Katuvalo, älykello tai moottoripyörä voi soittaa puolestasi hätäkeskukseen – valtaosa puheluista vielä virheellisiä

Älylaitteet voivat ilmoittaa tarkat koordinaatit soittajan sijainnista. Laite voi soittaa puhelun myös oma-aloitteisesti.

älylaite
112-sovellus kännykässä
112-sovellus kertoo kolmenkymmenen metrin tarkkuudella käyttäjän sijainnin.Ismo Pekkarinen / AOP

– Hätäkeskus.

Puhelu hätäkeskukseen alkaa aina samalla tavalla.

Päivystäjä kuuntelee, mikä soittajalla on hätänä ja kysyy tämän jälkeen ennalta määrätyn kysymyspatteriston. Kysymyksillä määritetään muun muassa soittajan sijainti ja loukkaantuneiden tila. Näiden tietojen perusteella hätäkeskuspäivystäjä osaa lähettää paikalla tarvittavat pelastusviranomaiset.

Ihmiset osaavat yleensä suuressa hädässäkin vastata kysymyksiin. Mutta mitä jos soittaja onkin robotti?

Älykäs katuvalo

Nykypäivänä hätäkeskukseen saattaa soittaa mikä tahansa älylaite, joka on kytketty tietoverkkoon. Jos älykellon käyttäjä kaatuu, saattaa matkapuhelimeen yhdistetty kello soittaa automaattisesti hätäkeskukseen.

Tällöin hätäkeskuspäivystäjän tehtävä on haastavampi. Robotti ei osaa kertoa, kuinka vakavasta kaatumisesta on kysymys – onko kyseessä epähuomiossa lähtenyt hätäpuhelu vai vakava sairauskohtaus?

– Sieltä tulee hyvin yksinkertainen tieto tilanteesta, mutta se ei tietenkään meille anna riittäviä tietoja riskiarvion tekemiseen, kertoo Hätäkeskuslaitoksen vt. johtaja Marko Nieminen.

Porin kartta tietokoneen näytöllä
Hätätilanteen tarkka paikantaminen on tärkeää.Tapio Termonen / Yle

Älykello ei ole ainoa laite, jolla on mahdollisuus hätäpuheluun. Älyominaisuuksia löytyy muun muassa kaiuttimista, moottoripyöristä ja jopa katuvaloista. 112-sivuston mukaan katuvalo voi reagoida esimerkiksi lasin särkymiseen tai aseen laukaisuun (siirryt toiseen palveluun). Äänentunnistus sytyttää valon ja hätäkeskukseen aukeaa video- ja ääniyhteys.

Älykkäät katuvalot eivät ole vielä yleisiä Suomessa, mutta maailmalla niitä on jo käytössä.

Suuri osa virhehälytyksiä

Hätäkeskuslaitoksen vt. johtaja Marko Nieminen ei osaa vielä arvioida, kuinka paljon älylaitteiden soittamia puheluita hätäkeskukseen tulee.

Ne ovat kuitenkin lisääntymään päin.

– Näppituntumalta sanoisin, että tällä hetkellä suurin osa niistä on virhehälytyksiä.

Tekniikka vaatii siis vielä kehittelyä. Euroopassa toimii hätänumerojärjestö EENA (siirryt toiseen palveluun), joka tekee yhteistyötä isojen verkkotoimijoiden kanssa aktiivisesti.

– Esimerkiksi Googlen kanssa on tehty yhteistyötä hätätilanteiden paikantamisen kanssa. Kehittämisen pitää olla hallittua. Laitteet eivät saa tehdä palvelunestohyökkäyksiä.

Robottiääni vaatii parannusta

Älylaitteiden lisääntyminen on hätäkeskuspäivystäjille suuri apu.

Hätääntynyt soittaja ei välttämättä osaa kertoa esimerkiksi onnettomuuspaikan tarkkaa sijaintia, mutta älylaite osaa. Esimerkiksi Hätäkeskuslaitoksen puhelimeen ladattava 112-sovellus lähettää tarkan sijainnin automaattisesti, kun käyttäjä soittaa hätäkeskukseen.

Pelkkää hyötyä automaattisista hätäpuheluista ei kuitenkaan ole. Haasteena on muun muassa se, miten robotin kertoma tieto saadaan mahdollisimman tarkaksi.

– Robottiääni on epäselvän kuuloinen, se vaatii kehittämistä. Robotin antama tieto on myös hyvin yksinkertainen, eikä sen kanssa voi käyttää hätäkeskuspäivystäjän valmista kysymyspatteristoa, Marko Nieminen sanoo.

Älykello ihmisen kädessä
Älykello voi soittaa automaattisen hätäpuhelun esimerkiksi käyttäjän kaatuessa.Tapio Tarmonen / Yle

Lue lisää:

Digitreenit: Kännykkä voi pelastaa henkesi – viisi turvavinkkiä, joilla varaudut hätätilanteisiin

Testaa, osaatko soittaa hätäpuhelun oikein

Hätäkeskuspuhelussa jokainen kysymys on tarkkaan harkittu – vastaa niihin rauhallisesti ja luota päivystäjään

Hätäpuhelu Laihialta voi ohjautua vastattavaksi vaikka Kuopioon – virtuaalisen hätäkeskuksen testaaminen on jo vauhdissa