Minna Lahti huolehtii että opettajat voivat keskittyä opettamiseen – Ruutanan koulussa kasvatusohjaaja hoitaa lasten riitojen selvittelyn

Kangasalla on saatu hyviä kokemuksia kasvatusohjaajista peruskoulussa. Heitä on kuitenkin vain kourallinen Suomessa.

koulut
Ruutanan koulun kasvatusohjaaja Minna Lahti koulun edessä.
Kasvatusohjaaja Minna Lahti arvelee, että Ruutanan koulun oppilaat pitävät häntänä tätinä, joka on läsnä koulun arjessa.Marko Melto / Yle

Tänään Minna Lahden aamu ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Hän oli valmistautumassa 6.-luokkalaisten ryhmäytymistunnille, kun pojille tuli riitaa välitunnilla ja Lahti hälytettiin apuun.

Äkillisestä suunnitelmien muutoksesta huolimatta työpäivän alku ei ollut mitenkään poikkeuksellinen – päinvastoin.

– Päivät vaihtelevat. Pidän koulun jokaiselle luokalle kerran viikossa oman tunnin. Mutta kun tulee tilanteita, joihin tarvitaan enemmän aikaa, hyppään apuun. Olen vähän sellainen joka paikan suhari, joka on siellä, missä tarvitaan, Lahti kuvailee työtään kangasalalaisen Ruutanan koulun kasvatusohjaajana.

Jos on huolia tai hankaluuksia, minun kanssani voi miettiä, mitä niille kannattaisi tehdä.

Minna Lahti

Sillä aikaa, kun kasvatusohjaaja selvitteli riitaa poikien kanssa, muu luokka pystyi jatkamaan oppituntiaan opettajansa kanssa. Lahden tunnille tulleet oppilaatkaan eivät joutuneet heitteille, vaan oma opettaja veti heidän tuntinsa.

Riidan setvimiseen ja sopimiseen meni pari tuntia, mutta sen jälkeen asia oli pois päiväjärjestyksestä.

– Tässä koulussa ei ketään leimata kiusaajaksi. Haluan opettaa lapsille, että kun asiat selvitetään eikä lähdetä etsimään syyllisiä, päästään helpommin eteenpäin, Lahti kertoo.

Opettamiseen jää nyt enemmän aikaa

Ruutanan koulussa on 330 oppilasta esikoululaisista 6.-luokkalaisiin. Lahti siirtyi Ruutanaan syksyllä 2018, ja nyt rehtori Tarja Eskelinen ihmettelee, miten koulussa sitä ennen oikein pärjättiin.

– Aikaisemmin opettajat ja erityisopettajat ratkoivat riitatilanteita sekä tunnevaikeuksiin ja käyttäytymisen liittyviä pulmia. Nyt he voivat keskittyä opettamiseen ja oppimisen ongelmiin. Minnan eli Mimmun ryhmäytymistunneilla harjoitellaan sosiaalisia- ja tunnetaitoja, jotka ovat todella tärkeitä. Minä saan apua häneltä hankalissa tilanteissa, joissa pitää olla yhteydessä sosiaalitoimeen tai vanhempiin, Eskelinen sanoo.

– Ihan ehdottomasti tällaista roolia tarvitaan nykykoulussa!

Varsinaisia kasvatusohjaajia ei Suomessa kuitenkaan montaa ole. Minna Lahti sai tänä syksynä kollegan, kun Pikkolan yläkouluun palkattiin Kangasalan toinen kasvatusohjaaja. Varkaudessa kasvatusohjaajia on neljä, ja ainakin Ilomantsissa ja Jyväskylässä on muutama.

Joissain kunnissa samantyyppistä työtä tekevät koulusosionomit – esimerkiksi Tampereella työnkuvaa on kehitetty kaupungin ja Tampereen ammattikorkeakoulun Tiimikoulu-hankkeessa.

Ruutanan koulun rehtori Tarja Eskelinen.
Rehtori Tarja Eskelinen kokee omankin työtaakkansa vähentyneen sen jälkeen, kun Ruutanan koulu sai kasvatusohjaajan.Marko Melto / Yle

Lisäksi eri puolilla Suomea kouluihin on palkattu nuorisotyöntekijöitä, psykiatrisia erikoissairaanhoitajia ja sosiaalityöntekijöitä. Vaikka roolit ovat jäsentymättömiä, näyttää selvästi siltä, että kouluissa on tarvetta aikuisille, sanoo opetus- ja kulttuuritoimesta vastaava johtaja Esko Lukkarinen Lounais-Suomen aluehallintovirastosta.

– Perusopetuslaki määrittelee, että opetuksen järjestäjällä tulee olla riittävä määrä opettajan virkoja tai työsopimussuhteisia opettajia. Sen lisäksi voi olla tuntiopettajia, koulunkäyntiavustajia ja muuta henkilöstöä. Tätä muuta henkilöstöä ei ole missään sen tarkemmin määritelty.

Lukkarisen mielestä kasvatusohjaaja tai vastaava voisi olla hyvä apu monessa koulussa. Työnjako ja roolit pitää kuitenkin tehdä selviksi sekä koulun henkilökunnalle että oppilaiden vanhemmille.

– Olen itse aina korostanut, että opettajan työhön kuuluu opettamisen lisäksi myös kasvattaminen. Mutta jos järkevällä työnjaolla voidaan hoitaa asioita ja vähentää opettajien työtaakkaa, niin se on hyvä.

Oma idea vei uuteen työhön

Kotikunnassaan Kangasalla Minna Lahti oli pitkään ainoa kasvatusohjaaja, ja hän on luonut tehtävän ihan itse.

– Törmäsin opintovapaalla Heikki Mujusen opinnäytetyöhön, jossa tutkittiin, miten sosionomi voi tukea kouluyhteisöä. Innostuin asiasta valtavasti ja ajattelin, että tämä on minun juttuni, hän kertoo.

Vaikka oppilas ei halua kertoa hankalaa asiaa opettajalle, Mimmulle hän saattaa kertoa.

Tarja Eskelinen

Syksyllä 2011 Lahti palasi vapaalta koulunkäynnin ohjaajaksi entiselle työpaikalleen Kangasalan Suoraman kouluun. Hän sai luvan kehittää uutta tehtävää työnsä rinnalla, ja kahden vuoden kuluttua kasvatusohjaajan tehtävä vakinaistettiin.

Oman työn kehittämisen ohella syntyi myös opinnäytetyö Tampereen ammattikorkeakouluun, josta Lahti valmistui sosionomiksi (YAMK) vuonna 2017.

Jo pelkkä läsnäolo riittää

Kun Minna Lahti kulkee Ruutanan koulun pihassa, eskarien puolelta kuuluu "Mimmuu!" ja sitten vilkutellaan puolin ja toisin. Joku isommista käy antamassa läpyt ja toinen tulee kysymään, saako halata. Se sopii Lahdelle aina.

– Mimmua on helppo lähestyä. Vaikka oppilas ei halua kertoa hankalaa asiaa opettajalle, Mimmulle hän saattaa kertoa. Hän on sellainen luottopakki meidän koululla, rehtori Tarja Eskelinen kertoo.

Ruutanan koulun oppilas Eemeli Salo istuu pulpetissa.
6.-luokkalainen Eemeli Salo sanoo, että kasvatusohjaaja Minna Lahden kanssa voi jutella myös mukavista asioista, kuten harrastuksista, vapaa-ajasta ja koulujutuista.Marko Melto / Yle

Lahti pitää huolen siitä, että häntä voi tulla nykäisemään hihasta koska vaan. Hänellä on aina aikaa kuunnella.

– Jos on huolia tai hankaluuksia, minun kanssani voi miettiä, mitä niille kannattaisi tehdä. Minä en tee asioita lasten puolesta, vaan olen rinnalla kulkija, ohjaaja ja tukija, Lahti kertoo.

Lahti huomaa myös, jos joku on yksin välitunnilla. Hän käy kysymässä, onko yksinolo oma valinta vai onko siihen jokin muu syy.

– Jos lapsi tuntee, että hänet on rajattu ulos leikistä, olen tukena. Jos hän vain haluaa olla hetken yksin, kunnioitan sitä ja annan hänen olla itsekseen. Mutta seurailen tietenkin sivusilmällä, kauanko se jatkuu.

Ruutanan koulun oppilas Anni Keltanen istuu pulpetissa.
6.-luokkalainen Anni Keltanen näkee Minna Lahtea usein koulun käytävillä: – Hänelle on helpompi puhua kuin opettajalle.Marko Melto / Yle

Lahti uskoo, että kasvatusohjaaja pystyy huomaamaan lapset, jotka ovat vaarassa lipsahtaa sivuraiteille. Hän pystyy myös vaikuttamaan siihen, ettei kukaan syrjäydy.

– Joskus pelkkä läsnäolo lapselle riittää ja auttaa korjaamaan suuntaa. Se on aika pieni satsaus siihen, että saadaan hyvinvoivia lapsia.

Lue myös:

Opiskelijat tarvitsevat tukea elämänhallinnassa – nuoriso-ohjaaja auttaa jatkamaan ammattikoulun loppuun

"Mehän ollaan päivät täällä koulussa" – Nuorisotyö siirtyy yhä enemmän kouluihin

Psykiatrisilla hoitajilla riittää töitä Turun kouluissa – “Vastaanotolle tullaan pääasiassa mielialan ja ahdistuneisuuden vuoksi”

Opettajien aika alkoi mennä muuhun kuin opettamiseen – pikkukunta palkkasi psykiatrisen sairaanhoitajan ja psykologin pysyvästi koululle