Raimo Toivio oli yläilmoissa naisystävänsä kanssa, kun yhtäkkiä pienkoneesta irtosi ovi: "Laitoin käden Jo'Annan reidelle, ettei ole mitään hätää"

Vakavien vaaratilanteiden määrä on vähentynyt Suomessa. Pirkanmaalla vakava onnettomuus oli hyvin lähellä viime sunnuntaina.

lento-onnettomuudet
Raimo Toivio.
Johanna Uusitalo ja Raimo Toivio kuvassa ennen lähtöä. Raimo Toivio

Sunnuntaina piti olla luvassa romanttiset treffit. Lempääläläinen yrittäjä Raimo Toivio oli viestitellyt raumalaisen yrittäjänaisen kanssa lentämisestä jo pitkään.

Johanna Uusitalo, tai Jo'Anna kuten Raimo häntä kutsuu, oli ollut Toivion kyydissä toissa vuoden juhannuksena. Siitä jäi kipinä.

– Olemme 1,5 vuoden ajan keskustelleet Whatsappissa, milloin olisi sopiva mahdollisuus. Hän tuli sattumalta muutama viikko sitten Lempäälään. Meillä napsahti päälle saman tein hyvin romanttinen suhde, ja ei kun sitten heti vain taivaalle, Toivio kertoo.

Viime sunnuntaina pariskunta suuntasi treffeille 2+2-paikkaisella Experimental-luokan Europe XS Monowheel-merkkisellä lentokoneella.

– Tarkoituksena oli kiertää Pirkanmaata ja viettää tavallaan vähän kuin kynttiläillallinen. Nyt ne kynttilät oli tarkoitus vain korvata kaupungin valoilla ja ruoka olemalla käsi kädessä lähekkäin, Raimo Toivio sanoo.

Pienlentokone.
Raimo Toivion koira selvisi yllättävästä lennosta vahingoittumattomana.Raimo Toivio

Lähtö Tampere-Pirkkalan-lentokentältä sujui hyvin. Ongelmat alkoivat Lempäälän ilmatilassa, kun kone oli ollut nelisen minuuttia ilmassa.

Hyvin harvinaisesta onnettomuudesta kertoi ensin Aamulehti (siirryt toiseen palveluun).

Koneen ovi lähti irti kesken lennon

Toivio ja Uusitalo keskustelivat rauhassa mikrofoneilla ja kuulokkeilla, kun yhtäkkiä kuului kamala pamaus.

Toivion rakentamassa lentokoneessa on ovi, joka kääntyy ylöspäin kuin vanhoissa urheiluautoissa. Nyt ovi oli irti.

– Kun ovi lähtee, se on todella raju ja raaka tapahtuma. Yhtäkkiä oli hirveä pauhu, tuuli oli hirmumyrsky kertaa kolme. Koneessa oli heti jäätävää, Toivio kertoo.

Pienlentokone.
Koneesta irtosi ovi.Raimo Toivio

Raimo Toivio oli nousussa maan pinnasta katsottuna 300–400 metrin korkeudessa.

Koneen ovi on ikkuna, ja sen myötä koneen vasemmalta sivulta ja ylhäältä puuttui suuri osa. Tilanne oli täysin uusi, mutta Raimo Toivio ei hätääntynyt.

Toivio pelkäsi, että kone putoaa

Lentäjän ensimmäinen käsky hätätilanteessa on lennä.

– En tuntenut mielessäni yhtään mitään, pystyin vain lentämään. Otin koneen autopilotilta käsiohjaukseen, kun en tiennyt, miten kone reagoi.

Toivio pelkäsi, että kone sakkaa ja putoaa. Siksi hän kiihdytti vauhtia ja käänsi koneen loivaan liukuun kohti Pirkkalan lentokenttää.

Turmat vähentyneet

Lentoturmien määrä on vähentynyt Suomessa. Vuonna 2014 Jämijärvellä pääsiäisenä kuoli kahdeksan laskuvarjohyppääjää, kun lentokoneen siipituki petti.

Sen jälkeen käynnistettiin harrasteilmailun turvallisuusprojekti (siirryt toiseen palveluun) ja onnettomuuksien määrä väheni harrastajien tekemän työn ansiosta.

Raimo Toiviokin oli vasta ollut turvallisuusseminaarissa Ilmatieteen laitoksella.

Sunnuntain onnettomuus oli kuitenkin niin harvinainen, ettei sellaista ole tiettävästi tapahtunut samanlaiselle koneelle aiemmin.

"Ei auta mitään, jos panikoin"

Raimo Toivion yllätykseksi Uusitaloa ei ollut tarpeen rauhoittaa. Tämä pysyi rauhallisena kuin viilipytty, vaikka koneen nopeus liu'ussa oli yli 300 kilometriä tunnissa.

– Kuulin tai luin huulilta, kun hän sanoi: Jos nyt on pakko kuolla, kuollaanpa sitten yhdessä. Hän katsoi minua ilmeellä, että hoida Raimo homma.

Koneessa ei kuullut mitään, mutta Raimo Toivio yritti viestittää, että tästä selvitään.

–Laitoin käden Jo'Annan reidelle, ettei ole mitään hätää.

Johanna Uusitalo kertoo, että hän tajusi heti kyseessä olevan hätätilanne.

– Tajusin, että minun pitää antaa Raimolle työrauha. Ei auta mitään, jos panikoin.

Raimo Toivion koira Chanel oli mukana lennolla. Se pyrki Uusitalon mukaan etuosaan, mutta kun ei päässyt, tyytyi olemaan rauhallisena koneessa.

Mayday, mayday, mayday

Lentäjän seuraavat käskyt hätätilanteessa ovat suunnista ja kommunikoi. Raimo Toivio suunnisti hämärällä taivaalla kohti lentokenttää.

Mayday, mayday, mayday, hän viestitti lennonjohtoon. Kovan melun takia Toivio ei kuullut, mitä lennonjohdosta vastattiin.

Toivio katsoi, ettei kentällä ole muita koneita ja valmistautui laskeutumaan. Hän piti nopeuden tavallista kovempana, ettei kone sakkaisi.

Lennonjohto oli lähettänyt vihreän valoraketin laskeutumisluvan merkiksi, mutta sitä Toivio ei nähnyt.

Vasta kun kone oli kentän päällä, hän uskalsi pudottaa vauhtia.

– Nyt tiedän, että ilman ovea kone lentää vielä ainakin sadassa solmussa. Normaalisti laskeudun 60 solmussa eli 110 kilometriä tunnissa.

Raimo Toivio.
Johanna Uusitalo ja Raimo Toivio heti koneen laskeutumisen jälkeen kuvattuna. Raimo Toivio

Pelastuslaitos varautui ilmaliikenneonnettomuuteen, mutta lopulta tehtävää ei tullut. Yhdeksän minuuttia noususta Toivio ja Uusitalo oli palanneet kauhujen lennolta.

– Se oli ihan unelmalasku. Tuollaisessa tilanteessa keskittyy äärimmäisen hyvin.

Pariskunta oli helpottunut.

– Treffit jäävät ikuisesti mieleen, Uusitalo kertoo.

– Yhdessä totesimme, että tämä jos mikä lujittaa meitä yhteen, Toivio jatkaa.

Mahdollisimman pian taivaalle

Maassa selvisi, että irronnut ovi oli törmännyt ilmassa vasempaan takavakaajaan, joka hajosi pahasti.

Toiviolla kesti kymmenen vuotta rakentaa pienkone. Nyt hän on pyytänyt ystäväänsä belgialaista professoria tutkimaan, ovatko särkyneet osat korjattavissa.

Vuonna 1992 lentolupakirjan saanut Toivio pyrkii mahdollisimman pian lentämään.

– Lainaan kaverin tai Tampereen lentokerhon konetta varmistamaan, ettei kehity kammoa lentämiseen. Haluan mahdollisimman pian taivaalle.

Tästä lähtien Toivio tarkistaa koneen ovien saranat aina ennen lähtöä, eikä pelkästään vuositarkastuksessa.

Hän arvioi, että saranat olivat vaurioituneet maassa, kun tuuli oli useasti riepotellut auki olevaa koneen ovea.

Raimo Toivio on säästynyt vakavilta onnettomuuksilta. Pari vuotta sitten koneen pyörä hajosi ja kone pyörähti maassa ympäri.

– On lohdullista on, että vähältä piti -tilanteista tuntuu selviävän maltilla.

Raimo Toivion läheisiä ystäviä on kuollut lento-onnettomuuksissa. Läheltä piti -tilanne toi raskaasti mieleen nämä menetykset. Hän tuntee kiitollisuutta selviämisestä.

Traficomin tilastojen mukaan (siirryt toiseen palveluun) suomalaisessa yleis- ja harrasteilmailussa on raportoitu tänä vuonna vakavia vaaratilanteita huomattavasti pidemmän aikavälin keskiarvoa vähemmän.

Silti tänä vuonna on kaksi ihmistä kuollut onnettomuuksissa. Lento-oppilas kuoli Pirkkalan lentoturmassa. Vähän sitä ennen syksyllä harrasterakenteinen pienlentokone putosi maahan Kajaanin Vuolijoella, ja lentäjä löytyi koneesta kuolleena.

Kuolemantapaukset olivat ensimmäiset sitten heinäkuun 2017.

Ei kammoa

Oven irtoamisen jälkeen Johanna Uusitalolle tuli vasta illalla jälkitärinää. Hän aikoo lentokoneen kyytiin myös jatkossa.

– Kyllä ilman muuta. Se mitä tapahtui oli sattumaa. Haluaisin Raimon kyytiin uudestaan.

Lue lisää:

Tiukkoja hetkiä Lempäälän ilmatilassa: pienlentokoneesta irtosi ovi kesken matkan