Maanteiden talvihoitoon lisärahaa – kansalaispalautteen määrä kasvanut voimakkaasti

Eniten palautetta tulee lumenpoistosta ja liukkaudentorjunnasta.

Teiden talvikunnossapito
Aura-auto Inarissa helmikuussa 2019.
Aura-auto Inarissa helmikuussa 2019.Otto Ponto / Lehtikuva

Maanteiden talvihoitoon käytetään alkavana talvena aiempaa enemmän rahaa, kertoo Väylävirasto.

Väylävirasto ja alueelliset ELY-keskukset käyttävät tänä talvena maanteiden talvihoitoon arviolta 117 miljoonaa euroa, mikä on noin kuusi miljoonaa euroa enemmän kuin viime talvena. Toissa talveen verrattuna on saatu 12 miljoonaa euroa lisää teiden auraukseen ja muuhun talvihoitoon.

Talvikunnossapidon hoitoluokkia nostettiin viime vuodenvaihteessa useilla teillä. Noin 90 prosenttia tieliikenteestä kulkee nyt korkeimpien talvihoitoluokkien teillä.

Teiden talvihoidon toimintalinjat laitettiin vuosi sitten kokonaan uusiksi. Ne määrittävät muun muassa sen, miten tiet jaetaan eri hoitoluokkiin.

– Erityisesti kiinnitetään huomiota vilkkaisiin teihin ja raskaan liikenteen kannalta tärkeisiin teihin, sanoi tieliikennejohtaja Pekka Rajala Väylävirastosta.

Tienkäyttäjät ovat teiden talvikunnossapitoon jonkin verran aiempaa tyytyväisempiä. Väyläviraston tekemän kyselyn mukaan viime talvena yksityishenkilöistä lähes puolet oli tyytyväisiä talvikunnossapitoon. Toissa talvena tyytyväisiä oli vain kolmannes vastaajista.

Ilmastonmuutos ja keliolosuhteet palautteen taustalla

Talvihoidosta tulevan palautteen määrä on kasvanut voimakkaasti, kertoi asiakaspalvelupäällikkö Katariina Korteoja Liikenteen asiakaspalvelusta.

– Varmaan yksi syy on talvien muuttuminen hyvin erikoisiksi ja erilaisiksi, Korteoja sanoi tiedotustilaisuudessa.

Korteojan mukaan palautteen määrän kasvuun vaikuttavat ilmastonmuutos ja keliolosuhteet, mutta myös uudet kanavat, joiden kautta ihmiset voivat antaa palautetta.

Eniten yhteydenottoja tulee lumenpoistoon ja liukkaudentorjuntaan liittyvissä asioissa.

– Ja kuinka ollakaan, ihmisillä on kannanotto (teiden) suolaukseen, sekä puolesta että vastaan. Näitä me käsittelemme paljon, Korteoja kertoi.

Lisäksi tienkäyttäjät antavat palautetta muun muassa urakoitsijoiden toiminnasta, tienpinnan epätasaisuuksista ja liikennemerkkien näkyvyydestä.