Maavoimien helikopteri rysähti maahan kesällä 2018 – tällin korjaaminen voi niellä miljoona euroa veronmaksajien rahoja

Hughes MD500 -kevythelikopterin rikkoutumisesta tuli Puolustusvoimille pitkä ja kallis rasti.

maavoimat
Utissa kesällä 2018 vaurioitunut Hughes MD500-helikopteri.
Utissa kesällä 2018 vaurioitunut Hughes MD500-helikopteri.Puolustusvoimien logistiikkalaitos

Kun Puolustusvoimilla menee rikki kalustoa, sen korjaaminen ei ole sanalla sanoen halpaa. Kaluston särkyminen voi saada aikaan myös monimutkaisen ja aikaa vievän prosessin, jossa rikkoutunutta kalustoa joudutaan siirtämään jopa mantereelta toiselle.

Yksi esimerkki tällaisesta tapahtumasta on helikopterionnettomuus, joka sattui heinäkuussa 2018 Utin jääkärirykmentissä Kouvolassa. Tuolloin kevytrakenteinen Hughes MD500 -helikopteri sai vaurioita koulutuslennolla kovassa maahanlaskussa.

Haaverissa helikopterin pyrstö ja pääroottorin lavat vaurioituivat, kun kopteri kaatui kyljelleen. Myös helikopterin runkoon ja vaihteistoon tuli vaurioita ja pääosa helikopterin ikkunoista hajosi. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut onnettomuudessa.

Kustannusarvio kopterin korjauksesta saatiin viimein tänä keväänä: 890 000 euroa. Tieto käy ilmi hallituksen tuoreimmasta lisätalousarvioesityksestä (siirryt toiseen palveluun).

Puolustusvoimien logistiikkalaitos kommentoi asiaa Ylelle sähköpostitse.

Logistiikkalaitokselta kerrotaan, että korjaustyön lopulliseksi hinnaksi tulee tarkentuneen tiedon perusteella enintään miljoona euroa. Hinnannousu johtuu siitä, että korjauksen yhteydessä helikopterin rungon rakenteita joudutaan purkamaan huomattavasti.

– Korjauksen kokonaiskustannukset nousevat arvion ylärajalle siinä tapauksessa, että helikopterin rungossa havaitaan jo tunnettujen vikojen lisäksi piileviä vaurioita, jotka on lentoturvallisuuden takaamiseksi ja helikopterin elinkaaren varmistamiseksi korjattava tämän työn yhteydessä, logistiikkalaitos viestittää.

"Edellyttää harvinaista erityisosaamista"

Helikopterin korjauskulut ovat suuret, kun ne suhteuttaa yhden MD500:n kauppahintaan, joka oli koneiden hankkimisvuonna 1,5 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria eli nykyrahassa runsaat 1,3 miljoonaa euroa.

Logistiikkalaitoksen mukaan ilma-alusten korjaustyön kustannukset muodostuvat yleensä rungon ja järjestelmien vaurioiden kartoittamisesta ja analysoinnista sekä itse korjaustyöstä.

Lisäksi ne komponentit ja järjestelmät, jotka eivät saaneet onnettomuudessa heti nähtyjä vaurioita, tarkastetaan lentokelpoisuuden ja -turvallisuuden takaamiseksi.

Töiden hankaluutta ja sitä kautta kustannuksia lisää se, että korjaus- ja tarkastustöitä saavat tehdä ainoastaan huoltokorjaamot, joilla on ilma-aluksen ja sen komponenttien valmistajan sekä ilmailuviranomaisen valtuutus.

– MD500:n onnettomuuden yhteydessä helikopterin rungon sekä järjestelmien vauriot olivat poikkeuksellisen laajoja, ja niiden korjaaminen edellyttää verrattain harvinaista erityisosaamista, logistiikkalaitokselta huomautetaan.

Korjauskierros vienyt konetta Pohjois-Amerikasta Eurooppaan

Helikopterin rungon vauriot korjataan Kanadassa MD Helicoptersin valtuuttamalla korjaamolla, jolla on tarvittavat välineet tehdä laaja korjaus.

Päävaihteisto on jo korjautettu Belgiassa. Helikopterin voimalaite on käytetty tutkimuksissa Britanniassa.

Lisäksi helikopterin kaikkien mittareiden lentokelpoisuus varmistetaan joko laitevalmistajalla tai kotimaisella ilmailuteollisuudella. Rungon korjauksen jälkeiset asennukset sekä koelennot tekee Utin jääkärirykmentin helikopteripataljoona.

Kone pyritään saamaan taas lentokuntoiseksi vuoden 2020 aikana.

Amerikkalaisvalmisteisia MD500-helikoptereita käytetään muun muassa lentokoulutuksessa, henkilökuljetuksissa, tiedustelussa ja kadonneiden etsinnässä virka-apuna. Helikopteriin mahtuu lentäjä ja kolme matkustajaa.

2000-luvun alussa hankittujen koptereiden elinkaari on pian päättymässä. Kalustolla on tarkoitus lentää noin vuoteen 2025 saakka.

helikopteri
MD500-helikopteri lentoharjoituksessa vuonna 2012.Puolustusvoimat