edellisvuodesta. Mike kävi keväällä Roni-veljensä kanssa Haluatko miljonääriksi? -kisassa vastaamassa väärin Spice Girls -aiheeseen kysymykseen.Kari Pekonen / Yle

Tubettaminen ja muu some-vaikuttaminen on yhä kannattavampaa toimintaa. Viime vuoden verotiedoista selviää, että monen Youtubeen ja Instagramiin sisältöä tuottavan influensserin tulot ovat nousseet. Paksuimman tilipussin kartutti TheRelaxingEnd-kanavaa (siirryt toiseen palveluun) pyörittävä Lauri Puttonen, joka takoi videoillaan reilun 160 000 euron ansiotulot, joiden päälle tulivat vielä yli 3 000 euron pääomatulot. Puttosen Youtube-kanavalla on lähes 4,4 miljoonaa seuraajaa.

Pakettien avaamisia videoiva Puttonen oli myös toissa vuonna tubettajien tulolistan kärjessä. Tuolloin hänen tulonsa olivat vajaat 154 000 euroa.

Toiseksi eniten tuloja viime vuonna kartutti urheilusta ja nettihaasteista videoita (siirryt toiseen palveluun) leipova Jaakko Parkkali. Temptation Island ja Fort Boyard -ohjelmissa mukana ollut tubettaja tienasi ansio- ja pääomatuloja vajaat 133 000 euroa, kun toissa vuonna vastaava summa oli 95 000 euroa.

Jaakko Parkkali
Jaakko Parkkalin Youtube-kanavalla on 179 000 tilaajaa. Hänen suosituimmat videonsa ovat keränneet yli 700 000 katselukertaa.Yle

Ainakin viisi suomalaista somevaikuttajaa ylsi yli sadantuhannen euron tienisteihin viime vuonna. Puttosen ja Parkkalin lisäksi haamurajan ylittivät tubettaja Herbalisti (siirryt toiseen palveluun) eli Juuso Karikuusi, Uino-muotiblogia kirjoittava ja Uino Aino -kanavaa (siirryt toiseen palveluun) ylläpitävä Aino-Lotta Rossi sekä pelivideoita tehtaileva Lakko (siirryt toiseen palveluun) eli Eric Savolainen.

Nyrkkisääntönä on, että tuhannesta näyttökerrasta tubettaja tienaa keskimäärin kolme euroa.

Tubettajien tulojen nousu on ollut huimaa. Vuonna 2015 tubettajien tulolistan kärjessä oli Karikuusi vajaan 55 000 euron tuloilla. Viime vuonna yli kymmenen tubettajaa tienasi enemmän.

Juuso Karikuusi
Herbalisti eli Juuso Karikuusi tienasi viime vuonna yli 106 000 euroa. Yle

Tubettamisella voi myös rikastua tekemättä itse videoita. Markkinointisopimuksia ja muita diilejä tubettajille järjestävän Youtube-videoverkosto Troot Oy:n toimitusjohtaja Joona Haatainen kokosi viime vuonna vajaan 108 000 euron tulot.

Mainostuloja ja markkinointiyhteistyötä

Suomalaiset somevaikuttajat operoivat pääsääntöisesti Youtubessa. Googlen omistama videopalvelu maksaa tubettajille mainostuloja katselukertojen mukaan. Nyrkkisääntönä on, että tuhannesta näyttökerrasta tubettaja tienaa keskimäärin kolme euroa. Suomalaisen keskipalkalle päästäkseen katselukertoja pitäisi siis kuukaudessa kerätä reilut 1,1 miljoonaa.

Harva tubettaja pystyy keräämään videoilleen joka kuukausi yli miljoonaa katselukertaa. Suurin osa tubettajien tuloista muodostuukin markkinointiyhteistyöstä, eli tuotteiden ja palveluiden mainostamisesta. Yhteistyösopimuksien solmimisessa tubettajia auttavat Trootin kaltaiset verkostoyhtiöt.

Pikku Pinsku
Pinkku Pinsku eli Pinja Sanaksenaho tienasi viime vuonna vajaat 74 000 euroa. Toissa vuonna tubetähden tulot olivat reilut 50 000 euroa. Hänen Youtube-kanavallaan on 252 000 tilaajaa. Sanaksenahon suosituimmat videot ovat keränneet yli miljoona katselukertaa.Elise Tykkyläinen / Yle

Mainostoiminnan lisäksi moni tubettaja tekee puhekeikkoja, järjestää fanitapahtumia ja myy fanituotteita. Tube-menestystä käytetään myös ponnahduslautana muihin töihin. Osa tekee musiikkia, osa kokeilee siipiään perinteisen television parissa.

– Tubettajien tulopohja moninaistuu koko ajan, sanoo Suomen tubettajat ry:n varapuheenjohtaja Ville Mäkipelto.

Tulopohjan pirstaloituminen näkyy siinä, että tubettajien tulot saattavat heitellä huomattavasti vuodesta toiseen.

Esimerkiksi toissa vuonna sometähtien tulolistan kakkosena reiluilla 128 000 euron tuloilla paistatellut Veronica Verho (Mariieveronica (siirryt toiseen palveluun)) tienasi viime vuonna vajaan 55 000 euron ansiot. Useina vuosina eniten tienaavien tubettajien joukossa olleen Miisa Rotola-Pukkilan (Mmiisas (siirryt toiseen palveluun)) tulot putosivat viime vuonna yli 30 000 eurolla vajaaseen 54 000 euroon.

Veronica Verho
Tubettamisen lisäksi Veronica Verho tekee muun muassa radiojuontajan töitä. Hänet on myös nähty kuluvan kauden Tanssii tähtien kanssa -ohjelmassa.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suurimmalla osalla suosituimmista tubettajista tulot ovat kuitenkin nousseet. Bäckin veljeksistä nuorempi (siirryt toiseen palveluun), Mike, tienasi viime vuonna yli 88 000 euroa, kun nuoren miehen tulot olivat vielä toissa vuonna reilut 19 000 euroa. Isoveli (siirryt toiseen palveluun) Roni jäi reilun 39 000 euron tuloillaan pahasti pikkuveljensä jalkoihin, mutta kasvatti silti vuositulojaan 9 000 eurolla toissa vuodesta.

Miisa Rotola-Pukkila
Miisa Rotola-Pukkila on kerännyt Youtube-kanavalleen 390 000 tilaajaa. Hänen suosituimmat videonsa ovat keränneet yli miljoona katselukertaa.

Oikukas Youtube

Kärkitubettajien ansioiden noustessa on hyvä muistaa, että palkanmaksajana Youtube ei ole kaikkein luotettavin. Yhtiön käytännöt mainosmyynnin suhteen ovat muuttuneet useaan otteeseen ja usein ilman varoitusta. Tubettajille muutokset ovat selvinneet siinä vaiheessa, kun videoiden mainostulot ovat painuneet nollaan.

Ongelma on kasvanut niin suureksi, että tubettajat ympäri maailmaa ovat päättäneet liittoutua puolustaakseen oikeuksiaan. Liikettä johtaa yli 2,3 miljoonaa seuraajaa ritsavideoillaan kerännyt saksalainen Joerg Sprave.

Sprave esitteli kesäkuussa FairTube-kampanjan (siirryt toiseen palveluun), jonka tavoitteena taata tubettajille reilut pelisäännöt. Kampanjan tukijaksi on noussut koko Euroopan suurin teollisuuden ammattiliitto, Saksan IG Metall.

Sita Salminen
ASMR-videoita tekevä Sita Salminen tienasi viime vuonna yli 88 000 euroa. Hänen tulonsa lähes kaksinkertaistuivat edellisvuodesta.Antti Kolppo / Yle

Tällä hetkellä kukaan tubettajista ei tiedä tarkalleen, minkälaisilla säännöillä alustalla pelataan. Kun video rikkoo Youtuben sääntöjä, tekijä saa ylimalkaisen ilmoituksen asiasta. Viestissä ei esimerkiksi kerrota tarkasti, mikä kohta videossa rikkoo alustan sääntöjä. Tämänkaltaisen tiedon puute tekee virheen korjaamisesta haastavaa.

– Tekijän pitää itse arvata, mistä mainostulojen epääminen johtuu ja poistaa se kohta videosta, Mäkipelto kertoo.

Jos rikkeitä kertyy useampia, tubettaja saattaa menettää mainoskumppanuuden. Tämä tarkoittaa sitä, että Youtube ei näytä mainoksia videoiden ohessa. Ei mainoksia, ei mainostuloja.

Joskus tekee mieli näyttää enemmän, mutta ei sitä kuitenkaan viitsi, kun se voi viedä mainokset pois

Ville Mäkipelto

Mäkipellon mukaan myös Suomesta löytyy tubettajia, jotka ovat menettäneet oikeuden mainostuloihin. Tällöin tubettajalla on mahdollisuus vasta kuukauden kuluttua anoa oikeutta mainoksiin. Kuukausi ilman mainostuloja voi tehdä huomattavan loven tubettajan lompakkoon.

Historiaa ja maailman kummallisuuksia videoillaan (siirryt toiseen palveluun) käsittelevä Mäkipelto sanoo Youtuben häilyvän linjan tekevän tubettajista varovaisia.

– Google on jatkuvasti kiristänyt ehtoja siitä, mihin videoihin saa mainoksia. Joskus tekee mieli näyttää enemmän, mutta ei sitä kuitenkaan viitsi, kun se voi viedä mainokset pois, Mäkipelto toteaa.

Lue myös:

Youtuben suurin tähti PewDiePie ja intialainen mediajätti ottavat yhteen kamppailussa, jossa tiivistyy koko Youtuben tulevaisuus

Toimittajalta: Youtube on pilalla – Katso tästä miksi